Hallå

Håller på att renovera huset samt bygger ut och försöker göra energihus av det.
Jag har på ritningen 50cm tjocka väggar, men jag kan tänka mig att gå ned lite om det känns svårt att få en rimlig payoff på det hela.

Hur som helst, det ska snart gjutas platta som golvvärmen ska ner i och då börjar väggtjockleken spela roll...

Hur gör folk oftast? Gör jag två syllar, en för insidan och en för utsidan som är frikopplade från varandra, sedan fyller man med isolering emellan?

Jag har sett att man har både hopkopplade väggar (med typ stålband och liknande) och helt fristående innervägg från yttervägg. Är lite osäker på vad som är klokt. Det känns mer stabilt att de sitter ihop, men det behöver inte vara ett klokt resonemang.

Tack för tips.

Isoleringstillverkarna brukar ha lite exempel på sina hemsidor.

Rent generellt kan man nog säga att två helt fristående väggar ger allra bäst isolervärde då du bryter alla köldbryggor.

Personligen skulle jag reglat med stående 170 reglar som bärande vägg. En 70 regel liggande utanpå och sen typ västkustskiva på ytterligare 70mm utanpå det.

På insidan plast och sen liggande 45 regel med isolering och installationsutrymme. Total isoleringstjocklek blir då 70+70+170+45 = 355mm. Det blir en väldigt välisolerad vägg som inte blir galet tjock. Västkustskivorna brukar ha lambdavärde kring 31, så det motsvarar ju ytterligare lite mer jämfört med vanlig mineralull!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.