16 672 läst ·
42 svar
17k läst
42 svar
Stödhjul till släpvagn
Det finns tillverkare som har modeller i syrafast rostfritt, en av de bästa modellerna som finns tillverkas i Israel, dom har (eller hade när jag köpte lastceller för 6-7 år sedan) ett väldigt lustigt system för att planera sin produktion, så leveranstiden kan variera mellan några veckor och 2 år..Nimajneb skrev:
Dom tar emot ordrar på alla deras olika modeller av lastceller, och när antalet beställda lastceller uppgår till 10´000 stycken så ställer dom om produktionen, men tillverkar inte bara 10´000, utan dom tillverkar ända tills någon annan modell har fått 10´000 ordrar.
Dom modeller jag beställde var inte speciellt vanliga, så ibland kunde vi åka på nästan 1 års leveranstid..
Behöver jag säga att det var lite jobbigt att planera lagerhållningen?
Jag har haft mitt sista stödhjul med luftgummihjul, det är hemskt ovanligt att det är luft i dem efter ett halvår, och trillar de ner efter vägen är det punka efter 5-10m. När mitt sista luftgummihjul gick till de sälla jaktmarkerna köpte jag två massiva gummihjul med plåtfälg och lagring och skruvade ihop dem till "dubbelmontage". Bärighet i närheten av luftgummihjulet och tålighet för en liten tur i marken utan att det varken blir punka eller att navet smälter.thomasx skrev:
Självbyggare
· Stockholm
· 10 270 inlägg
Luftgummihjul? Är det så praktiskt på en sak som mest står still? Jag har ett Alko "auto" och det är kraftigt och stadigt så det orkar en parkerad 3000kg vagn. Har funkat mycket bra hittills.
Det är väldigt mycket bättre med luftgummihjul när man ska rangera på ojämna underlag, gräsmatta, asfalt med småsten etc. tycker jag.
Luft kvar efter 6 månader? Ja, det var ju just det här med kvalite som jag efterfrågade
Å andra sidan, just själva hjulet har jag ett av bra kvalite, ett rullagrat dessutom, så just det är inte hela världen.
Här kan vara en återförsäljare i Gbg-området av lite mer kända kvalitetsmärken, får ta ett besök dit i veckan tror jag. De hade också elekrisk rangering som tillbehör, såg jag, som någon efterfrågade, ca 11000 för en axel. Jag har rangerat bl.a. lyftkranar med sådana och det funkade helt ok.
http://www.widabil.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=67
Luft kvar efter 6 månader? Ja, det var ju just det här med kvalite som jag efterfrågade
Här kan vara en återförsäljare i Gbg-området av lite mer kända kvalitetsmärken, får ta ett besök dit i veckan tror jag. De hade också elekrisk rangering som tillbehör, såg jag, som någon efterfrågade, ca 11000 för en axel. Jag har rangerat bl.a. lyftkranar med sådana och det funkade helt ok.
http://www.widabil.se/index.php?option=com_content&view=article&id=55&Itemid=67
Redigerat:
Jag kan tycka att det är lite överdrivna farhågor om stödhjuls kvalité som målas upp.
Mitt ärvda släp som köptes nytt 1977 (när jag var 6 år, jag minns det som igår) har aldrig bytts stödhjul på såvitt jag minns. Stödhjulet är ett standard Al-Ko och jag kan lova att det har varit med om både det ena och det andra efter 35 års användning i entreprenadfirma och privat. Det har varit med om ordentliga framtunga lastvikter (t.ex. när man skottar av ett gruslass på 1.5-2 ton från baklämmen och framåt) och har puttats över stock och sten. Själva gummihjulet har bytts några gånger när det glömts nere av oförsiktiga brukare av släpet men i övrigt visas inga som helt tendenser att stödhjulet ska ge upp.
Köper man inte värsta billiga skräpet, utan köper ett vanligt Al-Ko stödhjul som passar sitt släp så kommer man vara problemfri tillräckligt länge att man kommer glömma bort att man ens bytt stödhjul.
Mitt ärvda släp som köptes nytt 1977 (när jag var 6 år, jag minns det som igår) har aldrig bytts stödhjul på såvitt jag minns. Stödhjulet är ett standard Al-Ko och jag kan lova att det har varit med om både det ena och det andra efter 35 års användning i entreprenadfirma och privat. Det har varit med om ordentliga framtunga lastvikter (t.ex. när man skottar av ett gruslass på 1.5-2 ton från baklämmen och framåt) och har puttats över stock och sten. Själva gummihjulet har bytts några gånger när det glömts nere av oförsiktiga brukare av släpet men i övrigt visas inga som helt tendenser att stödhjulet ska ge upp.
Köper man inte värsta billiga skräpet, utan köper ett vanligt Al-Ko stödhjul som passar sitt släp så kommer man vara problemfri tillräckligt länge att man kommer glömma bort att man ens bytt stödhjul.
Redigerat av moderator:
Biltillbehörscentrum på Ånäsvägen har säkert det du behöver.
http://www.biltillbehorcentrum.se/
http://www.biltillbehorcentrum.se/
Ja visst, alla är väl överens om att Al-ko är bra grejer, och det finns fler, men frågan är, var köper man grejerna, gärna i Gbg med omnejd. Ingen har presterat en återförsäljare av Alko, förrän jag själv la in en länk. Det verkar vara väldigt tunt med återförsäljare av Alko's grejer.bra-byggare skrev:
Min kärra från 83 hade en Al-ko som nu gett upp, så outslitliga är dom inte...
Har precis fått hem mitt sävsjösläp. Hade inte tidigare reflekterat över hur stödhjulet sitter fast, men tyckte direkt det var väldigt smart fästpunkt när jag såg det!MathiasS skrev:

Klicka här för att svara