Byggahus.se
Hej!

Ny på forumet. Hittade ingen annan tråd som hade exakt samma detaljer som min, men om den finns så får en vänlig själ gärna guida mig till den.

Hoppas annars att någon kan hjälpa mig med mina frågor.

Med vänlig hälsning Daniel.

_______________________________________

Vi har en cirka 25 meter lång stödmur mellan mig och grannhuset. Samma sak gäller våra grannar på höger sida och motsvarande grannhus. Det verkar vara en lösning som gjordes för cirka 6 hus totalt i det lilla området någon gång i slutet av 60-talet.. (har ingen exakt dokumentation för ingen verkar minnas när man frågar)

Vår tomt är den lägre av de båda.. stödmuren i träslipers är cirka 1.20 m hög.
Stödmuren gör att de grannarna som bor på högre mark inte behöver ha en slutande tomt.
Jag ser inget annat syfte med muren. jag vet inte hur vår tomt har nytt av muren. Finns nog experter här som kan mycket mera om sådant.

Fakta:
  • Kommungubben som varit på plats säger att stödmuren står på vår tomt
  • Tidigare ägaren till vårt hus, säger sig ha fått informationen att muren stod i tomtgränsen, men det finns ingen dokumentation på det.. så jag utgår från det kommungubben sagt till mig nyligen
  • Vårt hus är byggt 68, grannens 69. Finns ingen information om när stödmuren kom till.

Frågor:

1. Vad har jag för nytta av stödmuren? Givetvis att grannens tomt inte rasar in på min tomt, men vad kan vara den rimliga anledningen att stödmuren i första hand byggts på vår tomt, och inte i gränsen eller på grannens tomt som är beroende av muren. (ingen jag frågar har någon aning..)

2. Ansvaret för underhåll borde ligga på mig antar jag, om den nu står på min tomt. Vet inte riktigt vad mer jag kan göra med en 30-40 år gammal slipersmur än att olja in den med slipersolja eller dylikt. Tips?

3. Om muren rasar pga ålderdom. är det då mitt ansvar att bygga upp en ny? Det är ju grannens tomt den håller upp? är det då även jag som står för eventuella omkostnader ifall deras trädgård faller in på min tomt?

4. Om man ska byta ut muren mot en ny i trä, sten, betong.. ska vi då stå för hela kostnaden?

jag är mycket förvirrad. Någon som kan hjälpa med några av frågorna? :)
Jag är extremt okunnig i sådant här, så det kan mycket väl vara så att jag fått helt fel för mig när det gäller alltihopa.

jag bifogar 2 bilder.
  • En bild visar stödmuren och där grannens markyta är markerad med rött streck. Samma sak gäller hos de andra grannhusen.
  • En bild visar hur illa muren är på vissa ställen. På andra ställen är den okej. men en mur är ju aldrig starkare än sin svagaste punkt.

Övrigt:
Jag och min sambo anser att den gamla inte längre håller måttet och vill gärna se över möjligheterna att få den utbytt. Givetvis inte på direkten då det skulle vara en enorm kostnad för oss, men vi vill få koll på alla regler/lager/praxis osv , så vi har information att utgå ifrån. Ska vi prioritera en ny mur eller bygga det där nya badrummet osv..

Dels för att den gamla på många ställen inte ser så bra ut, men även för att vi inte kan bygga om resten av närliggande tomt innan murproblemet är löst (för att slippa massa kostnader att få den återställd vid ett senare skede. Man kan säga att vi har fått lägga allt som är baksidan av huset på is tills vi vet mera.

jag håller på att söka mig inom kommunen för att få svar, men det verkar väldigt krångligt att få några tydliga svar.


Återigen, Tack om någon orkar läsa hela detta lång inlägg från en tveklöst förvirrad person.
 
  • Stödmur i trä mellan två trädgårdar med grannens mark markerad i rött.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitna träslipers som fungerar som stödmur, delvis täckta av murgröna och synliga tecken på förfall.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
1. Vad har jag för nytta av stödmuren? Givetvis att grannens tomt inte rasar in på min tomt, men vad kan vara den rimliga anledningen att stödmuren i första hand byggts på vår tomt, och inte i gränsen eller på grannens tomt som är beroende av muren. (ingen jag frågar har någon aning..)

Om det var den tidigare ägaren till din fastighet som gjorde en förändring i marknivån så var det också den ägaren som var ansvarig för att säkerställa att grannens mark inte rasar ner. Det kanske var en slänt på din mark tidigare som någon tidigare ägare tog bort. Det kan vara ett skäl. Ett annat skäl är att de inte hade full koll på tomtgränsen tidigare, eller att Kommungubben har fel.


2. Ansvaret för underhåll borde ligga på mig antar jag, om den nu står på min tomt. Vet inte riktigt vad mer jag kan göra med en 30-40 år gammal slipersmur än att olja in den med slipersolja eller dylikt. Tips?

Bara för att den ligger på din tomt betyder det inte att det är ditt ansvar. Om den ägs av den andre grannen är det fortfarande dennes ansvar även om den ligger på din tomt. Gemensamt underhåll kanske är svaret.


3. Om muren rasar pga ålderdom. är det då mitt ansvar att bygga upp en ny? Det är ju grannens tomt den håller upp? är det då även jag som står för eventuella omkostnader ifall deras trädgård faller in på min tomt?

Om det är din mur är det ditt ansvar. Om det är grannens mur är det dennes ansvar. Om ni inte vet vems mur det är, blir det bägges ansvar.

4. Om man ska byta ut muren mot en ny i trä, sten, betong.. ska vi då stå för hela kostnaden?

Om det är er mur, er kostnad. Om det är grannens ... Om ni inte vet, bägges kostnad.


Om du vill hårdra det är det väl den som har mest att förlora på att muren försvinner och mest att vinna på att ha den kvar som är den som till slut får ta ansvaret och kostnaden, men lite gammaldags sunt förnuft och grannsämja är väl bästa lösningen.
 
  • Gilla
Hanna_f28 och 1 till
  • Laddar…
Om man tittar på det rent formella. Normalt så är det som sagt den som förändrar höjd på sin sida som är ansvarig för att förändringen inte påverkar grannfastigheten. Att den står på din tomt (om det verkligen stämmer) är en indikation på att det kan vara din tomt som sluttade upp mot grannen tidigare.

Vid exploatering av nya områden så förekommer det att man i detaljplanen skriver in att ex. den högre belägna tomten skall ansvara för stödmur eller slänt. Kolla vad som står i planen. Det görs nog mest om man vid exploateringen ändrar alla höjder.

OM vi nu antar att muren är din, så är du också ansvarig för att inte grannens tomt rasar ned till din fastighet.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Hej! Tack för era svar.

Fick tag på de ursprungliga husägarna av mitt och grannens hus.

De säger att de byggde muren gemensamt både arbetsmässigt och ekonomiskt.

De var båda goda vänner så hade inga avtal sinsemellan förrutom ett handslag (typ).

De blev båda förvånade när jag sa att kommunen påstod att den stod på min tomt.

De hade byggt den så att den skulle stå på tomtgränsen typ.


Enlig tidigare husägaren (på grannens tomt) behövdes den anläggas så att de slapp en slänt i trädgården .

Detta var vad jag kunde få ut. De ville inte direkt vara referenser. Fattar att de inte vill bli indragna i något.

Men de sa också i stil med, ”men om den står på din tomt så kan du ju bara plocka bort den från din sida, så blir han tvungen till att gräva ut sin tomt så att den inte faller in på din, eller sätta upp en egen mur.”

Jag har noll koll på om det stämmer juridiskt.

Jättetrist att skapa osämja. Men inte sugen på att inte veta vad som gäller om något händer . Vi är båda småbarnsfamiljer så säkerheten borde ju vara prio. Och även för husvärdet om man ska vara tråkig och tänka på det.

Får gräva vidare. Än en gång tack!
 
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Nej, du kan inte bara plocka bort muren. Du får inte göra något som försämrar för grannen eller förstör för grannen. Om tidigare ägare inte vill ställa upp och medge faktum blir muren ditt problem om den nu står på din mark. Kan vara värt att kontrollera igen om du absolut inte vill vara ägare till muren.

Annars säger mitt sunda förnuft att du och grannen gör bäst i att komma överens om samma uppgörelse som de tidigare ägarna och skriva ner den för kommande generationer. För er blir muren en engångsgrej att komma överens om. Om den görs rätt det vill säga.
 
Redigerat:
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Det förra ägaren berättar innebär ju att det är er gemensamma stödmur, att ha gemensamt ansvar för. Bäst vore att ta bort befintlig mur och häck, gräva ur, sätta L-stöd i betong, fylla upp och sätta ny häck (om man inte kan återplantera den gamla).

Oavsett vems tomt den nu står på kan du tyvärr inte bara ta bort den, då det är den som ändrar som har ansvaret för att inte förstöra för andra.

Så prata du med grannen om att den börjar bli dålig och prata ihop er om vad ni ska göra åt det.
 
  • Gilla
ceno och 5 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Det förra ägaren berättar innebär ju att det är er gemensamma stödmur, att ha gemensamt ansvar för. Bäst vore att ta bort befintlig mur och häck, gräva ur, sätta L-stöd i betong, fylla upp och sätta ny häck (om man inte kan återplantera den gamla).

Oavsett vems tomt den nu står på kan du tyvärr inte bara ta bort den, då det är den som ändrar som har ansvaret för att inte förstöra för andra.

Så prata du med grannen om att den börjar bli dålig och prata ihop er om vad ni ska göra åt det.
Jag tror att det är absolut bäst. I en trevlig och lösningsorienterad samtalston.

Det är ju ändå i bådas intresse. Sen kanske man kan dela på kostnaden för det som krävs (l-stöd i betong som lär hålla lång tid framöver) och sen kan trådskaparen formge det som syns mot dennes tomt hur denne önskar. Stenmur, trä eller valfritt :)
 
  • Gilla
ceno och 1 till
  • Laddar…
Exakt var går gränsen? Din tomt kanske är större än ni trott, och då kan du bygga den nya stödmuren närmare grannen. Det borde i praktiken innebära att du får mer användbar tomtyta, och grannen får mindre.
 
  • Gilla
Airmats
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
...blir muren ditt problem om den nu står på din mark. Kan vara värt att kontrollera igen om du absolut inte vill vara ägare till muren.
Går in med en fundering här, om det är OK med TS.

Om vi ponerar att Kalles och Nisses tomt delas av en mur. Ingen vet vems muren är. Markförskjutning har fått muren att flyttats från Nisses tomt som är högre, så att den i dagsläget helt är lokaliserad på Kalles tomt som är lägre. Är då muren Kalles ansvar? Den befinner sig på hans tomt, men det är marken på Nisses tomt som pressat den dit. :thinking:
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Muren är ägarens ansvar. Oavsett var den befinner sig.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Bart Bart skrev:
Muren är ägarens ansvar. Oavsett var den befinner sig.
Ja, det är ju självklart...men om nu ingen vet vem som äger muren?

EDIT: Eller är det så självklart alltid? Om Kalle, med lägre tomt, äger muren men Nisses högre tomt fått muren att vika sig, är det fortfarande Kalle som ansvarar för att muren rätas upp?
 
Redigerat:
Läste lite halvtaskigt ser jag.
Om ingen vet vem som är ägaren blir det Kalles ansvar. Men det borde gå att se att muren trycks ut med tiden. Jag är ingen jurist, men det som står på min mark är mitt ansvar om ingen annan tar på sig det.
Är man lite hård kan man hävda att det är den som har mest att förlora på att muren förstörs eller försvinner som har ansvaret.

I min värld är det naturligt att det blir ett gemensamt ansvar. Men alla tänker inte likadant har jag upptäckt.
 
Bart Bart skrev:
I min värld är det naturligt att det blir ett gemensamt ansvar. Men alla tänker inte likadant har jag upptäckt.
Där är vi helt eniga du och jag. Delad kostnad för åtgärdande: X tusen kr, bibehållen grannsämja: ovärdeligt.

Detta är dock en väldigt intressant frågeställning eftersom det är så oklart hur det verkligen ligger till.

Säg att ingen vet vems muren är och den, tillsammans med en del av Nisses tomt, kanat ned på Kalles. För diskussionen kan vi säga att muren bara är ett par/några decimeter hög, så det handlar inte om några stora volymer eller risk för större skador. Den som lider störst skada i det här fallet är ju Kalle eftersom det är hans tomt som blir mindre när Nisses tomt bara börjat slutta lite mot muren. Dock är det ju fortfarande Nisses jordmassor som orsakat skadan för Kalle.

Vi får också förutsätta att ingen vet om Kalles tomt är urgrävd på stenåldern eller om Nisse fyllt upp sin vid samma tid.

Vi kan ju också se scenariot att Kalle är den som bryter grannsämjan genom att kräva av Nisse att han tar hela kostnaden för att ta hand om sina jordmassor och återställa muren som ska hålla dem tillbaka framöver.

Vi kan ju också snurra till det med ett annat scenario där vi vet att Kalle äger muren, men det är fortfarande Nisses mark som saboterat den. Även här är det oklart vem som gjort vad med höjdskillnaden på respektive tomt.

Enda scenariot som känns helt säkert är om Nisse fyllt upp sin tomt och byggt muren på sin sida gränsen. Här är det ju rätt självklart att han måste stå för fiolerna, om inte Kalle är snäll och tar på sig halva kostnaden.
 
Jag sitter lite i samma sits, fast tvärtom.
Jag har dock tagit för givet att stödmuren (slipers) är min, då den precis som TS nämner i första inlägget främst ser till att min lite sluttande tomt rätas ut en bit på slutet.
Slipersen är dock nu 45 år gammal och håller knappt ihop längre, så en ny mur måste snart till.
Förutom det praktiska är det dock en detalj jag inte riktigt vet hur jag ska förhålla mig till.

Muren i sig är ju som sagt till nytta enbart för mig, men den kommer dock bara vara synlig för grannen.
Finns det regler/praxis för hur "snygg" anläggning man måste göra?
Jag skulle ju främst välja något som är enkelt, funktionellt och billigt såklart, men den måste ju vara rimligt estetisk också antar jag, eller?

/C
 
Redigerat:
Formellt sett så kan du ha något som är nästan hur fult som helst. Men det handlar då mer om grannsämja.
 
  • Gilla
Hyltran från Veglemyren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.