5 175 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Stor ökning av dispenser från strandskydd
Nu vet jag egentligen inte om det spelar sån stor roll om fadern är avliden eller inte. Jag tolkade det inte som att han dog, men annars finns säkert mamman kvar. Så här skrev TS i den andra tråden:P phälle skrev:
Och här är länken till hela trådenKlorran skrev:
https://www.byggahus.se/forum/threads/bygglov-pa-tomt-utan-byggnad-inom-strandskyddat-omrade.322116/
Du har rätt, det framgår inte av tråden. Missförstå mig icke, jag lider med TS i just detta fall. TS har dabbats av en rad olyckliga omständigheter, i synnerhet faderns sjukdom.harry73 skrev:
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Pga. strandskyddet finns det färre strandnära bostäder än det annars skulle ha gjort, det pressar upp priset. Jag lever nu inte med några illusioner om att alla skulle ha råd med ett fritidshus eller permanentboende i Stockholms skärgård om strandskyddet inte funnits, men fler skulle haft möjligheten – till ett lägre pris.P phälle skrev:
Då har du missförstått, jag har inget emot dina åsikter som sådana, även om jag inte håller med dig. Det är kombinationen av försvar av strandskyddet och eget svartbygge inom strandskyddsområde som stör mig. Det synes mig skenheligt.P phälle skrev:
Jag förstår att du anser att det beror på grannen att ni har sagda svartbygge. Jag tycker inte att det argumentet håller.
Så vad tycker du att jag skall göra? Anmäla min svärmor för svartbygge? Blir jag då en bättre människa i dina ögon?Nötegårdsgubben skrev:
Pga. strandskyddet finns det färre strandnära bostäder än det annars skulle ha gjort, det pressar upp priset. Jag lever nu inte med några illusioner om att alla skulle ha råd med ett fritidshus eller permanentboende i Stockholms skärgård om strandskyddet inte funnits, men fler skulle haft möjligheten – till ett lägre pris.
Då har du missförstått, jag har inget emot dina åsikter som sådana, även om jag inte håller med dig. Det är kombinationen av försvar av strandskyddet och eget svartbygge inom strandskyddsområde som stör mig. Det synes mig skenheligt.
Jag förstår att du anser att det beror på grannen att ni har sagda svartbygge. Jag tycker inte att det argumentet håller.
Det skulle leda till att inte enbart de med väldigt god ekonomi har råd att etablera sig här utan även de med enbart god ekonomi? På bekostnad av övriga?Nötegårdsgubben skrev:
Pga. strandskyddet finns det färre strandnära bostäder än det annars skulle ha gjort, det pressar upp priset. Jag lever nu inte med några illusioner om att alla skulle ha råd med ett fritidshus eller permanentboende i Stockholms skärgård om strandskyddet inte funnits, men fler skulle haft möjligheten – till ett lägre pris.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 917 inlägg
Det är inte min sak att avgöra vad du ska göra eller tycka, men jag har svårt att förstå att du tycker att saker funkar bra som de är när du på så nära håll ser bevis på motsatsen.
Till min svärmors försvar kan jag säga att hon inte placerat bastun närmare älven än tillåtet för att öka värdet på sin fastighet och sedan sälja den med ökad förtjänst. Hon är enbart intresserad av att kunna nyttja sitt potatisland.Nötegårdsgubben skrev:
Jag har aldrig påstått att strandskyddet i Sverige fungerar perfekt, enbart att det fungerar bättre än vad de gjorde före 1975.
Det är intressant. Innan 1975 fanns det inte strandskydd, så att stränderna skyddas bättre får nog de flesta hållas med om. Men jag vet inte om det betyder att allmänheten har bättre tillgång till strand/vatten. På vissa ställen absolut, men på många ställen inte.P phälle skrev:
I mina ögon är strandskyddet en Stockholmslösning på ett Stockholmsproblem som implementerades i hela landet. Nu vet jag också att strandskyddet gör viss nytta i några andra områden, men hade det inte funnits ett behov av att skydda stränderna i Stockholmsregionen, hade vi aldrig haft strandskyddet.
Förlåt, fel av mig. Det skall naturligtvis vara efter 1975.harry73 skrev:
Det är intressant. Innan 1975 fanns det inte strandskydd, så att stränderna skyddas bättre får nog de flesta hållas med om. Men jag vet inte om det betyder att allmänheten har bättre tillgång till strand/vatten. På vissa ställen absolut, men på många ställen inte.
I mina ögon är strandskyddet en Stockholmslösning på ett Stockholmsproblem som implementerades i hela landet. Nu vet jag också att strandskyddet gör viss nytta i några andra områden, men hade det inte funnits ett behov av att skydda stränderna i Stockholmsregionen, hade vi aldrig haft strandskyddet.
Och visst, strandskyddet kom till för de överetablerade områdena. Men vad hade hänt om det inte funnits alls? Vad hade då hänt i övriga Sverige?
Jag tror du skrev rätt, det var i alla fall ett sammanhängande inläggP phälle skrev:
Stora delar av landet är avfolkningsområden där skolor, affärer och vårdcentraler läggs ner. Kanske hade avsaknandet av strandskyddet lätt till ett större intresse att bo där och skapat ett bättre underlag för service i byarna. Kanske hade det funnits bättre möjligheter att utveckla turism med hotell och spa anläggningar i strandnära läge, eller så hade bebyggelse i strandnära lägen gjord att det finns bättre vägar till stränderna så att de är tillgängligt.P phälle skrev:
Jag vet så klart inte vad som hade hänt, men i visa delar av landet kan strandskyddet knappast haft en positiv effekt på området.
Jag är medlem i en lokal båtklubb där jag har min båt förtöjd. Det fungerar utmärkt, jag behöver inte äga en strandnära tomt med egen brygga. Med min båt har jag fri tillgång till hela Siljan. Jag kan ankra (nästan) var jag vill. Ibland åker jag till båtklubbens klubbvik. Den har anlagts i ett gemensamt samarbete mellan markägaren, båtklubbar, kommunen och lokala sponsorer och intresseföreningar. Anläggningen är tillgänglig för alla i mån av plats
På vikens udde finns en grillplats med vacker utsikt.
Vad skulle hända med denna plats om vi avskaffar strandskyddet och prioriterar markägarens äganderätt så att denne kan maximera vinsten på sitt markinnehav?
.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad skulle hända med denna plats om vi avskaffar strandskyddet och prioriterar markägarens äganderätt så att denne kan maximera vinsten på sitt markinnehav?
.
Jag är Mas och trivs bäst i Dalarna. Jag har under vissa perioder av mitt liv levt utanför Dalarna men ALDRIG p.g.a. det strikta strandskyddet. Jag tror inte att det har någon effekt på utflyttning. Avskaffande av strandskyddet skulle troligtvis resultera i inflyttning av framförallt utomsocknes sommargäster som vill vara med och exploatera våra vattendrag. Det skulle ge irreversibla förändringar i vårt landskap. Personligen skulle jag se en sådan utvecklingen som ett fullständigt misslyckande. Vi är stolta över vårt natur- och kulturarv och vi vill behålla det.harry73 skrev:
Stora delar av landet är avfolkningsområden där skolor, affärer och vårdcentraler läggs ner. Kanske hade avsaknandet av strandskyddet lätt till ett större intresse att bo där och skapat ett bättre underlag för service i byarna. Kanske hade det funnits bättre möjligheter att utveckla turism med hotell och spa anläggningar i strandnära läge, eller så hade bebyggelse i strandnära lägen gjord att det finns bättre vägar till stränderna så att de är tillgängligt.
Ingen aning. Kanske byggs det en camping eller stugby där så att ännu fler kan njuta av utsikten.P phälle skrev:Jag är medlem i en lokal båtklubb där jag har min båt förtöjd. Det fungerar utmärkt, jag behöver inte äga en strandnära tomt med egen brygga. Med min båt har jag fri tillgång till hela Siljan. Jag kan ankra (nästan) var jag vill. Ibland åker jag till båtklubbens klubbvik. Den har anlagts i ett gemensamt samarbete mellan markägaren, båtklubbar, kommunen och lokala sponsorer och intresseföreningar. Anläggningen är tillgänglig för alla i mån av plats
[bild]
[bild]
.