Vi planerar uterum med fast glasvägg parallellt med husväggen och öppningsbara glasväggar vinkelrät till husväggen. Vi vill ha minst tre eluttag längs med den yttre fasta glasväggen. Vilken typ av eluttag hade ni valt och hur hade ni monterat dem? En stump däckplanka som sticker upp och fästa vanligt elutag där? Liggande elutag känns inte säkert. Lått att få in skräp och fukt? Vad är bäst tror du?

Inglasade uterum brukar betraktas som torrt. Ni kommer väl inte att låta dörrarna vara öppna vid dåligt väder, speciellt inte om ni bygger uterummet tätt och kanske t.o.m isolerat.

Förutsatt att solen inte kommer åt uttagena kan ni därför välja "inomhusuttag", utanpåliggande eller infällda.

I tveksamma fall välj uttag för utomhus.

Montaget kan jag inte säga något om då jag inte ser era planer. Det låter som om glasväggen ska gå ända till golvet?

Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Inglasade uterum brukar betraktas som torrt. Ni kommer väl inte att låta dörrarna vara öppna vid dåligt väder, speciellt inte om ni bygger uterummet tätt och kanske t.o.m isolerat.

Förutsatt att solen inte kommer åt uttagena kan ni därför välja "inomhusuttag", utanpåliggande eller infällda.

I tveksamma fall välj uttag för utomhus.

Montaget kan jag inte säga något om då jag inte ser era planer. Det låter som om glasväggen ska gå ända till golvet?
Ja, glasväggarna går hela vägen ner till golvet. Därav frågan om alternativ för eluttagsmontage.

Det finns eluttag gjorda för golvmontage, kan det funka? Här är ett exempel på sådant.

Hur tål de stolsben eller ett glas saft?

H HeloBE skrev:
Hur tål de stolsben eller ett glas saft?
Jag skulle tro att de är tänkta att klara normal golvanvändning. Med ip44 och metallock så jag skulle gissa de överlever både ett glas saft (dock inte saftbad) och stolsben.

H heab skrev:
Det finns eluttag gjorda för golvmontage, kan det funka? Här är ett exempel på sådant.

Mikael_L
H HeloBE skrev:
En stump däckplanka som sticker upp och fästa vanligt elutag där?
Om den lösningen känns OK för dig/er så tycker jag det låter bra.
Kabel upp på plankan, till ett utanpåliggande uttag.

Och det behöver ju inte alls sitta högt, i princip kloss mot golvet funkar, men kanske några enstaka cm upp så det går att städa bort damm och boss som smiter in under uttaget.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.