25 992 läst ·
48 svar
26k läst
48 svar
Stor husskandal i Örebro
Ha is i magen tills det kommer ett brev från kronofogden. Sen är det bara att vänta på att de stämmer dig, alternativt stämmer du dem. Har du torrt på fötterna har de inte en sportmössa, och sannolikt vet de det också. Det är därför det aldrig kommer något brev från kronofogden.
Så går det också an att skicka ett brev till inkassoföretaget och fråga om de inte bryr sig om vilka uppdrag de åtar sig.
Som det är nu är det faktiskt så enkelt att du i din - fullt förståeliga - konflikträdsla själv ger dem övertaget. Det är precis som med mobbare i skolan. De spelar på fruktan och fortsätter ända tills de själva springer på pumpen.
Stå på dig. Har du torrt på fötterna och is i magen kommer du att bli förvånad över hur enkelt det egentligen är att få dem att ge upp. Det tar lite tid, men kom ihåg att det är du som bestämmer hur du ska tackla situationen. Och jag utgår från att du har lust att försvara dig själv, din familj och ditt hem. Maffiametoder göre sig icke besvär.
Så går det också an att skicka ett brev till inkassoföretaget och fråga om de inte bryr sig om vilka uppdrag de åtar sig.
Som det är nu är det faktiskt så enkelt att du i din - fullt förståeliga - konflikträdsla själv ger dem övertaget. Det är precis som med mobbare i skolan. De spelar på fruktan och fortsätter ända tills de själva springer på pumpen.
Stå på dig. Har du torrt på fötterna och is i magen kommer du att bli förvånad över hur enkelt det egentligen är att få dem att ge upp. Det tar lite tid, men kom ihåg att det är du som bestämmer hur du ska tackla situationen. Och jag utgår från att du har lust att försvara dig själv, din familj och ditt hem. Maffiametoder göre sig icke besvär.
Jag skulle aldrig köpa en sådan överprisad skokartong där det ekar och huset skakar när någon nyser. Allt verkar hurra, men på sikt är det inte mycket att ha. Huset är inte byggt för att hålla på sikt utan ska se fancy ut den dagen du flyttar in. Det lönar sig att forska efter alternativa saker där du kan säkra mycket bättre kvalitet till samma pris. En god lösning är att eventuellt planera för ett så eller så stort hus där du genom smart konstruktion kan få bygglov för hela huset men bygga det i etapper efter behov och ekonomi.Bearyeah skrev:
Jag är mer förvånad över att det dyker upp kommentarer från gästerna som säger "ni kan visst vinna" och "ha is i magen... stå på dig"
Vem riktar sig kommentarerna till? Känns helt random
(Om nu inte ett stort antal kommentarer tagits bort)
Vem riktar sig kommentarerna till? Känns helt random
(Om nu inte ett stort antal kommentarer tagits bort)
Inom elektronik/databranschen (där jag verkat) hette det förut "Vi vill bli din Totalleverantör" utästes det som "vi vill ha ALLA dina pengar"
När man i byggbranschen på ett byggföretags hemsida beskriver sig så här. " Vi erbjuder dig helhets lösningen gällande ombyggnation, tillbyggnation, fasad, balkonger,fönster, källare, vind, tak.."
(inkl sär skrivning fr webben..) bör det nog tolkas på samma sätt...
När man i byggbranschen på ett byggföretags hemsida beskriver sig så här. " Vi erbjuder dig helhets lösningen gällande ombyggnation, tillbyggnation, fasad, balkonger,fönster, källare, vind, tak.."
(inkl sär skrivning fr webben..) bör det nog tolkas på samma sätt...
Amatörer finns det tydligen gott om. Enligt god inkassosed så skickar man inte inkassokrav på en bestriden faktura, man låter domstolen avgöra ärendet. I det här ärendet verkar det som att man inte har någon koll alls från företagets sida. Försök till bedrägeri är det absolut. Möjligen också försök till utpressning beroende på graden av hot som framförts via jurister eller bolagets funktionärer. Det faktum att det nämns att deras bilar frekvent rullar i området och parkerar på vissa personers uppfarter kan mycket väl betraktas som hotfullt beteende. Men där skall någon med mer insyn i ärendet i sin helhet göra en bedömning, inte jag.
Vidare har fakturorna bestridits punktligt och skall därmed vidare till rätten. Det har inte hänt, istället verkar entreprenören aktivt skicka samma fakturor om och om igen. Det är närmast brevterror, vilket alltså kan betraktas som ofredande.
I vilket fall som helst, enligt konsumenttjänstlagen (vilket torde vara den lag som gäller här istället för konsumentköplagen, beroende på vem som sålt grunden etc.) så kan man visserligen öka priset enligt offerten med 15 %. Men detta rör sig ju om betydligt mer. Förövrigt säger konsumentköplagen samma sak.
Vidare har fakturorna bestridits punktligt och skall därmed vidare till rätten. Det har inte hänt, istället verkar entreprenören aktivt skicka samma fakturor om och om igen. Det är närmast brevterror, vilket alltså kan betraktas som ofredande.
I vilket fall som helst, enligt konsumenttjänstlagen (vilket torde vara den lag som gäller här istället för konsumentköplagen, beroende på vem som sålt grunden etc.) så kan man visserligen öka priset enligt offerten med 15 %. Men detta rör sig ju om betydligt mer. Förövrigt säger konsumentköplagen samma sak.
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Samma regler gäller i kommentarsfältet till artiklar som i vårt forum. Ska man ge referenser på företag måste man vara inloggad och ha en korrekt ifylld profil. Jag har raderat en referens från en gäst.
/Moderator
/Moderator
Detta är bedrägeri och skall polisanmälas helst tillsammans med de andra drabbade, då kan inte polisen undvika att starta förundersökning. Om den erhållna fakturaspecen inte stämmer med utfört arbete är det ett klart bedrägeri.
Troligtvis är hussäljaren inblandad , medhjälp till bedrägeri eller anstiftan samt
mottagande av muta.
Troligtvis är hussäljaren inblandad , medhjälp till bedrägeri eller anstiftan samt
mottagande av muta.
Spelar det nån roll? Kör som svin i ett par år, blåser folk bäst det går och när snaran dras åt så slaktar och kursar, sen startar man upp en ny firma och med sin "bästa kompis"hussäljarn så får man många rekommendationer med motiveringen "vi hade rekommenderade en annan firma innan men bröt med dom för det var mycket strul, men den här leverantören är bra".dthompa skrev:
Jag vill gärna skriva av mig lite efter att ha läst denna tråd..
Först och främst så tycker jag att det är riktigt tråkigt att folk smutskastar smålandsvillan på grund av en grundentreprenör och eventuellt en säljkontors i Örebro. Jag har själv byggt en SMV och är jätte nöjd med valet vi har gjort. Jag tror resultatet kan bli skit på vilket hus som helst pågrund av problem under byggtiden.
Detta tror jag personligen har hänt.. jag kan ha fel så arrestera mig gärna för det.
En kund blir tipsad om en grund entreprenör som är godkänd av cellplastdirekt (grund tillverkaren) av SMV säljaren. Dom har säkert en god samarbete "detta är väldigt vanligt" i byggbranchen.
Hus köparen lockas av det fina med grunden som SMV reklamerar.. lång garanti, varm, fuktfritt .. detta är lätt och fastna för. Detta föll jag för fast att jag hade andra husgrund lösningar i tankarna.
Priset: man får ett pris på färdig husgrund monterat och klart inkl markarbete. Vad detta markarbetet innehåller står på offerten. Allt utom detta tillkommer på den angivna offerten. Större bil uppfart, grusade gångar, grovplanering trädgård, bortforsling av jord/lera.. allt detta blir fort en större summa som tillkommer. Sen har jag fått erfara att mark entreprenörerna inte är världens bästa på pappers jobbet i efterkant så fakturorna kom en stund senare.
Men allt detta var ju något man själv bestämt "i mitt fall på rullande räkning" visst det är inte gratis och bygga hus så räkningarna kommer. Ofta högre än man tänkt sig från start.
Jag var själv i kontakt med en SMV kund från Örebro innan jag beställde huset (som jag hittade här på forumet) hade frågor om grunden som i hans tillfälle var pålad. Han var jättenöjd med entreprenören och vad jag kunde uppfatta var det en mycket prisvärd lösning dom gjort för honom.
Jag har själv en SMV Ljungby och där kostar grund med markarbete 295000kr + extra som skulle tillkomma om markförhållanden var dåliga eller man önskade andra tilläggsarbeten.
Jag kollade själv med 3st godkända cellplastdirekt entreprenörer och sen på lösningar med Leif tjällden grund. Slutpriset var inte så stort avvikande från varandra..
Jag säger inte att dessa grund entreprenörer i Örebro är oskyldiga... men har en känsla av att det inte är lätt och vara grund entreprenör idag heller.. tråkigt att dom inte väljer berätta sin historia.
Först och främst så tycker jag att det är riktigt tråkigt att folk smutskastar smålandsvillan på grund av en grundentreprenör och eventuellt en säljkontors i Örebro. Jag har själv byggt en SMV och är jätte nöjd med valet vi har gjort. Jag tror resultatet kan bli skit på vilket hus som helst pågrund av problem under byggtiden.
Detta tror jag personligen har hänt.. jag kan ha fel så arrestera mig gärna för det.
En kund blir tipsad om en grund entreprenör som är godkänd av cellplastdirekt (grund tillverkaren) av SMV säljaren. Dom har säkert en god samarbete "detta är väldigt vanligt" i byggbranchen.
Hus köparen lockas av det fina med grunden som SMV reklamerar.. lång garanti, varm, fuktfritt .. detta är lätt och fastna för. Detta föll jag för fast att jag hade andra husgrund lösningar i tankarna.
Priset: man får ett pris på färdig husgrund monterat och klart inkl markarbete. Vad detta markarbetet innehåller står på offerten. Allt utom detta tillkommer på den angivna offerten. Större bil uppfart, grusade gångar, grovplanering trädgård, bortforsling av jord/lera.. allt detta blir fort en större summa som tillkommer. Sen har jag fått erfara att mark entreprenörerna inte är världens bästa på pappers jobbet i efterkant så fakturorna kom en stund senare.
Men allt detta var ju något man själv bestämt "i mitt fall på rullande räkning" visst det är inte gratis och bygga hus så räkningarna kommer. Ofta högre än man tänkt sig från start.
Jag var själv i kontakt med en SMV kund från Örebro innan jag beställde huset (som jag hittade här på forumet) hade frågor om grunden som i hans tillfälle var pålad. Han var jättenöjd med entreprenören och vad jag kunde uppfatta var det en mycket prisvärd lösning dom gjort för honom.
Jag har själv en SMV Ljungby och där kostar grund med markarbete 295000kr + extra som skulle tillkomma om markförhållanden var dåliga eller man önskade andra tilläggsarbeten.
Jag kollade själv med 3st godkända cellplastdirekt entreprenörer och sen på lösningar med Leif tjällden grund. Slutpriset var inte så stort avvikande från varandra..
Jag säger inte att dessa grund entreprenörer i Örebro är oskyldiga... men har en känsla av att det inte är lätt och vara grund entreprenör idag heller.. tråkigt att dom inte väljer berätta sin historia.
Redigerat:
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det här upplägget? har förekommit tidigare, minns inte vilken husfirma, men det var någon av de som bygger/byggde med krypgrund, där grundelementen men inte arbetet ingick.kimmo_thn skrev:Jag vill gärna skriva av mig lite efter att ha läst denna tråd..
Först och främst så tycker jag att det är riktigt tråkigt att folk smutskastar smålandsvillan på grund av en grundentreprenör och eventuellt en säljkontors i Örebro. Jag har själv byggt en SMV och är jätte nöjd med valet vi har gjort. Jag tror resultatet kan bli skit på vilket hus som helst pågrund av problem under byggtiden.
Detta tror jag personligen har hänt.. jag kan ha fel så arrestera mig gärna för det.
En kund blir tipsad om en grund entreprenör som är godkänd av cellplastdirekt (grund tillverkaren) av SMV säljaren. Dom har säkert en god samarbete "detta är väldigt vanligt" i byggbranchen.
Hus köparen lockas av det fina med grunden som SMV reklamerar.. lång garanti, varm, fuktfritt .. detta är lätt och fastna för. Detta föll jag för fast att jag hade andra husgrund lösningar i tankarna.
Priset: man får ett pris på färdig husgrund monterat och klart inkl markarbete. Vad detta markarbetet innehåller står på offerten. Allt utom detta tillkommer på den angivna offerten. Större bil uppfart, grusade gångar, grovplanering trädgård, bortforsling av jord/lera.. allt detta blir fort en större summa som tillkommer. Sen har jag fått erfara att mark entreprenörerna inte är världens bästa på pappers jobbet i efterkant så fakturorna kom en stund senare.
Men allt detta var ju något man själv bestämt "i mitt fall på rullande räkning" visst det är inte gratis och bygga hus så räkningarna kommer. Ofta högre än man tänkt sig från start.
Jag var själv i kontakt med en SMV kund från Örebro innan jag beställde huset (som jag hittade här på forumet) hade frågor om grunden som i hans tillfälle var pålad. Han var jättenöjd med entreprenören och vad jag kunde uppfatta var det en mycket prisvärd lösning dom gjort för honom.
Jag har själv en SMV Ljungby och där kostar grund med markarbete 295000kr + extra som skulle tillkomma om markförhållanden var dåliga eller man önskade andra tilläggsarbeten.
Jag kollade själv med 3st godkända cellplastdirekt entreprenörer och sen på lösningar med Leif tjällden grund. Slutpriset var inte så stort avvikande från varandra..
Jag säger inte att dessa grund entreprenörer i Örebro är oskyldiga... men har en känsla av att det inte är lätt och vara grund entreprenör idag heller.. tråkigt att dom inte väljer berätta sin historia.
Det var i någon större stad, säljaren var inte anställd av husfirman, utan hade provision. Husfirmans hus gick typ inte att köpa av säljaren utan just en viss grundentreprenör. Och denne la alltid på väldigt mycket mer än husfirmans grunder i andra städer.
Så ni som är drabbade idag, leta här på forumet vad som hände då. Husfirmans då, hävdade typ att de var helt utan skuld också.
Edit: Var i Malmö och Älvsbyhus, för tio år sen. Beskrivs här
https://www.byggahus.se/forum/hustillverkare/33126-pris-alvsbyhus-vs-ovriga.html
Kolla inlägg sju och framåt.
Redigerat:
Administrator
· Skåne
· 8 666 inlägg
Om entreprenören anser att det behöver utföras arbete utöver det som var avtalat ska han informera kunden om detta och sluta ett nytt avtal om det arbetet, innan man går vidare och faktiskt utför arbetet. Det går inte att göra jobbet utan att komma överens med kunden om detta, och sedan låta fakturorna bli en total överraskning för kunden. Det är så asfaltsläggarna gör och det är inte lagligt.kimmo_thn skrev:Jag vill gärna skriva av mig lite efter att ha läst denna tråd..
Först och främst så tycker jag att det är riktigt tråkigt att folk smutskastar smålandsvillan på grund av en grundentreprenör och eventuellt en säljkontors i Örebro. Jag har själv byggt en SMV och är jätte nöjd med valet vi har gjort. Jag tror resultatet kan bli skit på vilket hus som helst pågrund av problem under byggtiden.
Detta tror jag personligen har hänt.. jag kan ha fel så arrestera mig gärna för det.
En kund blir tipsad om en grund entreprenör som är godkänd av cellplastdirekt (grund tillverkaren) av SMV säljaren. Dom har säkert en god samarbete "detta är väldigt vanligt" i byggbranchen.
Hus köparen lockas av det fina med grunden som SMV reklamerar.. lång garanti, varm, fuktfritt .. detta är lätt och fastna för. Detta föll jag för fast att jag hade andra husgrund lösningar i tankarna.
Priset: man får ett pris på färdig husgrund monterat och klart inkl markarbete. Vad detta markarbetet innehåller står på offerten. Allt utom detta tillkommer på den angivna offerten. Större bil uppfart, grusade gångar, grovplanering trädgård, bortforsling av jord/lera.. allt detta blir fort en större summa som tillkommer. Sen har jag fått erfara att mark entreprenörerna inte är världens bästa på pappers jobbet i efterkant så fakturorna kom en stund senare.
Men allt detta var ju något man själv bestämt "i mitt fall på rullande räkning" visst det är inte gratis och bygga hus så räkningarna kommer. Ofta högre än man tänkt sig från start.
Jag var själv i kontakt med en SMV kund från Örebro innan jag beställde huset (som jag hittade här på forumet) hade frågor om grunden som i hans tillfälle var pålad. Han var jättenöjd med entreprenören och vad jag kunde uppfatta var det en mycket prisvärd lösning dom gjort för honom.
Jag har själv en SMV Ljungby och där kostar grund med markarbete 295000kr + extra som skulle tillkomma om markförhållanden var dåliga eller man önskade andra tilläggsarbeten.
Jag kollade själv med 3st godkända cellplastdirekt entreprenörer och sen på lösningar med Leif tjällden grund. Slutpriset var inte så stort avvikande från varandra..
Jag säger inte att dessa grund entreprenörer i Örebro är oskyldiga... men har en känsla av att det inte är lätt och vara grund entreprenör idag heller.. tråkigt att dom inte väljer berätta sin historia.