Byggahus.se
Stopp i diskhon.. Ok, i med propplösare om mängder med kokande vatten brukar alltid funka, men icke.

Ok, bit i det sura och skruva i sär allt, spola vattenlås, ner med rensfjäder, gick nog ner 5 meter i alla fall, verkar inte vara något stopp.

Skruva ihop, samma sak.

Montera isär, häll en massa vatten rakt ner i röret för att se om stoppet är längre ner, efter 20 liter, inget stopp.

Skruva ihop, kan inte ens hälla en liter i diskhon utan att det kommer upp.

Känns som att det är vakuum på något sätt, har aldrig varit med om något liknande. Här behövs nog proffstips tror jag, någon som har en aning?
 
  • Wow
Sthlm_
  • Laddar…
Iller på en högtryckstvätt är grejen.
Skippa propplösare, det är frätande och väldigt svårhanterligt om man måste jobba med det för att stoppet inte släppt.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Åker till Biltema i morgon och köper en avloppsrensare så får vi se om det funkar. Högtryckstvätten har jag lånat ut för tillfället.
 

Bästa svaret

Claes Sörmland
R Rem skrev:
Skruva ihop, kan inte ens hälla en liter i diskhon utan att det kommer upp.

Känns som att det är vakuum på något sätt, har aldrig varit med om något liknande. Här behövs nog proffstips tror jag, någon som har en aning?
Du har ett stopp (eller nästan stopp) längre ned på stammen. Detta är exakt så som avlopp beter sig när man har det.

Grafisk förklaring:

Illustration av två avloppsrör, ett ostört flöde och ett med nästan stopp orsakat av blockering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luc Reiner och 5 till
  • Laddar…
Det kan säkert stämma, frågan är hur långt ner stoppet sitter om man kommer åt med en avloppsrensare. Jag har säkert 15 meter rör under huset. Nån som har förslag på ett alternativ om Biltemas version inte funkar?
 
L Lilllen skrev:
Jag har denna som är 15m
[länk]
Har funkat bra. Men i avloppet har jag inte använt mer än kanske 4m.
Eller 20m är den tydligen t.o.m. enligt texten.
 
  • Gilla
Rem
  • Laddar…
Tack alla för hjälpen!

Köpte en rensare på Biltema och rensade. Kan inte säga att jag direkt kände något stopp, men det kom upp en liten bit plastpåse som fastnat på rensaren.

Sen spolade jag med mängder med varm vatten från kranen och kokande vatten och körde i en del diskmedel också, så nu rinner det bra igen.
 
  • Gilla
Claes Sörmland och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.