3 171 läst ·
6 svar
3k läst
6 svar
Stödregel under istället för kortlingar
Hej, ska bygga altan med 45x220 bärlinor och 45x170 skruvreglar, på plintar. 150cm mellan plintarna på varje bärlina. 230cm mellan bärlinorna (2 st plintrader + i fasad). Totalt ca 17m lång och 5m djup (alltså ca 40cm överhäng från sista brälinan). Kommer sen lägga trall 28x120.
Funderade på att stötta upp ytterligare med kortlingar i de två facken (dvs ca 2x17m). Syftet med dessa är väl isåfall bara att ge ytterligare stadga och att fördela vikten över fler reglar? Då jag har plats under, kan jag isåfall inte bara sätta en lång regel under skruvreglarna (utan stöd underifrån) för att ge detta stöd? Känns som det skulle vara betydligt mindre jobb än att sätta kortlingar...
Funderade på att stötta upp ytterligare med kortlingar i de två facken (dvs ca 2x17m). Syftet med dessa är väl isåfall bara att ge ytterligare stadga och att fördela vikten över fler reglar? Då jag har plats under, kan jag isåfall inte bara sätta en lång regel under skruvreglarna (utan stöd underifrån) för att ge detta stöd? Känns som det skulle vara betydligt mindre jobb än att sätta kortlingar...
Nej det blir inte samma effekt då det inte på långa vägar blir lika styvt som kortlingar.P Pyrdon skrev:Hej, ska bygga altan med 45x220 bärlinor och 45x170 skruvreglar, på plintar. 150cm mellan plintarna på varje bärlina. 230cm mellan bärlinorna (2 st plintrader + i fasad). Totalt ca 17m lång och 5m djup (alltså ca 40cm överhäng från sista brälinan). Kommer sen lägga trall 28x120.
Skulle det vara bättre att använda det på den ledden och stabilisera så menar du?Z z_bumbi skrev:
Det är så enormt överdimensionerat redan, som det är. Det finns ingen anledning till massa korlingar, eller annat. Det är lätt att man som amatör bygger som man sett snickare göra. Men det kan lätt bli fel, när man inte vet varför olika moment görs, eller när man inte vet vad olika reglar har för funktion.
Tack och lov brukar det oftast resultera i att det blir onödigt starkt. (Men kostsamt).
Tack och lov brukar det oftast resultera i att det blir onödigt starkt. (Men kostsamt).
Klicka här för att svara