Vi har en stödmur på baksidan av vår tomt som en gång i tiden var byggd i slipers. Dessa i nulägen är helt genom ruttna och det riskerar att rasa mot grannen så därför letar vi efter en lämplig ersättning. L-block i betong är inte aktuella för då måste vi ta bort häck som växer vid tomtgränsen och de vill vi absolut inte. Tittat på dessa byggtimmer som tänkte lägga i omlott. Men då är frågan hur man ska förankra dessa i marken och även emellan? Höjden på muren ska vara ca 50-60 cm, längden är ca 20 m rak mur.

Impregnerat byggtimmer av furu som visas i närbild, med synliga årsringar och trädets textur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vet du hur nuvarande lösning är förankrad? Vill ni alltså inte gräva något bakom befintlig stödmur? Beroende på jordart och lutningar så finns en risk att marken bakom stödmuren rasar när ni plockar bort den befintliga.

Finns även andra trådar om detta på Bygghus.

ErikT0 ErikT0 skrev:
Vet du hur nuvarande lösning är förankrad? Vill ni alltså inte gräva något bakom befintlig stödmur? Beroende på jordart och lutningar så finns en risk att marken bakom stödmuren rasar när ni plockar bort den befintliga.
Tror inte att den nuvarande muren är någorlunda förankrad och egentligen uppfyller någon stödfunktion, så pass rutten den är. Annars så är den spikat ihop med långa spikar. Dessutom är den ganska låg, ca 2 slipers hög. För att nå till dagens marknivå på vår tomt behöver den nya stödmur bli ca 50 cm hög. Det är nog de täta ligusterrötter som som på ett sätt armerar marken och gör att det hela inte rasar.

• Gilla
ErikT0
  • Laddar…
Jag har nyligen gjort en mindre stödmur med 3 byggtimmer på höjden.
Jag lade dit dom 2 första som jag borrade igenom och sen slog ner ett 10mm armeringsjärn ca 50-70cm ner i marken.
Sen skruvade jag fast den översta med träskruv 6x220mm.

• Gilla
P-son83 och 3 till
  • Laddar…
maah maah skrev:
Jag har nyligen gjort en mindre stödmur med 3 byggtimmer på höjden.
Jag lade dit dom 2 första som jag borrade igenom och sen slog ner ett 10mm armeringsjärn ca 50-70cm ner i marken.
Sen skruvade jag fast den översta med träskruv 6x220mm.
Tänkte göra precis som du gjort, hur gjorde du med underarbetet? Markduk/grus? Eller lade du dom bara direkt mot jorden?

Lite grus under men det va bara för att få det rakt.

Purre
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.