Undersöker möjligheten att sätta upp en laddstolpe utomhus och klurar på hur svårt jobbet är totalt sett.

Har en brunn utanför elcentralen där det kommer in gulrör som matar belysning på tomten, några pollare mm. Detta rör går utanför min asfalterade garageport upp för en backe säkert 10m.

Laddstolpens matning skulle behöva gå samma väg så kan jag nyttja denna för en kommande laddboxinstallation eller behöver jag dra ett helt nytt gulrör vilket nästan sätter spiken i kistan för denna tanke?

Ja, det är den så kallade bra frågan. Elsäkerhetsmässigt så är det inget problem med ytterligare en kabel i röret. Du kan dra en kabel till som matar en annan grupp.

MEN. Om det röret är helt nog (dvs inte kollapsat), inte har skarpa böjar, och det finns plats kvar osv. för att få i en matning (5G2,5) det är den så kallade bra frågan. Det är svårt att gissa baserat bara på vad du skriver.

Det kan i vilket fall bli nödvändigt att dra om allt som ligger i röret för att få in det. Att dra in en extra kabel om det redan ligger en kan bli (mycket) svårt. Allt beror på, som sagt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.