Inkanal ska ut genom yttervägg. Väggen består av skivmaterial, 6 tums timmer, 70 mm isolering + träfasad. Så hur ska jag lyckas med håltagningen?

Hålsåg i dessa dimensioner (160 spiro + 2x30 mm nätmatta = 220 mm) 230 -250 mm kostar mellan 2 och 3000 kr. Någon som vet av en billig variant/inköpsställe/onlinebutik?

Vad är alternativet? Riva halva fasaden och ta fram motorsågen? Billigt, inte särskilt runt lär det bli...

Tips mottages tacksamt.

• Gilla
Bengt65
  • Laddar…
Har inte haft ditt problem med 6"" timmer, annars går det att använda en vanlig hålsåg till en kraftigare skruvdragare, borra en dc i taget och bryt bort så mycket du kan, såga vidare .......... upprepa tills du är igenom.
Du behöver en förlängare till hålsågsinfästningen, skruvdragaren får ofta inte plats i hålet.

Väggen är alltså 350-400 mm tjock. Därtill ska hålet vara minst 230 mm i diameter.

Tigersåg lär inte funka pga sågdjupet.

Den ställbara sågen på Jula klarade inte diametern.

Men om jag frågar såhär:

Var köper man en billig hålsåg i dimension 225 alt 250 mm?

tommib
Såga i etapper med tigersåg. Du kan utnyttja att du har isoleringslagret så att sågbladets spets kan röra sig där.

Pilotborra centrum. Gör en passare utav snöre hålband eller dylikt på båda sidorna. Bara sätta igång och növla.
Hålsåg är tyvärr nog inte försvarbart ekonomiskt för ett hål. Vi köpte ett 256mm dosfräs på jobbet och det gick på strax och 4k.

Någon som vet om det går att göra en navare i den dimensionen?
Tar säker lång tid innan man kommit igenom.....

Hyra en kärnborr? Har själv bara använt dem till betongborrning, men det finns kanske varianter med vanliga sågtänder istf diamant?

Skruva fast en cirkeljig för fräsen i väggen och börja fräsa!

Jag hade kört tigersåg och tagit materialet i etapper. Motorsåg på timret och jo det går att såga fint och runt om du har en bra kedja och är lite duktig med sågen

AXS
Stick in motorsågen fyra gånger och du har ett fyrkantigt hål. Täta sedan och allt är frid och fröjd.

• Gilla
Christer Bill och 2 till
  • Laddar…
Börja innifrån på väggskivan och rita hålet alt borra massa småhål och bryt loss. Sedan långbord i centrum och rita upp på utsidan

Malmbergs är billiga men har bara 210mm i gengäld 350+moms.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.