Har en golvbrunn i tvättstugan, gjutjärn och är från 70 talet.

Kommer inte åt att rengöra vattenlåset men har provat att köra med rensband från närmaste avlopp.

I toaletten bredvid tvättstugan körde jag ner ca 7 meter rensband (avloppet till handfatet) som kom igenom utan problem. Rimligen borde rensbandet passerat tvättstugan med råge. Eftersom rensbandet gick igenom misstänker jag att det är själva brunnen i tvättstugan som är orsaken till att det svämmar över ibland.

Bifogar en liten enkel skiss där det förhoppningsvis framgår hur jag gjort. Den gröna pilen illustrerar hur långt rensbandet borde ha kommit.

Skiss av avloppssystem med indikerade rensband, stopp i golvbrunn, och riktningar markerade med färgade pilar: blå, röd och grön.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bild på aktuell golvbrunn?

Kan gå å spola vattenlåset i golvbrunnen med hjälp av vinklat spolmunstycke till högtryckstvätten. Jag har gjort det i två av våra gjutjärnsgolvbrunnar (som nu är utbytta).

Demmpa Demmpa skrev:
Bild på aktuell golvbrunn?

Kan gå å spola vattenlåset i golvbrunnen med hjälp av vinklat spolmunstycke till högtryckstvätten. Jag har gjort det i två av våra gjutjärnsgolvbrunnar (som nu är utbytta).
Fixar bild inom kort.

Vinklar munstycke, hur ser ett sånt ut? Har en Ryobi 150bar tvätt, antar att det är märkesspecifikt.

Så här ser brunnen ut. Vet inte om den går att ”identifiera” med bilden men ngn kanske känner igen modellen.

Rostig brun öppning på en brunn med ett rör som sträcker sig in. Brunnen är delvis täckt av smuts och fukt.
Skapa konto

du behöver inget vinklat munstycke för att spola rent.
Ta högtryckstvätten och spola ner i brunnen.
Skvätter lite men du lär få rent i brunnen.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
du behöver inget vinklat munstycke för att spola rent.
Ta högtryckstvätten och spola ner i brunnen.
Skvätter lite men du lär få rent i brunnen.
Det är väl inte botten på brunnen som gör att det blir stopp? Borde det inte vara vattenlåset och vidare ut mot stammen?

Vad skulle bli bättre av att spruta rätt ner menar du?

M m@nge skrev:
Det är väl inte botten på brunnen som gör att det blir stopp? Borde det inte vara vattenlåset och vidare ut mot stammen?

Det kommer att tryckas vatten i den riktning som vattnet normalt rinner..alltså genom vattenlåset...fast med betydligt större tryck och flöde än när man bara spiller vatten i brunnen som den ska rinna ned självtryck.

Jag har en brunn i mitt badrum som svämmar över lite hipp som happ..men det räcker att spola lite med vattenslang direkt i brunnen för att det ska lösa sig.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
M m@nge skrev:

Det är säkert fullt med gammalt bös nere i brunnen. Har du grävt i den med händerna?
Men oavsett så är vattenlåset rakt ner i brunnen. Spola ner och rör runt neri så skall du se att du snart har en väl fungerande brunn.

Ska prova med högtryck ner i brunnen.

Men min teori om att det inte är stopp i rören borde väl stämma, kan ju obehindrat köra med rensband?

Du har en bit rör mellan golvbrunnen och "stammen", på den sträckan kan det finnas massa ludd mm.

Att rensbandet går igenom betyder inte att det inte finns hinder i röret, lite beroende på typ av rensband.

Men jag är inte säker på att vattenlåset är i botten, kan det stämma?

Körde med detta rensband…..

Rensband med spiralformad ände för rengöring av rör och avlopp.
Skapa konto

M m@nge skrev:
Men jag är inte säker på att vattenlåset är i botten, kan det stämma?

Körde med detta rensband…..

[bild]
Vattenlåset är i botten på brunnen.
Men det är fullt normalt att vattenlåset i avloppet från en tvättmaskin blir fullt av ludd och behöver rensas ur med jämna mellanrum.
Det duger gott att ta trädgårdsslangen att spola ur det med, blir mindre söligt än att spola med högtryckstvätten. Men båda metoderna funkar.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag tror att jag hade kunnat få igenom ett rensband genom det här röret också. Det betyder inte att det är rensat.

Rostigt, igenblockerat rör i trägolv med ruttet material runtomkring, möjligt hinder för rensband.
Skapa konto

• Gilla
  • Haha
grovspacklarn och 3 till
  • Laddar…
Problemet jag tror det är, är att jag inte kommer åt att fysiskt ”lyfta” ur vattenlåset. Så om jag kontaktar spolbil för att rengöra så vet jag inte hur de ska komma åt den ”defekta” brunnen.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.