Hej,

Tänkte ta upp ett större trapphål till L-form (rakt idag) och funderar på om man kan lösa det genom en stolpe i trappans sväng för att stödja den avkapade golvbjälken. Men kan man ställa en stolpe på befintlig platta?... 10cm betongplatta med värmegolv.

Bara du inte monterar den på en golvvärmeslinga så...

ricebridge ricebridge skrev:
ricebridge ricebridge skrev:
Det är ju vattenburen värmegolv i platta så då för jag försöka lolalisera den slingan. Dum fråga kanske, men vad är faran med att stolpen skulle råka hamna på en slinga? Är plattan svagare där menar du?

D Dejvan skrev:
Det är ju vattenburen värmegolv i platta så då för jag försöka lolalisera den slingan. Dum fråga kanske, men vad är faran med att stolpen skulle råka hamna på en slinga? Är plattan svagare där menar du?
Det är ju stor risk att stolpen trycker hål på slingan, eller att du gör det vid monteringen.
Hållfastheten är förmodligen sämre där, men vad värre är, så får du en lokal uppvärmning på stolpmaterialet just där, och det är sällan bra.

Beror helt på hur mycket last stolpen kommer bära. Sen kanske det inte är optimalt heller att ha golvvärmeslingor under en bärande stolpe.

Har svårt att tänka mig att det spelar någon större roll om det går en slinga under eller inte, att belastningen skulle bli så stor av en stolpe som stödjer en golvbjälke att det tar sönder golvvärmeslingorna känns som en otroligt liten risk.

• Gilla
RoBo
  • Laddar…
Jag tycker det är en vettig lösning att placera en stolpe som stöd för den avkapade bjälken. Jag håller med om att det är lämpligt att undvika värmeslangarna för att inte få någon onödig uppvärmning av stolpen. Något hållfasthetsmässigt problem är det knappast. Standardbetong med 30 MPa tryckhållfasthet (drygt 300 kg/cm2) tål väldigt mycket. En 90x90 mm stolpe kan lastas med 24 ton för att nå betongens gräns, om nu stolpen och plattans underlag tål det.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.