Hej!
Ska sätta upp ett fristående uterum 6x4m med glasdörrar på tre sidor. Totalt sex stolpar (115x115). Hur är "bäst" att placera (fästa) stolpen?
Bild1: Fästa stolpen direkt i plinten. Eftersom jag gräver ner färdiga plintar blir det mycket svårt att få plintarna exakt där de ska vara.
Bild2: Fästa regeln (45x195) i plinten (plintarna) och skruva dit stolpen på regeln.
Ska sätta upp ett fristående uterum 6x4m med glasdörrar på tre sidor. Totalt sex stolpar (115x115). Hur är "bäst" att placera (fästa) stolpen?
Bild1: Fästa stolpen direkt i plinten. Eftersom jag gräver ner färdiga plintar blir det mycket svårt att få plintarna exakt där de ska vara.
Bild2: Fästa regeln (45x195) i plinten (plintarna) och skruva dit stolpen på regeln.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Husägare
· Västerviks kommun
· 466 inlägg
Jag skulle välja alternativ 1. Det känns som det är det stabilaste valet, men invänta fler svar.
Variant tre: likt nr 1 fast bjälklaget fästs i plinten och sedan är det ganska lätt att skruva stolpen rakt ovanpå..
Varför jo plintarna hamnar sällan exakt centrerat i hörnet och med detta sättet så får man stolpen i hörnet och plinten rakt under som lastbärande..
Varför jo plintarna hamnar sällan exakt centrerat i hörnet och med detta sättet så får man stolpen i hörnet och plinten rakt under som lastbärande..
Variant tre hade varit bra. Dock mycket sten i marken och på några ställen gick det inte att gräva ner plinten direkt under stolpen. Det fick bli så nära hörnet som det gick. För säkerhets skull placerade jag även en betongplatta på marken under stolpen med syllpapp mellanAnonymiserad 405730 skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Klicka här för att svara