Du skrev tidigt att du har minst 30m mellan trekammarbrunn och huset, då är det ganska logiskt att det sitter två rens-/spolbrunnar på sträckan (vid huset & på mitten).

Dessa rens-/spolbrunnar kan ligga uppåt någon dm under markytan.

Vår spolbrunn nära tomtgränsen låg ca 3dm under markytan när vi köpte huset, märkte det när jag sänkte gräsmattan bredvid garageinfarten.
Där jag växte upp låg spolbrunnen en bit under gräsmattan.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Om det nu är rensbrunnar så misstänker jag att det inte har använts på väldigt länge eftersom har inte sett ett spår av dessa. Om ritningen stämmer så skulle den ena vara mitt i gången framför köksfönstret...
Hade en "rolig" händelse nyss i källaren när tvättmaskinen pumpade ur och det kom ut ca 5 - 6 hinkar med vatten på golvet.

Kollade med en firma som har spolbil och frågade om priset och det lutade åt 1600:- / timme :rolleyes: plus körtid för samma peng och en gissning var ungefär 2 - 2,5 h jobb inkl körtid = summa ca 3220:- till 4025:- :surprised:
Kanske ska ta tag i det där och köpa den där hetvattentvätt då?
:EDIT: Nu går jag ut och lokaliserar var spolbrunnen är (om den finns) och tar tag i detta. "Kul" att det just har snöat också. :sweat:

S sallad skrev:
Om det nu är rensbrunnar så misstänker jag att det inte har använts på väldigt länge eftersom har inte sett ett spår av dessa. Om ritningen stämmer så skulle den ena vara mitt i gången framför köksfönstret...
Hade en "rolig" händelse nyss i källaren när tvättmaskinen pumpade ur och det kom ut ca 5 - 6 hinkar med vatten på golvet.

Kollade med en firma som har spolbil och frågade om priset och det lutade åt 1600:- / timme :rolleyes: plus körtid för samma peng och en gissning var ungefär 2 - 2,5 h jobb inkl körtid = summa ca 3220:- till 4025:- :surprised:
:EDIT: Nu går jag ut och lokaliserar var spolbrunnen är (om den finns) och tar tag i detta. "Kul" att det just har snöat också. :sweat:
Istället för att hyra in en dyr spolbil kan du köpa dig en kinesisk rensmaskin, kopia av en gammal Ridgid K60 (jag har själv en sån gammal maskin, alltid bra att ha), för en spottstyver. https://cdon.se/hem-tradgard/vidaxl...=02e3ebfffd6317316d343a4efd229698&fo_s=gplase

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Fast med de problem du beskriver så hade jag nog ändå valt spolbilen.
Kanske är läge att filma ledningen samtidigt om något är trasigt eller det ex. har växt in rötter

• Gilla
Appendix och 2 till
  • Laddar…
GoForIt GoForIt skrev:
Fast med de problem du beskriver så hade jag nog ändå valt spolbilen.
Kanske är läge att filma ledningen samtidigt om något är trasigt eller det ex. har växt in rötter
Varför en spolbil?
Jag har rensat såpass många avlopp så lag kan garantera att en mekanisk rensning är betydligt bättre.
Är det t.ex rötter i ledningen så ser man det tydligt då ”rensverktyget” brukar vara inlindat i rottrådar.
Den där Kinamaskinen har till och med en rotsåg med.
Förövrigt är det lite småroligt att rensa avlopp, förlösande när skiten far iväg :)

• Gilla
kest och 2 till
  • Laddar…
S sallad skrev:
Det kostar att ligga på topp...

• Gilla
sallad
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Förövrigt är det lite småroligt att rensa avlopp
Ta det inte personligt, min vän, men vi har nog inte riktigt samma humor...

• Haha
  • Gilla
pennybridge och 2 till
  • Laddar…
Staffans2000
Avloppsrensning med Ridgid rensmaskin, fungerar vanligtvis alldeles utmärkt. Det var lite av min spetskompetens när jag som lärling fick egen servicebil (Volvo 245). Vad jag kommer ihåg misslyckades jag inte en enda gång. Med lite ihärdighet och finess (det var noga att man var med hela tiden så att fjädern inte slog knut på sig själv, för då blev den mer eller mindre förstörd).
Viktigt är att ha många meter rensfjädrar och en portion tålamod. Så hittar du en billig rensmaskin med tillräckligt lång fjäder, är det bara att slå till.

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Då har jag forskat lite mer i gamla ritningar. De är lite suddiga och eländiga men det verkar som att avloppsledningen fått vara med på ett hörn!
Gammal suddig ritning av källarplan med överkritade vatten- och avloppsrör, markerade med färg och pilar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Detta är alltså källarplanet där kall- och varm vatten är utmärkta men tydligen också avloppet, lite slarvigt.
Jag markerade med en röd pil där det ser ut att gå bort mot brunnen. Jag har kladdat in var rören går i verkligheten i källaren (röd) och bovåning (grön). Stammarna markerade med gula pluttar. Ritningen stämmer inte så noga med hur det är byggt. Så här långt har jag kommit underfund med var avloppet går ut iallafall, det var förstås inte där jag trodde närmast tvättstugan utan alldeles nära köket i källarens betongkonstruktion. Jag testade att rensa från tvättstugan och bortåt och där fanns det lite gojs men det händer inte mycket med en liten handvevad rensapparat. (modell Biltema) Det är lite enklare nu när jag vet ungefär var rören går. Köket verkar rinna som det ska nu så det är från stammen från tvättstugan mot köket som verkar vara mest stopp. Nästa steg är en högtryckstvätt med rensslang.

S sallad skrev:
Då har jag forskat lite mer i gamla ritningar. De är lite suddiga och eländiga men det verkar som att avloppsledningen fått vara med på ett hörn!
[bild]
Detta är alltså källarplanet där kall- och varm vatten är utmärkta men tydligen också avloppet, lite slarvigt.
Jag markerade med en röd pil där det ser ut att gå bort mot brunnen. Jag har kladdat in var rören går i verkligheten i källaren (röd) och bovåning (grön). Stammarna markerade med gula pluttar. Ritningen stämmer inte så noga med hur det är byggt. Så här långt har jag kommit underfund med var avloppet går ut iallafall, det var förstås inte där jag trodde närmast tvättstugan utan alldeles nära köket i källarens betongkonstruktion. Jag testade att rensa från tvättstugan och bortåt och där fanns det lite gojs men det händer inte mycket med en liten handvevad rensapparat. (modell Biltema) Det är lite enklare nu när jag vet ungefär var rören går. Köket verkar rinna som det ska nu så det är från stammen från tvättstugan mot köket som verkar vara mest stopp. Nästa steg är en högtryckstvätt med rensslang.
Det funkar även om du har en gammaldags vattenslang i gummi. Ett vanligt sprutmunstycke i plast, ett sånt där som man kan gänga på en tvättborste på, skär ett par snitt i slangen 45grader framme vid munstycket så dom spolar bakåt och tryck in slangen genom en brunn eller renslucka. Fungerar faktiskt bättre än du kan tro. Gäller att spola mycket vatten mer än högt tryck. Sen kan du samtidigt köra med din Biltema fjäder. Oavsett rinner vattnet undan skall du spola massor med vatten, så mycket du kan, samtidigt som du rensar, annars spolas inte skiten ut

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Lät dyrt med spolningen. Häromåret hade vi stopp i köksavloppet. Kom en mindre spolbil typ skåpbil. Kostade 1200kr efter rot

• Gilla
sallad
  • Laddar…
Så, då fick jag hjälp av grannen med en Kärcher med spolslang och det började röra på sig men det är så fullständigt igenproppat att det blir tvärstopp från tvättstuga och bort mot köket / ut till brunnen trots att vi fick ut flera hundra liter sörja. Vi körde även från luckan i det vertikala röret från köket och (förmodligen) ut till brunnen. Lite svårt vara helt 100 eftersom rören verkar vara lagda lite efter eget huvud. Resultat efter några timmars spolning och springande med hinkar med avloppsvatten är att det får ännu trögare att spola från alla avlopp. Kommer jag inte förbi stoppet nu finns inte mycket att välja på än att ta in ett proffs. En stabilare rensmaskin kanske kunde vara på plats som någon nämnde här * GoC

Lite fakta efter några timmars kamp:
Det är ca 20 meter till brunnen.
Det kom upp massor av någon sorts servetter (plast?) Som inte verkar lösa sig i vatten.
"Klumpen" eller vad det är har iallafall rört på sig eftersom det är stopp i mer eller mindre alla avlopp :rofl:

Redigerat:
Kloge Kloge skrev:
Lät dyrt med spolningen. Häromåret hade vi stopp i köksavloppet. Kom en mindre spolbil typ skåpbil. Kostade 1200kr efter rot
Ja jag vet att de skickar ibland en mindre bil.Sedan är frågan hur bra de rensar då vatten ska spola ett tag för att få bort allt.
Relita i Uppsala har fast pris med Rot 2495:-, Det finns några andra bolag som försöker konkurrera så priset kan variera några hundringar lägre. Så frågan är vad han får mer för det priset. För något år sedan var priset under 2000 kronor.

Du måste spola från brunnen och upp mot huset. Annars fungerar det inte med en spolalang. Den spolar bara skiten bakåt
Köksavloppet brukar vara ett eget kapitel, oftast 3tums rör och så blir dom igentäppta av fett. Så där duger inte en spolslang, den rår inte på det hårda fettet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.