25 992 läst ·
48 svar
26k läst
48 svar
Stor husskandal i Örebro
Givetvis ska dom det... beror ju helt på hur det har gått till i detta tillfälle. Man kan gott ge en hantverkare/entreprenör möjligheten att utföra ett jobb på rullande räkning för att sedan fakturera det dom utfört om man känner att man lita på dom. Jag kommer i allafall aldrig svartmåla en firma när man inte hört bägges version.Marlen Eskilsson skrev:Om entreprenören utför arbete utöver det som var avtalat ska han informera kunden om detta och sluta ett nytt avtal om det arbetet, innan man går vidare och faktiskt utför arbetet. Det går inte att göra jobbet utan att komma överens med kunden om detta, och sedan låta fakturorna bli en total överraskning för kunden. Det är så asfaltsläggarna gör och det är inte lagligt.
Det som jag tror är värst är om en t.ex SMV säljaren inte tagit med lite extra utrymme i markarbeten som kan upplevas negativ om detta skulle dyka upp. Det upplevs ju alltid positivare om bygget blir billigare än produktionskalkylen visat och att man har lite pengar kvar till extra arbeten än tvärtom. Säljaren vi hade kontakt med hade om jag inte minns fel kalkylerat ca 150000kr extra utöver standard grundsättningen. Detta kändes väldigt bra då det dök upp många extra kostnader man inte tänkt på under markarbetet.
Har man en tajt budget från start så kan ju dessa 50-100tkr skapa stora bekymmer när räkningarna dyker ner i brevlådan. Då är det nog lätt och börja bestrida fakturor om man inte helt har förstått vad som varit inkl / exkl i grund offerten....
Jämföra detta med "dom dåliga exemplaren av" asfaltsläggarna är nog lite och ta i... där är det helt annat och ofta har inte ens folk önskat sig någon asfalt eller något annat från dessa företagMarlen Eskilsson skrev:Om entreprenören utför arbete utöver det som var avtalat ska han informera kunden om detta och sluta ett nytt avtal om det arbetet, innan man går vidare och faktiskt utför arbetet. Det går inte att göra jobbet utan att komma överens med kunden om detta, och sedan låta fakturorna bli en total överraskning för kunden. Det är så asfaltsläggarna gör och det är inte lagligt.
detta stämmer inte, entreprenör har rätt att utföra vissa ÄTA-arbeten utan att informera beställare eller om man inte får tag i beställareMarlen Eskilsson skrev:Om entreprenören utför arbete utöver det som var avtalat ska han informera kunden om detta och sluta ett nytt avtal om det arbetet, innan man går vidare och faktiskt utför arbetet. Det går inte att göra jobbet utan att komma överens med kunden om detta, och sedan låta fakturorna bli en total överraskning för kunden. Det är så asfaltsläggarna gör och det är inte lagligt.
Tydligen blev min post raderad av ModeratorBearyeah skrev:
så vi gör så här istället
https://www.byggahus.se/forum/artik...esjohus-stammer-kund-pa-340-000-kronor-5.html
observera att Myresjöhus och Smålandsvillan är samma koncern och har samma etiska kompass
Hittade detta på deras FB
https://www.facebook.com/JSByggFastigheter/
JS Bygg & Fastigheter
· den 5 april kl. 14:18 ·
Vi vill tydliggöra en del gällande det som skrivits om oss i media.
Dessa publiceringar innehåller både faktafel och falska påståenden som vi upplever som väldigt grova. Den fakta vi presenterat och vår syn på sakfrågan har inte förmedlats av media. Vi skickar inte falska fakturor, hittar inte på jobb, har inte satt något sådant i system, hotar inte, etc. Vi har valt att inte ytterligare kommentera ärendet i media förrän sakfrågan blivit uppklarad.
Vi tycker att en oklarhet skall lösas med en nära dialog men en dialog kräver två parter, vill en part inte delta går dialogen tyvärr inte att fullfölja.
Mvh
Stefan Öhman / VD
https://www.facebook.com/JSByggFastigheter/
JS Bygg & Fastigheter
· den 5 april kl. 14:18 ·
Vi vill tydliggöra en del gällande det som skrivits om oss i media.
Dessa publiceringar innehåller både faktafel och falska påståenden som vi upplever som väldigt grova. Den fakta vi presenterat och vår syn på sakfrågan har inte förmedlats av media. Vi skickar inte falska fakturor, hittar inte på jobb, har inte satt något sådant i system, hotar inte, etc. Vi har valt att inte ytterligare kommentera ärendet i media förrän sakfrågan blivit uppklarad.
Vi tycker att en oklarhet skall lösas med en nära dialog men en dialog kräver två parter, vill en part inte delta går dialogen tyvärr inte att fullfölja.
Mvh
Stefan Öhman / VD
Administrator
· Skåne
· 8 667 inlägg
Då kan jag berätta att de ljuger. De har inte presenterat någon fakta alls, utan avböjde att kommentera.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Ja, det stämmer, oväntade akuta arbeten som inte kan vänta, men de får inte bara fakturera det "out of the blue", de måste fortfarande meddela om fördyringen omgående.hul skrev:
Js bygg hette jse bygg o fastigheter förut. Och hade samarbetsavtal med hjälyevadshus och myresjöhus.
Men de sa upp samarbetsavtalet med jse. Pga dåligt utförda arbeten, typ fel mått på grunderna..jse(js) är helt off här i Örebro. Dom har varit ökända väldigt länge.
Angående den drabbade familjen. Har de beställt grunden till fast pris så gäller det.
All extraarbeten skall bekräftas skriftligt med beställaren och skrivas under innan arbetet utförs. Konsumentlagen gäller vid kontrakt mellan privatperson och ett aktiebolag. Kunder på hjältevadshus och myresjöhus har råkat ut för samma sak. Samma personer är inblandade både säljare och entreprenör.
Det här är en affärsmetod och är väldigt lönsamt.
Men de sa upp samarbetsavtalet med jse. Pga dåligt utförda arbeten, typ fel mått på grunderna..jse(js) är helt off här i Örebro. Dom har varit ökända väldigt länge.
Angående den drabbade familjen. Har de beställt grunden till fast pris så gäller det.
All extraarbeten skall bekräftas skriftligt med beställaren och skrivas under innan arbetet utförs. Konsumentlagen gäller vid kontrakt mellan privatperson och ett aktiebolag. Kunder på hjältevadshus och myresjöhus har råkat ut för samma sak. Samma personer är inblandade både säljare och entreprenör.
Det här är en affärsmetod och är väldigt lönsamt.
Fast JS Bygg gör ju fortfarande grunder åt myresjöhus.Skopan skrev:Js bygg hette jse bygg o fastigheter förut. Och hade samarbetsavtal med hjälyevadshus och myresjöhus.
Men de sa upp samarbetsavtalet med jse. Pga dåligt utförda arbeten, typ fel mått på grunderna..jse(js) är helt off här i Örebro. Dom har varit ökända väldigt länge.
Angående den drabbade familjen. Har de beställt grunden till fast pris så gäller det.
All extraarbeten skall bekräftas skriftligt med beställaren och skrivas under innan arbetet utförs. Konsumentlagen gäller vid kontrakt mellan privatperson och ett aktiebolag. Kunder på hjältevadshus och myresjöhus har råkat ut för samma sak. Samma personer är inblandade både säljare och entreprenör.
Det här är en affärsmetod och är väldigt lönsamt.
Du har rätt i mycket av de du skriver.
I de fall det är delad entreprenad som det varit i dessa fall, Brukar hussäljaren skiva i sina offerter/avtal vad
som ingår i grundentreprenaden, vad gäller fyllning eller schakt. Det kan tex vara +/- 20 cm från befintlig mark.
DÅ åligger det faktiskt KUNDEN=BYGGHERREN att ta reda på via bla bygglovet vilken höjd kommunen kräver för grunden och i förhållande till detta göra en utredning om det behöver schaktas eller fyllas eller sprängas/pålas för den delen.
Har man inte den kompetensen vilket nästan ingen privat byggherre har så får man skaffa hjälp via entreprenören eller om man inte litar på denna en annan sakkunnig på området.
Att köpa hus är en stor och komplicerad affär att bygga ett hus är etter värre.
Väldigt få har tyvärr kompetensen att genomföra en byggprocess och att göra det utan att skaffa sig den eller skaffa hjälp som har den innebära en väldigt stor ekonomisk risk. Hur många av er vet tex att ni är ansvarig för arbetsmiljön på byggplatsen? Det ansvaret åligger normalt på byggherren (dvs kunden).
Det är så väldigt lätt att som kund, när man väl inser att det är en massa saker (som oftast kostar stora pengar)
som man inte har haft kolla på (fast man borde) att skylla på en massa andra tex grundläggare, säljare, husföretag mfl. (därmed INTE sagt att dessa är oskyldiga i alla fall).
Vidare är det ganska självklart att grundpriser skiljer i olika delar av landet man jobbar helt enkelt på olika marknader. En sådan enkel sak som att frakten faktiskt skiljer vart man nu tänker bygga.
I de fall det är delad entreprenad som det varit i dessa fall, Brukar hussäljaren skiva i sina offerter/avtal vad
som ingår i grundentreprenaden, vad gäller fyllning eller schakt. Det kan tex vara +/- 20 cm från befintlig mark.
DÅ åligger det faktiskt KUNDEN=BYGGHERREN att ta reda på via bla bygglovet vilken höjd kommunen kräver för grunden och i förhållande till detta göra en utredning om det behöver schaktas eller fyllas eller sprängas/pålas för den delen.
Har man inte den kompetensen vilket nästan ingen privat byggherre har så får man skaffa hjälp via entreprenören eller om man inte litar på denna en annan sakkunnig på området.
Att köpa hus är en stor och komplicerad affär att bygga ett hus är etter värre.
Väldigt få har tyvärr kompetensen att genomföra en byggprocess och att göra det utan att skaffa sig den eller skaffa hjälp som har den innebära en väldigt stor ekonomisk risk. Hur många av er vet tex att ni är ansvarig för arbetsmiljön på byggplatsen? Det ansvaret åligger normalt på byggherren (dvs kunden).
Det är så väldigt lätt att som kund, när man väl inser att det är en massa saker (som oftast kostar stora pengar)
som man inte har haft kolla på (fast man borde) att skylla på en massa andra tex grundläggare, säljare, husföretag mfl. (därmed INTE sagt att dessa är oskyldiga i alla fall).
Vidare är det ganska självklart att grundpriser skiljer i olika delar av landet man jobbar helt enkelt på olika marknader. En sådan enkel sak som att frakten faktiskt skiljer vart man nu tänker bygga.
Moderator
· Stockholm
· 57 801 inlägg
Jo rent formellt så har beställaren ansvar för att rätt saker beställs vid en delad entreprenad. Men hussäljaren skall inte presentera en produktionskostnadskalkyl som han vet är felaktig. Och om det i princip alltid tillkommer avsevärt mer fyllnadsmaterial än vad hussäljaren anger i sina kalkyler, så finns det all anledning att skylla på säljaren hos husfirman. Sedan är det en annan femma att man inte formellt kan kräva ersättning för det fuskjobb husfirman gör. Jag sätter här likhetstecken mellan säljare och husfirma, även om säljarna ofta arbetar som frilans i egen firma.
Säljföretagen arbetar med hustillverkarnas varumärke, då får husfirman antingen ta ansvar för det som görs i deras namn, eller stämma säljaren för varumärkesintrång.
Men det som tydligen har hänt i det här fallet handlar ju om att grundläggarfirman sätter i system att fakturera för riktiga eller påhittade extraarbeten. Det får de inte göra om de inte har OK innan arbetet utförs.
Säljföretagen arbetar med hustillverkarnas varumärke, då får husfirman antingen ta ansvar för det som görs i deras namn, eller stämma säljaren för varumärkesintrång.
Men det som tydligen har hänt i det här fallet handlar ju om att grundläggarfirman sätter i system att fakturera för riktiga eller påhittade extraarbeten. Det får de inte göra om de inte har OK innan arbetet utförs.
Det är en sak som man naturligtvis bör göra. Och hoppas att flera andra också anmäler. Då börjar det nog ringa varningsklockor hos polis och myndigheter.harry73 skrev:
En annan sak jag tror man ska göra är att anmäla till datainspektionen, fortsätter det komma påminnelser på bestridna fakturor från inkassobolag ska datainspektionen dra in deras inkassotillstånd.
