Ska bygga en cirka 30 meter lång stödmur, mellan 0,5 meter och 1,0 meter hög. Vi har leraktig jord (obs, ej lera), typisk för Nacka där vi bor.

Det jag undrar är hur pass mycket man måste gräva ut under stödmuren och med vad man ska fylla upp med?

Läser man på Benders instruktioner ska man gräva ut 30cm och fylla med 20cm bergkross 20cm och därefter 3cm stenmjöl och sedan murstenar.

Andra säger att i svåra förhållanden med lerjord bör man gräva ner till frostfritt djup, vilket för oss nog är 1,5 meter rakt ner till berget. Men detta känns ju som en övermäktig uppgift med oerhörda kostnader för fyllnadsmaterial.

Vi vill ju göra ett ordentligt underarbete och vill ej ha en sned mur pga tjäle om några år. Men vilket djup ska vi gräva till och hur ska vi fylla upp?

• Gilla
HenrikSthlm och 1 till
  • Laddar…
Akahigi
Jag skulle köra djupare än 30cm om det är lerig jord. Om du ska upp till 1 meter iaf... Om du hyr en liten grävare och gräver ut ordentligt så är det nog ingen dålig investering. Man kan ju gräva 70 cm om man ändå ska gräva 30 cm, för hand också. ;)

Dränera bakom muren är nog också viktigt. Finjas 4019 "Mura din trädgårdsmur" läste jag och tyckte var bra. Om du lägger dubbelt så mycket tid på grunden som på muren så är det nog bara bra.

Jo, men om jag gräver 70cm slipper jag tjällyft på muren då? Vad händer om det blir en kall vinter?

Extra materialåtgång blir 0,4*0,5*30=15 kubik bergkross. Väldigt många sköna tusenlappar.

Tack för tipset om Finjas 4019. Ska leta upp den.

• Gilla
Espen K
  • Laddar…
Starmac skrev:
Extra materialåtgång blir 0,4*0,5*30=15 kubik bergkross. Väldigt många sköna tusenlappar.
.
15 kubik kross kostar inte många tusenlappar....3 på sin höjd

Precis Max 3000 inkl utkörning

Akahigi
Starmac skrev:
Jo, men om jag gräver 70cm slipper jag tjällyft på muren då? Vad händer om det blir en kall vinter?

Tack för tipset om Finjas 4019. Ska leta upp den.
Jag tycker att om du ska bygga mur, gör ordentligt. Annars plantera häck :)

Finns många murar som står och lutar... Fult som sjutton

peternicklas
Det största jobbet är inte att få hem material, det är att bli av med det gamla.
Håller med Akahigi, gör det ordentligt med en gång.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.