Jag har en nibe f1245-6 från ca 2016. Enplanshus på ca 100 kvm med wirsbo golvvärme system.
Mitt problem är att jag under några dagar har bråkat ordentligt med pumpen och jag blir inte riktigt klok på hur jag ska lyckas få ut en hel del luft som är i systemet.
Jag stänger av pumpen och luftar vid slingorna. Luftar vid pumpens avluftningsventil samt fyller på med vatten via tilloppet i returen. Jag får ut en hel del luft men liks förbannat så är det mycket luft kvar som jag inte får ut vilket verkar göra så att cirkulationspumpen slår ifrån då vattnet inte når dit. Jag har luftat pumpen och slingorna ca 5 ggr per dag i snart en vecka och vardera gång får jag ut en hel del luft men det verkar aldrig vara tillräckligt.
Jag har förstått att det kalla vattnet som fylls på såklart avger en del luft när det värms upp men den här mängden luft känns orimlig bara pga uppvärmningen av kallvatten.
Största problemet verkar vara luften som stängs inne i pumpen.
Jag har öppnat samtliga termostater och lyft av ställdonen.
Mitt problem är att jag under några dagar har bråkat ordentligt med pumpen och jag blir inte riktigt klok på hur jag ska lyckas få ut en hel del luft som är i systemet.
Jag stänger av pumpen och luftar vid slingorna. Luftar vid pumpens avluftningsventil samt fyller på med vatten via tilloppet i returen. Jag får ut en hel del luft men liks förbannat så är det mycket luft kvar som jag inte får ut vilket verkar göra så att cirkulationspumpen slår ifrån då vattnet inte når dit. Jag har luftat pumpen och slingorna ca 5 ggr per dag i snart en vecka och vardera gång får jag ut en hel del luft men det verkar aldrig vara tillräckligt.
Jag har förstått att det kalla vattnet som fylls på såklart avger en del luft när det värms upp men den här mängden luft känns orimlig bara pga uppvärmningen av kallvatten.
Största problemet verkar vara luften som stängs inne i pumpen.
Jag har öppnat samtliga termostater och lyft av ställdonen.
Systemet tappar inte tryck vilket jag tänker att det borde göra om det är en läcka. Snarare kan det stundtals öka i tryck när det blivit varmt. Så vitt jag vet så har den inte automatisk avluftare.A atomlab skrev:
Sätt upp farten till max på cirken, den sitter under VP och frontplåten, Stäng först övre fördelaren helt, stäng allal slingor utom en, den som är närmast tilloppet, då åker ev luft sin väg till VP , det kan ev höras i pumpen som knaster, låt gå 15 - 20 min. Sen öppnar du nästa och stänger första o.s.v. Nät det är klart så öppnar uppe och stänger nere och gör lika där. Går då även att lufta lite på fördelarna, då och då.
Tack för svar.J jonaserik skrev:Sätt upp farten till max på cirken, den sitter under VP och frontplåten, Stäng först övre fördelaren helt, stäng allal slingor utom en, den som är närmast tilloppet, då åker ev luft sin väg till VP , det kan ev höras i pumpen som knaster, låt gå 15 - 20 min. Sen öppnar du nästa och stänger första o.s.v. Nät det är klart så öppnar uppe och stänger nere och gör lika där. Går då även att lufta lite på fördelarna, då och då.
Det märkliga är att i installatörshandboken så framgår det att man kan ställa hastigheten manuellt på cirken, men det stämmer inte överens med den menyn jag får fram i displayen. Jag kan ställa cirken på auto men jag kan inte ställa hastighet eller procent på den. 🤔
När jag kollar serviceinfo så kör cirken (gp1) på typ konstant 30%.
Tack för tipset. Jag ska pröva att stänga slinga för slinga ändå.
Om den visar 30 % så går den med bara ca 1/3 av den fart som den kan gå. Se om det går att ändra % i menyn. Lossa fronten och kolla pumpen, den som inte har isolering på sig. Är det en eller två kablar som går in i kopplingsboxen. Med två så styrs den från datan i fart, med en, så är det säkert ett vred på boxen med 1 -2 -3 , vad står den på nu, om inte 3 så ställ upp. När all värme kommit igång kan du prova med sätta den på 2, det borde räcka.J Jonas09 skrev:Tack för svar.
Det märkliga är att i installatörshandboken så framgår det att man kan ställa hastigheten manuellt på cirken, men det stämmer inte överens med den menyn jag får fram i displayen. Jag kan ställa cirken på auto men jag kan inte ställa hastighet eller procent på den. 🤔
När jag kollar serviceinfo så kör cirken (gp1) på typ konstant 30%.
Tack för tipset. Jag ska pröva att stänga slinga för slinga ändå.
EDIT NU dags för kudden
Jag verkar inte kunna ställa upp farten. I menyn så ser det ut enligt bild.J jonaserik skrev:Om den visar 30 % så går den med bara ca 1/3 av den fart som den kan gå. Se om det går att ändra % i menyn. Lossa fronten och kolla pumpen, den som inte har isolering på sig. Är det en eller två kablar som går in i kopplingsboxen. Med två så styrs den från datan i fart, med en, så är det säkert ett vred på boxen med 1 -2 -3 , vad står den på nu, om inte 3 så ställ upp. När all värme kommit igång kan du prova med sätta den på 2, det borde räcka.
EDIT NU dags för kudden
Bifogar bild på pumpen. Jag har inte kunnat se något vred på boxen dessvärre.
Tack för hjälpen
Det är inte där du kan ställa in pump hastigheten. Denna menyn bör oftast stå på automatiskt för att få bättre reglering av temperaturskillnader in och ut.J Jonas09 skrev:
Vid F750 är det 5.1.11 ladpumpshastighet, minst tillåtna hastighet x%. F750 har dock 2 pumpar, 1 ställs in på pumpen och en ställs in av datorn.
På F750 når man 5.1.11 genom att trycka på tillbaka pilen tills menyn service kommer fram.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Luft/vatten och acc-tanksstorlek
Värmepumpar -
Ni som har för stora tilluftdon ftx.
Ventilation -
luftspalt i förrådstak när ventilationsöppningarna är olika stora?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Storlek på luftspalt i takfot.
Tak & Vind -
Stora mängder luft i vattnet efter backspolning
Vatten & Avlopp