Hej!
Vore tacksam för synpunkter på följande infästning av stolpar till altanräcke. Två ihopspikade 45 x 95, där den ena är förskjuten 145 mm i höjdled jämfört med den andra, motsvarande urjackningen på en 95 x 95. Detta infäst i reglar 45 x 145 med två st vagnsbult.
Kommer detta att hålla? Om inte - skulle man kunna stabilisera det hela med exempelvis ett vinkeljärn på "insidan"?
Bifogar bild på situationen i ett av hörnen (ganska trångt p g a dubbla reglar och kortlingar).
Vore tacksam för synpunkter på följande infästning av stolpar till altanräcke. Två ihopspikade 45 x 95, där den ena är förskjuten 145 mm i höjdled jämfört med den andra, motsvarande urjackningen på en 95 x 95. Detta infäst i reglar 45 x 145 med två st vagnsbult.
Kommer detta att hålla? Om inte - skulle man kunna stabilisera det hela med exempelvis ett vinkeljärn på "insidan"?
Bifogar bild på situationen i ett av hörnen (ganska trångt p g a dubbla reglar och kortlingar).
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Det såg väl stabilt ut. Det hela beror ganska mycket med vad du menar med "att hålla". Håller gör det säkert, möjligen kan det svikta lite om man trycker det utåt. Det är ju bara den yttre regeln som håller emot i det fallet. Du kan ju testa hur det känns. Annars kan en spikplåt på insidan, från den inre regeln ner till bärlinan, staga upp det hela.
Med reservation för just "håller"....Boogieman123 skrev:Hej!
Har exakt denna konstruktion på min altan med precis samma virkesdimensioner och skruvförband, och i hörnen är det inga problem då regeln i vilken stolpen är infäst inte har någon möjlighet att vrida sig. Dock tyckte inte jag att det räckte för de stolpar som kommer mitt på regeln, där upplevde jag mer svaj än vad jag själv godkände. Det är alltså inte själva stolpen som svajar och problemet är inte stolpens infästning i regeln, utan hela regeln vrider sig en aning kring sin egen axel när stolpen utnyttjas som hävarm.
Jag löste det genom tvärslåer från den nedre delen på stolparna som i mitt fall sträcker sig en 4-5 decimeter nedanför trallen, på de ställen där inte stabiliteten var tillräcklig. Om Du har möjlighet att göra detsamma så hade jag rekommenderat det, för det blev mycket stabilt.
Hej och tack för svaren!
Jag är inne på någon sådan lösning, ja. Jag har "provsattupp" en stolpe och får exakt samma problem med reglens vridning kring sin egen axel som du beskriver. Förstod dock inte riktigt var du menade att dina tvärslåar satt någonstans?
Den modifikation av förslaget som jag funderar på är att fästa en 22 alt 34 x 95 "innerst", men jag tror själv att detta inte bidrar så mycket till stabiliteten, utan finns där mest för att dölja infästningen för staketets tvärgående reglar. Bifogar ny - men plottrig - bild.
Jag är inne på någon sådan lösning, ja. Jag har "provsattupp" en stolpe och får exakt samma problem med reglens vridning kring sin egen axel som du beskriver. Förstod dock inte riktigt var du menade att dina tvärslåar satt någonstans?
Den modifikation av förslaget som jag funderar på är att fästa en 22 alt 34 x 95 "innerst", men jag tror själv att detta inte bidrar så mycket till stabiliteten, utan finns där mest för att dölja infästningen för staketets tvärgående reglar. Bifogar ny - men plottrig - bild.
Nej, den typen av förstärkning tror jag inte kommer tillföra så mycket ur stabilitetshänseende. Bifogar en bild på en av mina tvärslåer. Som sagt - detta är endast möjligt om Du inte kapat av staketstolparna, och har möjlighet att utnyttja överlängden på dessa. Detta blir mycket stabilt.Boogieman123 skrev:Hej och tack för svaren!
Jag har inte kapat mina stolpar än, och om det hela blir så stabilt som du säger så kommer det säkert att bli tvärslåar för mig också. Tack för dina synpunkter och bilden!
Nu vet jag inte riktigt i vilket stadie Du är, men om Du inte lagt trallen kan jag också tipsa om att det är lättare att förankra tvärslåerna i reglarna/bärlinorna innan denna ligger på plats. Men det har Du säkert lurat ut.....Boogieman123 skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Liknande trådar
-
Håller bomarknaden på att pys-krascha nu?
Priser, Kalkyler, Fastighetsskatt m m. -
Verktygsbod på markskruv - håller det?
Attefallshus, friggebod, garage & andra småhus -
Frysbox som håller -35gr
Vitvaror -
Håller 45x45-reglar för köksskåp?
Byggmaterial & Byggteknik -
Riva golvmatta från ca -75. Känt om den innehåller asbest?
Gifter, farliga byggmaterial & skadedjur