Hur stöttar jag bäst upp yttertaket på mitt hus? En del kanske känner igen det här huset då jag fått goda råd hur jag skulle hänga upp innertakets bjälkar i bostadsdelen tidigare.
Huset består av två sammanbyggda huskroppar, dels en mindre del från 1930 och dels en lite större del påbyggd 1975. Problemet är att yttertaket på den äldre huskroppen svankar uppskattningsvis en dm ner på mitten av taknocken. Jag har satt två pilar för att visa det.
Konstruktionen av tak på den äldre huskroppen är helt öppen inuti och det finns inga stöttor eller strävor. Innertaket är helt inklätt med isolering och panel till i nivå med stolarnas dimension så jag ser inga stolar bara var panel är spikad. Nedanstående skiss visar hur vindsutrymmet ser ut. Vindsutrymmet i gamla delen används som förrådsvind och det är lätt tillgängligt och det är torrt och helt utan några synliga skador på läckage eller fukt.
Jag vet inte när vinden isolerades och kläddes med rivningsvirke/panel på insidan men nånting får mig att tro det skedde i början av 60-talet då vi hittat några gamla veckotidningar från den tiden i spånet. Jag vet heller inte om det varit någon annan konstruktion på takstolarna från början och ifall ev stöttor bara kapats bort för att få enkel passage där uppe..
På den tillbyggda delen är det takstolar med stöttor och den delen är inte isolerad i taket. Den vindsdelen används inte och man tar sig bara ut dit när man ska inspektera yttertaket.
Förmodligen efter 1975 så har dåvarande ägare sett att yttertaket svankat och slagit in en 4"4 stolpe mellan vindsgolvet och nocken på var sida om skorstenen ungefär där pilarna är. Det kan också skett tidigare men jag vet inte. Jag har inte kunnat klara ut om det finns någon längsgående nockbjälke eller om en ev sådan tar stöd på skorstenen. Som ni ser finns det inget stöd där tillbyggnadens nock ansluter mitt på den gamla huskroppens tak men jag vet inte vilken belastning som är i den punkten. Troligen inte försumbar i alla fall.
Hela den tillbyggda delen och allt som gjordes vid den tiden kan man kalla för hobbyskola där man tog vad man hade och inget verkar vara beräknat m a på dimensioner med tanke på hur många häpnadsväckande överraskningar vi fått hittills vid renoveringen. Lod och våg är dessutom två begrepp som var helt okända.
Det är två saker jag vill göra och det är dels att mer seriöst stötta yttertaket så det stabiliseras och så jag är övertygad om att problemet är korrekt åtgärdat och när det är gjort lägga om yttertaket och då korrigera vid läktningen för att ta bort återstående svank.
Min fråga är var ska jag stödja yttertaket? I nock med stople liknande som nu eller ska jag lägga in en inre nockbjälke på varje sida av skorstenen och stötta den eller ska jag fästa en tvärgående bjälke på lämplig höjd i en takstol och sen stötta den som ett "T".
Ska jag försöka pumpa upp yttertaket med domkrafter eller ska jag bara säkra det som det är? Jag vill inte göra några skador och risken finns väl när det är en gammal konstruktion som satt sig att den inte vill röra sig mer.
Jag kan ha kvar samma stolpar som nu ifall nån kan övertyga mig om att det är en seriös korrekt åtgärd.
Huset består av två sammanbyggda huskroppar, dels en mindre del från 1930 och dels en lite större del påbyggd 1975. Problemet är att yttertaket på den äldre huskroppen svankar uppskattningsvis en dm ner på mitten av taknocken. Jag har satt två pilar för att visa det.
Konstruktionen av tak på den äldre huskroppen är helt öppen inuti och det finns inga stöttor eller strävor. Innertaket är helt inklätt med isolering och panel till i nivå med stolarnas dimension så jag ser inga stolar bara var panel är spikad. Nedanstående skiss visar hur vindsutrymmet ser ut. Vindsutrymmet i gamla delen används som förrådsvind och det är lätt tillgängligt och det är torrt och helt utan några synliga skador på läckage eller fukt.
Jag vet inte när vinden isolerades och kläddes med rivningsvirke/panel på insidan men nånting får mig att tro det skedde i början av 60-talet då vi hittat några gamla veckotidningar från den tiden i spånet. Jag vet heller inte om det varit någon annan konstruktion på takstolarna från början och ifall ev stöttor bara kapats bort för att få enkel passage där uppe..
På den tillbyggda delen är det takstolar med stöttor och den delen är inte isolerad i taket. Den vindsdelen används inte och man tar sig bara ut dit när man ska inspektera yttertaket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Förmodligen efter 1975 så har dåvarande ägare sett att yttertaket svankat och slagit in en 4"4 stolpe mellan vindsgolvet och nocken på var sida om skorstenen ungefär där pilarna är. Det kan också skett tidigare men jag vet inte. Jag har inte kunnat klara ut om det finns någon längsgående nockbjälke eller om en ev sådan tar stöd på skorstenen. Som ni ser finns det inget stöd där tillbyggnadens nock ansluter mitt på den gamla huskroppens tak men jag vet inte vilken belastning som är i den punkten. Troligen inte försumbar i alla fall.
Hela den tillbyggda delen och allt som gjordes vid den tiden kan man kalla för hobbyskola där man tog vad man hade och inget verkar vara beräknat m a på dimensioner med tanke på hur många häpnadsväckande överraskningar vi fått hittills vid renoveringen. Lod och våg är dessutom två begrepp som var helt okända.
Det är två saker jag vill göra och det är dels att mer seriöst stötta yttertaket så det stabiliseras och så jag är övertygad om att problemet är korrekt åtgärdat och när det är gjort lägga om yttertaket och då korrigera vid läktningen för att ta bort återstående svank.
Min fråga är var ska jag stödja yttertaket? I nock med stople liknande som nu eller ska jag lägga in en inre nockbjälke på varje sida av skorstenen och stötta den eller ska jag fästa en tvärgående bjälke på lämplig höjd i en takstol och sen stötta den som ett "T".
Ska jag försöka pumpa upp yttertaket med domkrafter eller ska jag bara säkra det som det är? Jag vill inte göra några skador och risken finns väl när det är en gammal konstruktion som satt sig att den inte vill röra sig mer.
Jag kan ha kvar samma stolpar som nu ifall nån kan övertyga mig om att det är en seriös korrekt åtgärd.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Man måste ner på en mer detaljerad nivå både för att se vad problemen beror på och vad som är lämpliga åtgärder. En ramverkstakstol har normalt hanbjälkar och stödben men det kan fungera utan sådana om högbenen är tillräckligt kraftiga och vindsbjälklagets golvbjälkar kan fungera som hanbjälkar. Snözon, taklutning och måttsättning ärviktiga uppgifter för att komma vidare.
Klicka här för att svara
