M m@nge skrev:
Problemet jag tror det är, är att jag inte kommer åt att fysiskt ”lyfta” ur vattenlåset. Så om jag kontaktar spolbil för att rengöra så vet jag inte hur de ska komma åt den ”defekta” brunnen.
Du målar upp ett jätteproblem som troligen inte finns.
Har du stoppat ner handen i brunnen och känt efter hur mycket ”bös” som den troligen är fylld av.
Behövs då ingen spolbil för att göra ren en brunn i källaren.
Ta din högtryckstvätt och montera på rotojetmunstycket, om du har ett sådant.
Stoppa ner i brunnen och spola så kan du se vad som händer och hur vattentrycket kommer spola rent och dra med sig både smuts och vatten ur vattenlåset.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du målar upp ett jätteproblem som troligen inte finns.
Har du stoppat ner handen i brunnen och känt efter hur mycket ”bös” som den troligen är fylld av.
Behövs då ingen spolbil för att göra ren en brunn i källaren.
Ta din högtryckstvätt och montera på rotojetmunstycket, om du har ett sådant.
Stoppa ner i brunnen och spola så kan du se vad som händer och hur vattentrycket kommer spola rent och dra med sig både smuts och vatten ur vattenlåset.
Alltså jag tycker att jag försökt få upp ”mojset” i botten. Men har inte använt slang/högtryck ännu.

M m@nge skrev:
Alltså jag tycker att jag försökt få upp ”mojset” i botten. Men har inte använt slang/högtryck ännu.
Det geggar ihop sig och andra sidan av ”vattenlåset” i brunnen kommer du inte åt med att bara använda fingrarna.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Ludd och annat fastnar jättelätt i (rost)skrovlig gjutjärnsbrunn/gjutjänrsrör.

Med vinklar munstycke till högtryckstvätten så är det lättare att komma in bakom "flärpen" i vattenlåset och spola bort det som inte ska vara där utan att det skvätter så mycket.

Demmpa Demmpa skrev:
Ludd och annat fastnar jättelätt i (rost)skrovlig gjutjärnsbrunn/gjutjänrsrör.

Med vinklar munstycke till högtryckstvätten så är det lättare att komma in bakom "flärpen" i vattenlåset och spola bort det som inte ska vara där utan att det skvätter så mycket.
Ska kolla det där med vinklar. Har en Ryobi maskin och de kanske har ngt bra i sitt sortiment.

M m@nge skrev:
Ska kolla det där med vinklar. Har en Ryobi maskin och de kanske har ngt bra i sitt sortiment.
Enklast är väl att prova först. Jag vill påstå att det fungerar ypperligt även utan. Och det baserar jag på empiri via att jag rensat brunnar hemma flera gånger med högtryckstvätten. Förvisso en Kränsle, men det är sånt tryck och hastighet på vattenstrålen så den fungerar som en ejektor och drar med sig både skot och vatten ur brunnens vattenlås.
Frågan är om du över huvud taget får ner ett vinklat munstycke i botten av golvbrunnen.

Vi hade gjutjärnsgolvbrunnar likt följande, men med förhöjningsring & överring så golvbrunnarna var ca 5-6 cm längre ner i golvet,
Gjutjärnsgolvbrunn med förhöjningsring och överring, nedsänkt i ett betonggolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Och jag använde följande vinklade munstycke till högtryckstvätten,
Vinklat munstycke och adapter för högtryckstvätt, med kopplingsdel för användning av munstycken från olika märken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, jag fick in den under/bakom "tungan/flärpen".

Det finns som sagt adaptrar, så att man tex kan använda Kärcher munstycken till Ryobi högtryckstvätten,
https://www.clasohlson.com/se/Karcher-adapter-for-Ryobi-hogtryckstvatt,-RAC780/p/41-3767

• Gilla
m@nge
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Vi hade gjutjärnsgolvbrunnar likt följande, men med förhöjningsring & överring så golvbrunnarna var ca 5-6 cm längre ner i golvet,
[bild]
Och jag använde följande vinklade munstycke till högtryckstvätten,
[bild]
Ja, jag fick in den under/bakom "tungan/flärpen".

Det finns som sagt adaptrar, så att man tex kan använda Kärcher munstycken till Ryobi högtryckstvätten,
[länk]
Testade du utan vinkel först ?

Kommer ej ihåg, tror det, troligen stänkte det en massa.

Demmpa Demmpa skrev:
Kommer ej ihåg, tror det, troligen stänkte det en massa.
Man får så klart börja spola under vattnet, annars blir det ett jäkla skvättande. Munstycket ner mot botten på motstående sida mot utloppet på brunnen. Då blir det en fin ejektorverkan som tömmer vattenlåset på vatten och skit. Och jo jag har haft samma gjutjärnsbrunnar i källaren. Nu är alla bytta så behovet att spola ur någon brunn är borta.
Men så klart, man vet aldrig när man kan behöva ett vinkelmunstycke.

Har du lossat renspluggen och kört in rensspiralen där?

D Dublin skrev:
Har du lossat renspluggen och kört in rensspiralen där?
Nej den ser jag inte ens. Om jag skulle hitta den är den sannolikt fastärgad.

K krambriw skrev:
Ser ju najs ut. Testa med en sådan här istället, biltema
[länk]
Intressant. Men hur högt tryck får man via trädgårdsslangen med den?

Har ni testat med 150 bar högtryck. Vattnet blev ”svart” när mojset släppte från väggarna antar jag.

Kommer liksom inte åt som jag vill med munstycket och behöver nog en med vinkel.

Stod säkert i 20 min och spolade åt alla möjliga håll. Ngt verkar det ha gjort då vattnet sjunker ngt snabbare än innan, men inte tillräckligt bra än så länge.

Tror att hålet ut från brunnen till stammen är i mitten på ena brunnsväggen. Hålet täcks av en metallflärp och kan inte vinkla in tex ett rensband, jäkligt snäv kurva.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.