Purre Purre skrev:
Typ så här finns block som har en liten kan dessutom för att det ska låsa i varandra ännu bättre.
Annars vill man slå på stort så L-stöd, kostar en hel del men man får en rak mur som är gjord för att stå emot massorna.

[bild]
Och görs det inte på rätt med L-stöd, så faller dom lättare än med murblock. En viss konst att göra det.

• Gilla
Purre
  • Laddar…
R
Purre Purre skrev:
Typ så här finns block som har en liten kan dessutom för att det ska låsa i varandra ännu bättre.
Annars vill man slå på stort så L-stöd, kostar en hel del men man får en rak mur som är gjord för att stå emot massorna.

[bild]
Bliden illustrerar en bra lutning men dräneringen är inte som vi bygger i Norden, dräneringen bör ligga i underkant av det dränerande skiktet under muren och inte i muren..

• Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Stödmurar är alltid ostadiga i områden där det är tjäle på vintern. Det viss säga så gott som hela Sverige. Skall det bli riktigt stabit krävs antingen en väldig murmassa (ungefär lika tjock som hög) eller L stödmur.
Att bygga så skulle bli för dyrt så följ Rejäls rekommendationer så håller den åtminstone en tid.

R Rejäl skrev:
Bliden illustrerar en bra lutning men dräneringen är inte som vi bygger i Norden, dräneringen bör ligga i underkant av det dränerande skiktet under muren och inte i muren..
Var mest lutningen jag ville få med på bild så tog första bästa jag såg utan att lägga märke till alla andra detaljer. Men visst dessa två bilder från Bender är mer vad vi brukar gå efter. På deras bilder ser man även vad dom rekommenderar för max höjd beroende på hur man bygger. Man inser ganska snart att en rak mur som dessutom helt saknar låsning är en dålig idé.

Två diagram visar konstruktionen av stödmurar med materialskikt och måttangivelser, för Boston Antik från Benders.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Illustration av installationsinstruktioner för lutande stödmurar, med materialskikt och blockplacering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Ms Nyberg
Jo jag har sett haveriet när jag kört förbi på sista tiden. Med allt regn vi fått som eroderat leran och det ständiga blåsvädret i vinter som ryckt i planket så är det inte konstigt att det där gett sig. Glöm inte att kolla med kommunen, för murar och stödmurar behöver bygglov om de är över en viss höjd och det är väldigt olika hur de lokala reglerna ser ut för just stödmurar. Jag har inte koll på hur det ser ut i vår kommun men Malmö kräver bygglov från första stenen på en stödmur medan Lund nöjer sig med stödmur över 50 cm. Lycka till!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.