5 176 läst ·
50 svar
5k läst
50 svar
Stor ökning av dispenser från strandskydd
Men i den tråden du refererar till blev ju ön inte exploaterad p.g.a. ägarens sjukdom och bortgång. Ett bygglov kan väl inte gälla i oändlighet? vad tycker du själv är rimligt?harry73 skrev:
Så är det ju inte, och där ligger en stor del av problemet med strandskyddet och äganderätten.
Det finns en annan tråd här som handlar om någon som ville ersätta befintlig hus med nytt. Fick rivningslov och bygglov och började riva. Därefter fick han hjärntumör och projektet pausades tills efter bygglovet gick ut. Nu har de en fastighet utan byggnad där det möjligtvis inte längre får byggas på pga strandskyddet
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 21 924 inlägg
Jag förstod det som en gemensam bastu. Självfallet kan du själv välja om du vill lägga dina pengar på ett svartbygge eller ej.P phälle skrev:
Som sagt, i mitt tycke verkade det beskriva den finländska situationen ganska bra. Jag kan dock inte så mycket om den och har inget särskilt skäl att försvara den, även om den verkar bättre än den svenska.P phälle skrev:
Enda anledningen till att jag alls tog upp den finländska regleringen var att du utifrån dina erfarenheter av det strandskyddet inte hade några problem med det svenska. Än mer magstarkt blev det när det sen verkade som om du utan bekymmer var del i ett svartbygge då de finländska myndigheterna gick er emot. Om det nu var din grannes bastu och inte er gemensamma hade jag fel i det sista, men du har nu upprepade gånger skrivit att det är er gemensamma bastu.
De skärpta strandskyddsreglerna handlar nästan enbart om Stockholms och Göteborgs skärgårdar och några stränder i Skåne, där folk med strandnära tomter förskansat sig med taggtråd och sköt med hagelgevär på inkräktare som ville passera där det enligt kartan faktiskt inte var privat mark, samt att givetvis de med riktig strandtomt också gjorde så. Allt mindre strand fanns tillgängligt för allmänheten i dessa områden och man satte, fullt begripligt, ner foten och sade att nu får det räcka.P phälle skrev:Den tveksamma lagtolkningen i Norrland beror nog mest på att överambitiösa politiker vill öka kommunens attraktionskraft och locka till sig investeringar från storstadsregionerna? I likhet med Gösta Berling?
Att det skärpta strandskyddet infördes på 70-talet var ju en reaktion på den ökade exploateringen? Det skedde inte bara i Sverige utan även i våra nordiska grannländer. Varifrån kommer denna önskan att förvandla våra stränder till ett långt pärlband av bryggor, strandbastun, båthus, kajer, sjöbodar, sommarbostäder, villor, gärdsgårdar, staket, plank, PRIVAT-skyltar? Stränderna är vackrast orörda.
Tyvärr tillämpade man samma regler över hela landet och på minsta lilla bäck, vilket nu effektivt förhindrar utveckling av naturturism i våra orörda landskap i västra och norra Sverige. Bara i Värmland finns över 10 000 sjöar, alla andra vattendrag tillkommer utöver detta, och det stora flertalet har inga byggnader alls idag. Det rimliga vore att peka ut specifika platser och sjöar där det ska vara skyddat, och släppa resten, till förmån för nyutveckling, förtätning osv.
Vi har oerhört många platser där knappt ens vilda djur har tillgång till vattnet då det är igenvuxet eller på annat sätt otillgängligt. Peka ut stadsnära områden som skyddas, låt resten vara fritt, men sätt upp skydd i samband med att någon ansöker om att bygga: "Ja, du får bygga strandnära, men et ska vara en stig för allmänheten emellan er tomt och stranden"
eller
"Ja, ni får bygga en strandnära stadsdel, men det måste vara 1 kilometer skog kvar på vardera sidan"
eller
"Ja, bygg en stugby på östra sidan av sjön, men låt västra sidan vara orörd"
Dvs istället för totalförbud överallt, bevilja dispenser och sätt upp totalförbud som ger tillgänglighet precis intill. för det är ju också så att en exploatering av ett tidigare orört område kan göra att allmänheten lättare kommer dit.
https://nwt.se/varmland/2017/05/05/foreslar-omvant-strandskydd
Skogsägare
· 21 924 inlägg
Jag tillbringade stor del av min barndom (efter det generella strandskyddets införande) i Stockholms skärgård och känner inte alls igen mig i bilden av att den generellt skulle vara högexploaterad ner till vattnet. Det är klart att det finns sådana platser, men mängden obebyggda öar och vikar är legio.
Men med anledning av strandskyddet är nu i princip alla bebyggda fastigheter så mycket värda att den bofasta befolkningen köps/köpts ut och bara de med väldigt god ekonomi har möjlighet att köpa sig ett hus där. Övriga kan ta en dagstur till Fjäderholmarna, Sandhamn eller Vaxholm.
Rimligen var detta inte avsikten, utan hela regleringen får nog sägas vara ett fiasko.
Men med anledning av strandskyddet är nu i princip alla bebyggda fastigheter så mycket värda att den bofasta befolkningen köps/köpts ut och bara de med väldigt god ekonomi har möjlighet att köpa sig ett hus där. Övriga kan ta en dagstur till Fjäderholmarna, Sandhamn eller Vaxholm.
Rimligen var detta inte avsikten, utan hela regleringen får nog sägas vara ett fiasko.
Bastun ägs gemensamt men är placerad på grannens tomt. Vi är släkt med vår granne. Den kom färdigtimrad med lastbil och lyftes på plats med kran. Ganska vanligt i Finland. Grunden utgörs av 6st grundstenar. Kan lätt flyttas vid behov men hamnar då mitt i grannens potatisland. bastun har nu stått på samma ställe i 25år.Nötegårdsgubben skrev:
Kanske måste man ha erfarenhet av båda för att kunna göra en jämförelse?Nötegårdsgubben skrev:
Bastun ägs gemensamt. Om du finner dess placering magstark har du ju full rätt att anmäla ärendet? Men hur blir det då med " att inte med politiska medel i onödan hindra människor från att bosätta sig på ett vis de önskar."?Nötegårdsgubben skrev:
Enda anledningen till att jag alls tog upp den finländska regleringen var att du utifrån dina erfarenheter av det strandskyddet inte hade några problem med det svenska. Än mer magstarkt blev det när det sen verkade som om du utan bekymmer var del i ett svartbygge då de finländska myndigheterna gick er emot. Om det nu var din grannes bastu och inte er gemensamma hade jag fel i det sista, men du har nu upprepade gånger skrivit att det är er gemensamma bastu.
Instämmer heltAnna_H skrev:
De skärpta strandskyddsreglerna handlar nästan enbart om Stockholms och Göteborgs skärgårdar och några stränder i Skåne, där folk med strandnära tomter förskansat sig med taggtråd och sköt med hagelgevär på inkräktare som ville passera där det enligt kartan faktiskt inte var privat mark, samt att givetvis de med riktig strandtomt också gjorde så. Allt mindre strand fanns tillgängligt för allmänheten i dessa områden och man satte, fullt begripligt, ner foten och sade att nu får det räcka.
Instämmer även i detta men det går inte att återgå till hur det var före 1975. Det kräver någon form av reglering som vissa starkt motsätter sigAnna_H skrev:
Tyvärr tillämpade man samma regler över hela landet och på minsta lilla bäck, vilket nu effektivt förhindrar utveckling av naturturism i våra orörda landskap i västra och norra Sverige. Bara i Värmland finns över 10 000 sjöar, alla andra vattendrag tillkommer utöver detta, och det stora flertalet har inga byggnader alls idag. Det rimliga vore att peka ut specifika platser och sjöar där det ska vara skyddat, och släppa resten, till förmån för nyutveckling, förtätning osv.
Låter som en bra planAnna_H skrev:
Vi har oerhört många platser där knappt ens vilda djur har tillgång till vattnet då det är igenvuxet eller på annat sätt otillgängligt. Peka ut stadsnära områden som skyddas, låt resten vara fritt, men sätt upp skydd i samband med att någon ansöker om att bygga: "Ja, du får bygga strandnära, men et ska vara en stig för allmänheten emellan er tomt och stranden"
eller
"Ja, ni får bygga en strandnära stadsdel, men det måste vara 1 kilometer skog kvar på vardera sidan"
eller
"Ja, bygg en stugby på östra sidan av sjön, men låt västra sidan vara orörd"
Dvs istället för totalförbud överallt, bevilja dispenser och sätt upp totalförbud som ger tillgänglighet precis intill. för det är ju också så att en exploatering av ett tidigare orört område kan göra att allmänheten lättare kommer dit.
Nordvästra Värmland har fantastisk paddlingsvatten och underbar natur. Den finns tillgänglig för alla men man förundras över hur få som njuter av den? Den moderna människan har kanske andra preferenser?
Skulle fri exploateringsrätt lösa det bekymret?Nötegårdsgubben skrev:
Mycket kan sägas eller döljas mha statistik. Om nu ökningen av dispenser i Västernorrland är i storleksordningen 50% säger det inget om hur mycket det är i absoluta tal jämfört med andra mer tätbefolkade regioner. Jag har dessutom full förståelse för att man från politiskt håll väljer att bevilja fler dispenser i de glesbefolkade regionerna av landet. På vissa ställen finns det väldigt mycket strand per capita.
Skogsägare
· 21 924 inlägg
Uppenbarligen skiter jag i er bastus placering. Det är dina åsikter i kombination med ditt agerande jag vänder mig emot.P phälle skrev:
Skogsägare
· 21 924 inlägg
Lösa, nej. Lindra, ja förmodligen.P phälle skrev:Skulle fri exploateringsrätt lösa det bekymret?Nötegårdsgubben skrev:
Nu är det inte direkt bygglovsreglerna jag opponerar mig mot, men strandskyddsreglerna som effektivt omöjliggör ett förnyat bygglov i vissa fall, och i värsta fall kan göra att en dyr fastighet blir värdelös och oanvändbar.P phälle skrev:
Jag tycker inte att man ska släppa loss byggandet helt och hållet, framförallt inte i strandnära lägen. Men jag tycker att myndigheter och staten ska vara försiktiga med åtgärder som plötsligt kan minska värdet på privata egendom.
Redigerat:
Men i det aktuella fallet hade väl inte TS köpt fastigheten utan ärvt den så någon ekonomisk skadda har väl inte uppstått? Möjligtvis utebliven vinst?harry73 skrev: