Nimajneb skrev:
Har du Pilträd på tomten så bör du avliva dessa. Deras rötter ska visst kunna käka avloppsrör med 50m radie....
Har äppelträd men de ska tydligen inte utgöra så stora problem, men sen är det en massa buskar och skit runt huset som vi tänkte ta bort i vår eller i samband med kommande dränering.

Den tidigare ägaren till mitt hus hade rosor intill huset. Ett big no-no enligt vissa. Tydligen hade rosornas rötter gjort så stor skada att dagvattenröret till slut gick sönder, täpptes igen och vatten trycktes in i källaren... Idag finns inga rosor kvar :)

Nimajneb skrev:
Har du Pilträd på tomten så bör du avliva dessa. Deras rötter ska visst kunna käka avloppsrör med 50m radie....
Förlåt... jag kan inte låta bli. Det var väldigt stora avloppsrör som de träden kan förstöra! :eek:;)

• Gilla
lorens och 3 till
  • Laddar…
steffe79 skrev:
Nja, behövs det dras nytt vill jag nog inte ha det synligt..
Ok jag förstår. (Det går ju att bygga trummor runt rören, men skit samma)
Förslaget var menat som att det kanske skulle kunna gå att dra nya rör utan att behöva bila i golven. (men bila golven kanske inte är något problem? Det var bara jag uppfattade det så.)

Jag säger bara syrenbuskar, det blir som svinto i rören. Pil är också elak, som nämndes ovan.

Relining funkar, för får man systemet helt tätt så söker sig inte rötterna till avloppet längre, det är läckande avlopp som avger fukt, som drar till sig rötter. Men en snabbfix är väl att få dit någon som kan skära rent röret från rötter så håller det ett tag, så får ni fundera på vilken lösning ni vill göra, 1)relina 2)hugga upp golvet och lägga nya plaströr.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.