Hej!

Ska försöka få till en yta i trädgården för en hängmatta. Har inga träd att fästa i så jag vill gräva ned två stolpar/byggtimmer som lutar lite från varandra.

Tänker att jag packar makadam och gjuter ned dem med grovbetong.

Vilken dimension på stolpe rekommenderar ni, vilket djup behöver jag få ner dem på och finns det någon optimal vinkel på dem för att de ska vara så stabila som möjligt?

Byggmax säljer timmer som är 120*140 (NTR A). Är det något som skulle kunna funka?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Per

Var du sugen på att just gjuta eller var det hängmattan du var sugen på? För om det är det sista så finns det ju hängmattestativ. ;)

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Var du sugen på att just gjuta eller var det hängmattan du var sugen på? För om det är det sista så finns det ju hängmattestativ. ;)
:) Det är en skogsglänta så jag skulle gärna vilja få in trämaterial. Marken är dessutom ganska ojämn vilket gör att jag föredrar lite med jobb och fix med dem.

• Gilla
ReginB och 1 till
  • Laddar…
Per Sandwall Per Sandwall skrev:
:) Det är en skogsglänta så jag skulle gärna vilja få in trämaterial. Marken är dessutom ganska ojämn vilket gör att jag föredrar lite med jobb och fix med dem.
Finns en hel del videos som visar lite omoka sätt.
Jag hade gjutit fast stolparna direkt i marken.

Går ju att göra knutpunkter i metall som man sedan sätter in träpinnar i så det blir en ställning för hängmattan..

Hej!

Ska försöka få till en yta i trädgården för en hängmatta. Har inga träd att fästa i så jag vill gräva ned två stolpar/byggtimmer som lutar lite från varandra.

Tänker att jag packar makadam och gjuter ned dem med grovbetong.

Vilken dimension på stolpe rekommenderar ni, vilket djup behöver jag få ner dem på och finns det någon optimal vinkel på dem för att de ska vara så stabila som möjligt?

Byggmax säljer timmer som är 120*140 (NTR A). Är det något som skulle kunna funka?

Tacksam för svar!

Med vänlig hälsning, Per
Hej Per!
Väcker liv i din gamla tråd. Använde du byggtimmer? Blev det bra? Jag har nämligen samma tanke.

/Emil

E emilio_n skrev:
Hej Per!
Väcker liv i din gamla tråd. Använde du byggtimmer? Blev det bra? Jag har nämligen samma tanke.

/Emil
Hej!

Ja, jag gjöt ner byggtimmer från Byggmax. Satte ner dem med några graders lutning. Har satt två karbinhakar på varje stolpe för att kunna reglera vinkeln på hängmattan. Blev bra! :)

Person ligger i en orange hängmatta fäst vid en stolpe bredvid en sjö med ett trädäck och en badtunna i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Hund och person i en orange hängmatta av byggtimmer, trappa och hus i bakgrunden.
Skapa konto
Orange hängmatta fäst i träramar med karbinhakar, vid en sjö med brygga, solstolar och parasoll under en molnig himmel.
Skapa konto

Med vänlig hälsning, Pelle

Hej!

Ja, jag gjöt ner byggtimmer från Byggmax. Satte ner dem med några graders lutning. Har satt två karbinhakar på varje stolpe för att kunna reglera vinkeln på hängmattan. Blev bra! :)

[bild][bild][bild]

Vilket superhärligt ställe ni ser ut att ha där! Ser bra ut med hängmattan. Då ska jag köra på samma sak. Tänkte nog ta två stycken 45x145 (eller liknande) och sätta på varsin sida högst upp mellan stolparna.

E emilio_n skrev:
Vilket superhärligt ställe ni ser ut att ha där! Ser bra ut med hängmattan. Då ska jag köra på samma sak. Tänkte nog ta två stycken 45x145 (eller liknande) och sätta på varsin sida högst upp mellan stolparna.
Tack!

Det kan du nog avvakta lite med. Mina stolpar rör sig knappt, även vid tyngre lass.

Utvärdera först och se.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.