BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
När vi gjorde ingrepp i bärande konstruktion så anlitade vi en konstruktör och såg till så att det blev rätt, fast vi blandade aldrig in stadsbyggnadskontoret.
Så här skriver Boverket:
Du får inte påbörja en anmälningspliktig åtgärd innan du har gjort en anmälan och fått ett startbesked från byggnadsnämnden.
Du behöver anmäla följande, om det inte krävs bygglov:
...
ändring som innebär att konstruktionen av en byggnads bärande delar berörs eller att byggnadens planlösning påverkas avsevärt,

Jag gick upp på stadsbyggnadskontoret med ritningarna när vi skulle bygga takkupor, men han bara viftade bort mig och sa att jag inte behövde bygglov för det. De kanske tillämpar reglerna olika i olika kommuner.

M mattoys skrev:
Som någon påpekat så är det svår möblerat, hur för man plats med en soffa och en tv i vardagsrummet?
Ni kommer bli störda om någon sitter i vardagsrummet och ni försöker sova, tänk när barnen blir tonåringar.
Matplatsen känns som att det är risk att någon trillar ner för trappan när man sitter och äter.
klädkamrarna vid sovrummet vid vardagsrummet känns som det är bättre om de ersätts med garderober så kan man utnyttja den golv ytan bättre.
Lekytan mellan de andra sovrummen, är stor risk att det bli döyta när barnen blir större, bättre att försöka använda den ytan till sovrummen.

På nuvarande planlösning står det något om en vind, skulle det gå att inreda den och hur stor yta skulle man kunna få då?
Om det går att utnyttja så kanske man kan få till en bättre lösning på resten istället för att pressa in allt ni vill ha utan att det blir riktigt bra någonstans.
Dessa meningen ger både problem och lösning.

Hela tanken med detta lekrum är ju att de när de är små ges möjlighet att ha barnens saker på ett ställe. Allt sådant finns gemensamt i lekrummet.

Och sedan när de blir större har man en större tv i "lek-rummet", gemensamma tv-spel, filmer, musikanläggning... etc.
De kan sitta där dygnet runt med sina filmer... ;-)

Detta upplägg hade varit prio i ett nytt hus för oss!

Absolut inte en vägg i klädkammaren, om ni ens måste ha två klädkammare.
Det kommer förr eller senare bli att "jag får inte plats, kan jag ta en byrålåda inne hos dig för...."

Sedan detta med separat... jag kan också se hur ni högtider gemensamt ropar varandra från separata klädkammare...
"kan jag ha detta på mig... det här då... eller kanske..."

Lekrum löste vi genom att när barnen var mindre sov de i samma rum med ett annat rum som lekrum. Nu är de äldre och har var sitt rum, men inte längre behov av lekrum. Vill man ha ett separat rum för barnen för tv, datorspelande etc, skulle jag lägga det rummet på en annan våning om den möjligheten finns. De kan bli högljudda, eller störas om vi har högljudda gäster...

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
L larka742 skrev:
Hela tanken med detta lekrum är ju att de när de är små ges möjlighet att ha barnens saker på ett ställe. Allt sådant finns gemensamt i lekrummet.

Och sedan när de blir större har man en större tv i "lek-rummet", gemensamma tv-spel, filmer, musikanläggning... etc.
Fast det här lekrummet är så litet att det blir i stort sett omöjligt att möblera med soffa, tv och få plats med några kompisar.

BirgitS
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
Jag gick upp på stadsbyggnadskontoret med ritningarna när vi skulle bygga takkupor, men han bara viftade bort mig och sa att jag inte behövde bygglov för det. De kanske tillämpar reglerna olika i olika kommuner.
Bygglov och bygganmälan är två olika saker.

Behövde inte bygganmälan heller.

Angående klädkamrarna så går det att nyttja ytan i mitten för "tvärgående" förvaring genom att helt enkelt sätta upp klädstång etc. där, som då är tillgänglig från båda håll. Då är det enkelt att ändra om behov skulle uppstå.

Trappan skulle jag absolut undvika att ändra. Raka trappor är guld när möbler och annat ska upp och ner. (Vi har en l-trappa där vi inte får upp något bredare/längre än en 90-säng :worried:

Vi har fått en del synpunkter på planlösningen som vi ska tänka igenom. Våra barn är små idag och vi ser framför oss ett lekrum med ribbstol, tjocka mattor mm. Det behövs inte ett jättestort rum för det, utan bara att ha ett dedikerat rum för de lite stökigare lekarna. Men vi har nog inte tänkt igenom hur ett familjeliv med tonåringar kan se ut. Att tex barn skulle kunna vara uppe i vardagsrummet efter att vi har gått och lagt oss har vi inte riktigt i vår föreställningsvärld... Jag tänkte att det blir jättemysigt med vardagsrummet som en lounge utanför vårt sovrum. :)

Att inreda ytterligare en bostad kräver inte bygglov, det är bygganmälan på det. Det strider mot detaljplanen men är ändå tillåtet att göra enligt attefallsreglerna.

Vad gäller den befintliga trappan så förstår jag inte riktigt er som tycker den är så fantastisk. Den är 90 cm bred och har ett trappsteg mindre än normen så den känns brant. Den upplevs nog inte så fantastisk av någon som upplever den IRL. Jag vill byta den både för att vi ska få plats med väggen mot uthyrningsdelen, men även för att få en säkrare trappa. U-trappor är en av de säkraste trappmodellerna. Om den kan ha ett vilplan så är det allra bäst, men även U-trappa med sneda trappsteg är säker om stegen är korrekt utformade. För att flytta in möbler så kan vi ju också ta dem utevägen eftersom det är ett suterränghus, terrassdörrarna (både befintliga och framtida) är 1 m breda. För att bära in matkassar så kanske en rak trappa är det allra bästa, men det korta momentets bekvämlighet trumfar inte säkerheten i min värdering av olika trappmodeller.

Är det verkligen så dumt att ha två matbord? Kan det inte vara skönt med ett vardags/frukost/läxläsningsbord och ett finare matsalsbord? Vi har bott litet och jag tycker ofta vi brer ut ett projekt över matbordet för att tvingas avbryta allt vid nästa måltid.

Jag hade övervägt följande innan jag gjort om mer eller mindre precis hela planlösningen.

1. Uthyrningsdel ett måste?
2. Bygga om garaget om det är ett måste. Alt bygga ett fristående attefallshus.

Så som jag ser det så krävs det så ofantligt stora ingrepp för att få till det ni vill med en separat lägenhet att merkostnaden aldrig lär betala av sig under ert boende där.

Jag hade i största mån behållt övervåningen som den är också. Vet precis hur den är då farsan har identisk planlösning på övre plan med den skillnaden att de tagit bort väggen mellan matsal och kök.

Finns det möjligheter att bygga ut huset? Isåfall hade jag övervägt att förlänga huset vid sovrumsdelen för att skapa utrymme för 2 sovrum till, göra om sovrummet mellan kök/sov till klk och göra om sov bredvid badrummet till ett lekrum ist, dvs om nu Uthyrningsdel i huset är ett måste. :)

P
Hur är marken kring huset på den Östra sidan?

Om ni nu ska ha en uthyrningsdel tänker jag mig att det kanske är möjligt att frilägga hela den kortsidan och även placera ytterdörren för uthyrningsdelen mot Öst och i princip inte röra den befintliga entrén. Samtidigt ger det en möjlighet att komplettera med något fönster också. Ni får också möjlighet att skapa en parkeringsyta som kanske krävs om ni vill hyra ut till någon som veckopendlar.

F Frelli2 skrev:
Våra barn är små idag och vi ser framför oss ett lekrum med ribbstol, tjocka mattor mm. Det behövs inte ett jättestort rum för det, utan bara att ha ett dedikerat rum för de lite stökigare /QUOTE]
Tjocka mattor på golvet i ett litet genomgångsrum?? :geek: Behåll gillestugan och låt barnen röja där. Eller i garaget.
Blev fel med min text i citatet...

Tjocka mattor på golvet i ett litet genomgångsrum?? :geek: Behåll gillestugan och låt barnen röja där. Eller i garaget.

P Pin skrev:
Blev fel med min text i citatet...

Barnen vill vara där vi är, så lekrummet bör snarare ligga nära köket. Jag sade väl inte att det skulle vara mattor på hela golvet?

Jag förstår inte att många verkar tycka det är konstigt att dela av en uthyrningsdel i ett hus på totalt 224 kvm. Det går ju att leva gott på en lite mindre yta än så, och få en bra inkomst på uthyrningsdelen.

• Gilla
StenQL
  • Laddar…
Uthyrningsdelen är en del av vår ekonomiska kalkyl och långsiktiga boendeplan. Det kommer garanterat betala sig med tanke på bostadsmarknaden i Stockholm. De ändringar som vi gör just på grund av uthyrningsdelen är en separerande vägg, mellanväggar, kök och badrum. De kostnaderna kan vi räkna hem på några års sikt.

Flera har föreslagit att man skulle göra uthyrningsdelen mindre. Min tanke var att de som kommer uppleva det här boendet som ett riktigt bra alternativ är de som värderar att bo i ett lugnt villaområde med fin natur (och bra kommunikationer), och att det skulle vara en liten familj snarare än ungdomar/studenter/veckopendlade som kanske hellre betalat ännu mer för en lägenhet i innerstan. Vi vill ju helst ha en stabil hyresgäst som trivs med det vi kan erbjuda. De kan även få en liten uteplats vid nedre delen av östra sidan, och en parkeringsplats. Vilka tror ni skulle vara potentiella hyresgäster som ser detta som värdefullt? Om det inte är en liten barnfamilj så kanske några som har hund?

Att bygga om garaget är eventuellt med i planerna på sikt, men det skulle bli mer kostsamt eftersom det är betonggolv osv. Den innersta/nordligaste delen av garaget har också fönster mot vår fina västra uteplats där vi vill ha avskildhet. Dessutom vill min man ha verkstad/mancave i garaget. Ett attefallshus har tyvärr ingen möjlighet att få plats på tomten.

Eftersom tomten är så liten så är det nog svårt att få bygga ut huset. En möjlighet på lång sikt är att bygga på en inredd vind. Det nuvarande taket är väldigt flackt, 18 grader, och ger inte full takhöjd ens vid nock. Det behöver bytas på ca 10 års sikt och om vi då skulle byta takstolar för att bygga ett tak med lite brantare lutning så skulle det bli möjligt att inreda vind. Det är inte i strid med detaljplanen att ha brantare taklutning eller inredd vind. Men givetvis väldigt kostsamt.

På östra sidan är det sluttande mark från 0 precis vid sydöstra hörnet till 2 meter högre vid nordöstra hörnet. Det skulle gå att terrassera rejält för att få in en dörr runt hörnet, men det skulle nog se lite underligt ut och kräva marklov. Den nuvarande entrén är också skyddad under tak. En dörr på gaveln skulle bli lite oskyddad. Dessutom sitter det någon sorts elskåp där....

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.