Hej.

Upptäckte igår att brunnen i tvättstugan har satt igen sig eller röret dit (förmodligen ett T avstick)
Ska såsmåningom bila ut golvet och lägga nya rör och brunnar men inte nu.

Blir konfunderad när brunnen sitter mitt i tvättstugan sätter sig men tvättmaskinen är kopplad på vaskavloppet som sitter utmed väggen. Alltså borde det vara ett T någonstans som satt sig. Finns ett avlopp till som kommer från köket ovan men det rinner hur bra som helst. Så förmodligen finns totalt två stycken t kopplingar i tvättstugan.

Har bytt övriga rör i huset till plast och de har varit i nyskick, men dessa ligger ju i marken så vem vet.

Har testat med fjäder och får i den ca 10m från vasken sen tar det stopp, har bankat och snurrat den som en idiot. Har även kört i den i hålet som på bilden men kommer bara ca 50cm in så där är väl T kopplingen kan tänkas.

Vad bör man göra? Kan ju inte köra tvättmaskinen nu (om jag inte flyttar den och kopplar på en annan anslutning vill säga)

Vågar man köra ner en högtrycks slang och spola? Är väl ända alt jag har kvar själv innan man ringer en spol bil antar jag.

Mer tips mottages gärna. Har inte kunnat köra maskinen sedan i Torsdags nu och börjar bli lite tomt i garderoben...

Se bild för hur brunnen ser ut.

Golvbrunn1_liten3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ingen???

Högtryck är ju inte att rekommendera om du inte vet vad som tar emot. I värsta fall kan du slå isär kopplingar i rören!
Ta in en VVS firma som får filma är väl det enda...

anders07 skrev:
Högtryck är ju inte att rekommendera om du inte vet vad som tar emot. I värsta fall kan du slå isär kopplingar i rören!
I princip har du rätt. Men liggande under ett källargolv lär nog inga kopplingar glida isär.

MagHam skrev:
I princip har du rätt. Men liggande under ett källargolv lär nog inga kopplingar glida isär.
Ligger det i grusbädd finns en risk... Sen kan det ju fara iväg upp i väggar, etc. också så innan jag skulle trycka på med högtryck skulle jag vilja ha bättre kol...

Fairlane
Jag du provat varmt vatten?
Jag gjorde det hos syrran när hon hade stopp. I början sjönk det långsamt, men efter 15-20 minuter märkte man skillnad, sen körde vi bara på.

Rörrensare till högtryckstvättar är väl inte så aggressiva? Jag har en från Kärcher som jag spolar rören med ibland. Den tar sig genom proppar som renstråden inte rår på.

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
Har testat med kokande vatten också utöver fjäder nu och det lossnar lite. Är dock inte helt nöjd. Blir att spola lite försiktigt med högtrycksslangen ikväll. Ska som sagt ändå bila ut skiten. så tar det stopp så bilar jag väl upp det nu då om det ska jävlas med mig :)

Med lite tur om proppen sitter rätt nära brunnen så kan du trycka den framåt med högtryckstvätten (från brunnen).

För... du har ingen spolbrunn där du kan komma åt med rensslang från andra hållen?

Och Det kommer inte att släppa nån skarv.

Jag känner mig som jag säger emot men...
Propplösare med kaustiksoda är inte kul om det är totalstopp och inte släpper utan måste rensas för hand. Frätande som tusan.
Funkar möjligen om det är lite genomlopp.

Det löste sig med högtrycks rensslang! Körde ifrån alla olika håll och fick hela skiten på 20m till slut där jag bara fick i ca 50cm innan. Så nu rinner det ner fint igen 👍🏻

• Gilla
MagHam
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.