Hej,

Farmor lämnade in bilen på verkstad hos en OKQ8-verkstad för oljebyte, filter, bromsvätska och tändstift + däckskifte. Hon gick och åt vid ett ställe intill verkstaden och till sin förvåning körde de ut bilen efter ca 20 min. Hon går dit och säger att ”det där gick ju undan”, de svarade att ”ja visst, vi tänkte precis skicka meddelande till dig att hämta bilen”.

Nu till frågan, är det troligt att de ens kunde ha gjort allt detta jobb på så kort tid?

Kan inte mycket om bilar men vet ungefär hur varje moment går till och 20 min känns knappast troligt för så mycket jobb.
 
låter väldigt snabbt, men känns inte omöjligt med moderna metoder. bromsvätskebyte går ju väldigt effektivt med en modern maskin som trycker in bromsvätska o samtidigt suger bort överflödet. så oljeservice+filter Däck o bromsvätska kan man ju göra samtidigt under bilen. o går snabbt med-
 
Med en lyft hade jag som glad amatör gjort allt det där på under 20 minuter, men (och det är två stora "men") frågan är VILKA filter man bytt, och om man verkligen bytt bromsvätska?

Kupefilter är rätt knepigt att byta "generellt", och bromsvätska kan man byta rätt snabbt om man har en maskin som trycker i/suger ur vätskan vid hjulen, men det förutsätter att alla nipplar lossar lätt.

Så, utan kupéfilter, med rätt verktyg tror jag det är rimligt.
 
Redigerat:
20 minuter per fastrostad luftningsnippel är min erfarenhet...
 
  • Gilla
guggen och 5 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Med en lyft hade jag som glad amatör gjort allt det där på under 20 minuter, men (och det är två stora "men") frågan är VILKA filter man bytt, och om man verkligen bytt bromsvätska?

Kupefilter är rätt knepigt att byta "generellt", och bromsvätska kan man byta rätt snabbt om man har en maskin som suger ur vätskan vid hjulen, men det förutsätter att alla nipplar lossar lätt.

Så, utan kupéfilter, med rätt verktyg tror jag det är rimligt.
Det var med kupéfilter. Men men, hoppas allt var gjort men det får man aldrig veta haha. Tänker ju att OKQ8 som varumärke ändå är stort och inte låter klåpare ansluta sig till dem eller vara kvar med dem med tanke på deras anseende.
 
M Cameltoe skrev:
Det var med kupéfilter. Men men, hoppas allt var gjort men det får man aldrig veta haha. Tänker ju att OKQ8 som varumärke ändå är stort och inte låter klåpare ansluta sig till dem eller vara kvar med dem med tanke på deras anseende.
Vad är det för bil?

Sätter man på 2 personer på jobbet tror jag det är rimligt ...
 
MultiMan
useless useless skrev:
20 minuter per fastrostad luftningsnippel är min erfarenhet...
Ja, tyvärr är det inte alltför ovanligt att verkstäder fuskar och bara byter bromsvätska i behållaren, vilket givetvis inte räcker.

Med broms-"bomb" (tryckluftsatt behållare med vätskan) och fräscha nipplar byter man på under 5 minuter, alldeles på egen hand.

Hur gammal är bilen?
 
Det är en skida fabia årsmodell 13 :)
 
Oljebyte på 20minuter har jag inga problem med. Men att göra alla dessa saker på denna tid låter ärligt talat helt orimligt. Möjligen har man tex då bytt bromsvätska i behållaren, inte ut till oken...
 
  • Gilla
ricebridge och 1 till
  • Laddar…
MultiMan
Hissa upp bilen - 1 minut.
Rulla fram oljetunnen, öppna pluggen - 1 minut
Ta bort hjulen - 3 minuter
Kolla trycket och koppla in bromsbomb på behållaren - 1 minut
Gå runt till varje ok och lossa nippeln (om ej fastrostad), låt rinna 5-10 s beroende på bil och längd på bromsrör - totalt max 5 minuter
Sätta på sommarhjulen - 5 minuter
Byta oljefilter, sätta tillbaka pluggen och fylla på olja - 5 minuter
Byta tändstift - 5 minuter
Hissa ner bil - 1 minut

Totalt runt 25 minuter med marginaler åt båda hållen beroende på hur man jobbar.

Alltså inte omöjligt alls om man är någorlunda van. Men, är det en slapp verkstad tvivlar jag också, detta gäller en duktig mekaniker som inte har huvudet under armen.
 
  • Gilla
tobiast
  • Laddar…
Man kan väl även begära att få me sig alternativt se dom gamla filter, tändstift mm dom bytt. Oljefilter å olja tar man väl inte me sig i bilen...
 
Låter inte rimligt på något vis.............visst skulle man kunna i teorin men jag skulle nog starkt ifrågasätta det och verkligen kolla att allt är gjort isåfall.
 
  • Gilla
ricebridge och 2 till
  • Laddar…
Det mest intressanta, är för hur lång tid hon fick betala?
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Immobil Immobil skrev:
Det mest intressanta, är för hur lång tid hon fick betala?
antagligen ett fast pris baserat på storlek på servicen. Det är ju sånt här de tjänar pengar på om det går fort........Finns många jobb på bilar där det listas åtskilliga timmar och så tar det en halvtimme timme för en rutinerad.
 
S
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Med en lyft hade jag som glad amatör gjort allt det där på under 20 minuter, men (och det är två stora "men") frågan är VILKA filter man bytt, och om man verkligen bytt bromsvätska?

Kupefilter är rätt knepigt att byta "generellt", och bromsvätska kan man byta rätt snabbt om man har en maskin som trycker i/suger ur vätskan vid hjulen, men det förutsätter att alla nipplar lossar lätt.

Så, utan kupéfilter, med rätt verktyg tror jag det är rimligt.
jag ifrågasätter dig inte nu, men vilka bilar har du haft?

jag har bytt kupefilter på - toyota avensis, corolla, celica och renault kangoo. Inget av dessa filter bör ta längre tid än 120 sekunder (med gott om tid för att få tillbaks motvikten i handskfacket :) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.