Jag behöver sätta en stödmur 2m hög vid en brant slänt (bild). Jag har blivit föreslagen stående byggtimmer och min fråga är:-
1. Är byggtimmer långsiktigt en bra ide?
2. Hur säkerställer man att muren håller emot slänten?
3. Hur djupt bör man gräva dike under muren och packa med sten?

Mvh // Mike
 
  • Brant slänt med jord och stenar vid skogskant, platsen för planerad stödmur av byggtimmer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Man spikar dit någon typ av jordankare/duk man lägger några meter in i var tredje skift typ.
/W
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Man spikar dit någon typ av jordankare/duk man lägger några meter in i var tredje skift typ.
/W
Hej!
Tack för input. Jag har funderat på geonät för att stärka up muren.
// Mike
 
M Mike2021 skrev:
Hej!
Tack för input. Jag har funderat på geonät för att stärka up muren.
// Mike
Du säger stående byggtimmer, då blir svårt att ankra ett geonät. Sen det med byggtimmer, klart att det kan hålla ett tag, ser ut att vara mest en grusås där. Lämpligt att få till en fot ca 50 cm ner. Att bara ställa timmer rakt ner kanske inte håller emot så bra i sidled. En betongsula som ser ut som ett L ,där vinkeln upp är på ytterdel håller emot. Ska då vara hål/rännor så ev vattenkan rinna undan utan att stanna på insidan.
Timmret i sig kan skyddas på insidan med en Platonmatta som går ner förbi foten. Geomatta fästes in med tryckt virke., bakom platon, mot slänten så fylls med dränerande massor. Blir även med stående att ankra ihop allt på topp eller baksida.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Du säger stående byggtimmer, då blir svårt att ankra ett geonät. Sen det med byggtimmer, klart att det kan hålla ett tag, ser ut att vara mest en grusås där. Lämpligt att få till en fot ca 50 cm ner. Att bara ställa timmer rakt ner kanske inte håller emot så bra i sidled. En betongsula som ser ut som ett L ,där vinkeln upp är på ytterdel håller emot. Ska då vara hål/rännor så ev vattenkan rinna undan utan att stanna på insidan.
Timmret i sig kan skyddas på insidan med en Platonmatta som går ner förbi foten. Geomatta fästes in med tryckt virke., bakom platon, mot slänten så fylls med dränerande massor. Blir även med stående att ankra ihop allt på topp eller baksida.
Hej jonaserik
Tack för snabbt svar. Jag tar med mig tanken om en L format betongsula. Bra ide.
// Mike
 
J jonaserik skrev:
Du säger stående byggtimmer, då blir svårt att ankra ett geonät. Sen det med byggtimmer, klart att det kan hålla ett tag, ser ut att vara mest en grusås där. Lämpligt att få till en fot ca 50 cm ner. Att bara ställa timmer rakt ner kanske inte håller emot så bra i sidled. En betongsula som ser ut som ett L ,där vinkeln upp är på ytterdel håller emot. Ska då vara hål/rännor så ev vattenkan rinna undan utan att stanna på insidan.
Timmret i sig kan skyddas på insidan med en Platonmatta som går ner förbi foten. Geomatta fästes in med tryckt virke., bakom platon, mot slänten så fylls med dränerande massor. Blir även med stående att ankra ihop allt på topp eller baksida.
Man kan nog vrida ett geonät 90 grader över en längre sträcka.
/W
 
Tack Manner
Mkt bra intruktioner i tråden du skickade
// Mike
 
  • Gilla
manner
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.