2 872 läst ·
4 svar
3k läst
4 svar
Stoppfärg/spärrgrund mot röklukt
Vi har tagit ner den 70-talsblommiga tapeten på en vägg i det som skall bli vårt kontor och när man går in i rummet känner man en tydlig lukt av tobaksrök. Jag ser två alternativ för att bli av med doften, att byta gips eller måla med spärrfärg innan tapetsering.
Att byta gips vore naturligtvis det säkraste men är också mest jobb då vi måste lossa ett element och gipset är i övrigt i ok skick. I ett annat rum målade jag med Biltemas oljebaserade spärrfärg och även om röklukten är borta så stank färgen så illa att det inte gick att vara i rummet på en vecka så det är jag inte så sugen på.
Vad finns det för andra bra spärr/stoppfärger?
Att byta gips vore naturligtvis det säkraste men är också mest jobb då vi måste lossa ett element och gipset är i övrigt i ok skick. I ett annat rum målade jag med Biltemas oljebaserade spärrfärg och även om röklukten är borta så stank färgen så illa att det inte gick att vara i rummet på en vecka så det är jag inte så sugen på.
Vad finns det för andra bra spärr/stoppfärger?
Ja, de flesta tillverkarna har ju det numera. Har du förslag på någon som är bra utan att kosta skjortan? Om det finns något som är en gnutta billigare än Jotun så vore jag glad...T tergo skrev:
Hornbach säljer t.ex. Sadolin spärrfärg för ungefär halva priset mot Jotun, hur är den? 649kr för 5L resp 750kr för 2,7L.
Bästa alternativet är såklart att ta ned tapeten och gipset. Det näst bästa är att bara ta bort tapeten. Det tredje bästa är att bara tvätta och spärrmåla. Angående val av spärrfärg kan jag rekommendera Sigma Coatings. Den är dyr, men också riktigt bra.
Klicka här för att svara