Jag håller på att planera inför bygget av ett arkitektritat hus. Planen är att leja för grund samt resning av stomme och sedan göra mycket själv. Jag har fastnat lite för stomme av lättbalk, masonit eller liknande, och isolering med ekofiber (eller annat fabrikat). Jag har googlat lite och hittat några företag som kan leverera färdigkapade stommar av lättbalk, dock inte jätte många.

Finns det någon som byggt på detta vis som kan dela med sig av sina erfarenheter? Kanske rekommendera en leverantör? Ha en uppfattning av kostnaden jämfört att bygga med massiva reglar?

Är tacksam för alla svar.

Sjömarkenshus har jag varit i kontakt med. Fick en offert men valde XN villan istället för ett mer färdigt utförande. Precis skickat iväg beställningen, spännande! Har designat huset och planlösning själv och låtit dom rita upp det.

Rabbithole Johannes Carlsson skrev:
Sjömarkenshus har jag varit i kontakt med. Fick en offert men valde XN villan istället för ett mer färdigt utförande. Precis skickat iväg beställningen, spännande! Har designat huset och planlösning själv och låtit dom rita upp det.
Tack för svar och grattis till att ha kommit så långt på vägen. Sjömarkens hus är en av leverantörerna jag hittat. Skulle gärna vilja höra lite om offerten du fick. Vilken typ av hus/storlek bygger du, vad ingick i offerten, och givetvis, vad skulle det kosta.

Jag bygger ett enplanshus med garage. Utvändigt 10x16 och 7,6x8,6.

Offerten var på huset då 15x10 och 2914:-/m2 då ingick allt i stomme och isolering. Ej pannor till tak, inte panel och inte fönster/dörr.

XN villan bygger likadant fast i färdiga väggblock på fabrik

Jag la märke till att sjömarken levererar med en fasadskiva. Ska det verkligen behövas om man bygger med masonitbalkar? Borde inte köldbryggorna i konstruktionen vars så obetydliga att man lika gärna kan lägga dessa centimetrar på ekogfiver mellan balkarna?

Tyckte även att jag läste samma sak om Lättbygg som levererar liknande koncept. När jag tittar på referenshusen på deras websida ser det dock ut som att samtliga är byggda med vindduk och tät spikläkt på utsida stomme.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.