Det är stopp i avrinningen från båda våra diskhoar i köket. Vågar man försöka montera isär rören under diskbänken själv eller bör man ringa en rörmokare?

Hur går man bäst tillväga om man gör det själv?

Tack på förhand :)

• photo.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • photo(1).JPG
    Skapa konto
Absolut vågar du det. Stoppet sitter säkerligen i "klumpen". Ha en hink/balja redo bara. Finns Nån halvliter vatten plus ev. det uppe i baljan.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Hur lossar man på klumpen? Jag trodde inte det gick.

Ska jag skruva loss ringarna med ~6 räfflor på och koppla bort rören som går in i dem först? Går det att skruva bort klumpen sen?

Ja, börja så. Ev kan klumpen sitta med en skruv i mitten uppifrån. Annars känner du hur du lossar den. Sånt här brukar inte sitta så hårt.
Dubbelkolla efter läckage när du satt ihop igen.

Sent from my HTC Incredible S using Tapatalk

Jag tror ju iofs att stoppet sitter i vattenlåset, eller eventuellt i röret efter vattenlåset. Prova först att fylla båda hoarna med vatten en bit upp och kör med en vaskstöt (vaskrensare) i en av dem och se om det släpper.

Jag lossade på alla vita kopplingar och fick loss tre proppar, en i lufttillförseln en i vardera ho. Tyvärr löste inte detta hela problemet, det är fortfarande totalstopp :(

Den sista proppen måste sitta i de gråa rören som kommer efter de vita, frågan är om man vågar börjar skruva på den eller om det är dags att ringa rörmokaren?

• photo(2).JPG
    Skapa konto
Hej,
Visst vågar du ta även de gråa. Du kan ta hela vägen till utloppet genom golvet/väggen. Notera ungefär hur de är dragna så det passar när du återmonterar.

Jag fixade även de gråa rören, var stopp där med. Nu rinner det fint, stort tack för hjälpen!

Däremot satt sista kopplingen efter vattenlåset väldigt löst och konstigt, behöver jag fixa till den?

Jag menar den som nästan är längst upp på bilden. Bilden är upp o ner tyvärr.

• photo(4).JPG
    Skapa konto
Den sista biten är en flexibel slang, så det är normalt att man kan röra på den lite. Det sitter en gummipackning mellan slangen och röret som tätar.

Patrik_N skrev:
Notera ungefär hur de är dragna så det passar när du återmonterar.
Helt OT men jag måste få bjuda på dagens hjärnsläpp. När jag läste det citerade var jag på väg att råda TS att ta lite bilder för att lättare kunna återmontera...:blushing::O:x

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.