GoC GoC skrev:
Du måste spola från brunnen och upp mot huset. Annars fungerar det inte med en spolalang. Den spolar bara skiten bakåt
Köksavloppet brukar vara ett eget kapitel, oftast 3tums rör och så blir dom igentäppta av fett. Så där duger inte en spolslang, den rår inte på det hårda fettet.
Det stämmer nog bra att man ska spola från brunnen men här verkar det inte ha gjorts nånting på hur länge som helst, det ligger en tjock, svart / gråsvart stinkande sörja överallt i alla rör i källaren så vi började där. Vad jag skulle behöva är en längre slang som når hela vägen men ska göra ett nytt försök från "rätt håll" - brunnen.
Det lodräta röret från köket är nog rejält stort, där skvalar vattnet nästan utan hinder. Det är när det kommer till rören som ska leda ut skiten där det rinner dåligt och som vi förvärrade genom att spola och därigenom flytta på klumpen som är i vägen.

Det bästa i ditt läge nu är en kombinerad spol- och sugbil, som dels kan suga bort sörjan samtidigt som det spolas.

I lodräta rör brukar det sällan fastna något utan det är i liggande rören som det fastnar i.

Nu körde jag sista passet med högtryck från tvättstugan och lyckades få ut en massa skit som vanligt. Orkade inte hålla reda på antalet gånger jag gick med två fulla hinkar. Nu kom jag förbi alla hinder på vägen och därmed är det rensat en bit fram till röret ut till brunnen. 16 meter slang - huset är 11 meter lång så..
Men nu är det tvärstopp ut från huset och det skulle vara läge att spola från brunnen. Men när kan kollar i brunnen så vet jag inte var man ska stoppa in röret? Det sitter bara två lock av gjutjärn men hur de är funtade vet jag inte riktigt.
(Inkommande från vänster och vidare till nästa brunn från höger) Bräddfull brunn med två gjutjärnslock och vatten med bubblor, skit och hinder synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Du får naturligtvis försöka lyfta på locket som vetter mot huset. Skulle tro att det är där du skall kunna spola/rensa.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Och inloppet ligger troligen högre än utloppet.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Du får naturligtvis försöka lyfta på locket som vetter mot huset. Skulle tro att det är där du skall kunna spola/rensa.
GoC GoC skrev:
Okej, trodde nästan att jag var i fel brunn och kollade. Hade för mig att inkommande bara skulle vara ett rör men det här ser "normalt" ut då? Man får åla sig en bra bit ner i brunnen för att komma åt då.

S sallad skrev:
Okej, trodde nästan att jag var i fel brunn och kollade. Hade för mig att inkommande bara skulle vara ett rör men det här ser "normalt" ut då? Man får åla sig en bra bit ner i brunnen för att komma åt då.
Vad skulle du ha annars för brunn som det luktar skit ur :) men onekligen såg det lite mysko ut. Det borde ju vara den första brunnen som ledningen ut från huset kommer till som du skall öppna
Men det kan ju vara nån form av vattenlås så att inte skitlukten blåser in i huset om det skulle vara storm eller nått sådant :)
Red.
Tror även att det skall mynna under vattenytan för att det Inge skall ligga och flyta diverse ting som till slut täpper till utloppet

• Gilla
sallad
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Vad skulle du ha annars för brunn som det luktar skit ur :) men onekligen såg det lite mysko ut. Det borde ju vara den första brunnen som ledningen ut från huset kommer till som du skall öppna
Men det kan ju vara nån form av vattenlås så att inte skitlukten blåser in i huset om det skulle vara storm eller nått sådant :)
Red.
Tror även att det skall mynna under vattenytan för att det Inge skall ligga och flyta diverse ting som till slut täpper till utloppet
Just vad jag spånade över med min gode granne. Om allt går vägen så ska jag göra ett nytt försök imorgon. Tar en dusch hos närmaste grannen just nu... :p

C
GoC GoC skrev:
Vad skulle du ha annars för brunn som det luktar skit ur :) men onekligen såg det lite mysko ut.
Ja, vad är det där för en mysko brunn? Om det hade varit en rensbrunn hade jag bara förväntat mig två hål i botten på brunnen, alternativt att röret bara passerar genom brunnen med en renslucka . En rensbrunn vill man ju ha fritt blås rakt igenom, inget som stoppar upp slam.
TS får nog skopa ur lite vatten så att man ser hur det ser ut.

C cpalm skrev:
Ja, vad är det där för en mysko brunn? Om det hade varit en rensbrunn hade jag bara förväntat mig två hål i botten på brunnen, alternativt att röret bara passerar genom brunnen med en renslucka . En rensbrunn vill man ju ha fritt blås rakt igenom, inget som stoppar upp slam.
TS får nog skopa ur lite vatten så att man ser hur det ser ut.
Nja, jag har inte påstått att det är en rensbrunn utan en antik modell av trekammarbrunn så långt jag kan förstå. Diameter på betonglocket är strax under en meter. Alldeles bredvid ligger en nästan likadan som jag förstår är brunn nr 2 eller hur man räknar. Nu är bara fråga hur jag ska lyckas med att åla mig ner och samtidigt jobba med rensslangen :rolleyes:
Tänkte på att göra nån sorts plattform som jag kan stå på så det blir uthärdligt. Visst att jag är ganska flexibel med det finns gränser för allt. Hittade gasmasken som tur är, måste bara fixa nya gasfilter.
Apropå rensbrunnen så ska jag göra ett försök att lokalisera den. Det skulle underlätta väldigt mycket just nu.

Hemmakatten
Ring en spolbil!!

Jag skulle INTE rekommendera att klättra ner i en brunn utan kunskap, livlina och person som kan dra upp en om så skulle behövas.

Du har nu hållit på i en oerhörd mängd timmar. En spolbilskostnad är definitivt värd pengarna och sinnesfriden.

• Gilla
ricebridge
  • Laddar…
C
S sallad skrev:
Nja, jag har inte påstått att det är en rensbrunn utan en antik modell av trekammarbrunn så långt jag kan förstå.
Aha, då har jag missförstått diskussionen. Trodde att det var någon av de mellanliggande brunnar som nämnts på vägen till själva avloppsbrunnen som du hade öppnat locket på.
Då är det alltså någon form av slamavskiljare. Det är alltså i denna brunn som slamsugning sker(?)
I en "normal" slamavskiljare ligger tilloppet högre än utloppet och ligger alltså ovanför vattenytan. Då brukar man relativt enkelt kunna dingla med spolslangen och "pricka" tilloppet utan att behöva gå ner i brunnen. Men detta ser ju onekligen lite vanskligt ut. Frågan är om vattennivån är rätt.

Instämmer med @Hemmakatten
Om du inte kan rensa liggandes på magen så ska du inte ge dig på detta äventyr själv. Vi vill inte läsa i tidningen om någon tragisk olycka.

Se upp för kolmonoxid i alla typer av avloppsbrunnar.

Syrelarm, sele, någon uppe som kan dra upp är minimum vid nedstigning i avloppsbrunn, även när man bara lutar sig ner.

• Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.