Stödhjul till släpvagn, var hittar man ett sådant av bra kvalité? Gärna i Göteborg med omnejd.
 
Mekonomen?

(Stödhjul ska man väl inte köpa dyrt? Det är ju bara veckor tills du behöver byta det igen)
 
Nyfniken skrev:
Mekonomen?

(Stödhjul ska man väl inte köpa dyrt? Det är ju bara veckor tills du behöver byta det igen)
Jag vill ha ett av bra kvalité, så jag inte behöver byta varannan vecka. Det får så klart gärna vara billigt :)

Tänkte byta all belysning på kärran också, till led-belysning, så tips på prisvärda leverantörer av detta tas tacksamt emot också :)
 
Googla knott eller alko stödhjul så får du träff på kvalitetsstödhjul.
 
Jula har, med julakvalitet då får man förmoda, men det behöver inte vara negativt...
 
thomasx skrev:
Jag vill ha ett av bra kvalité, så jag inte behöver byta varannan vecka.
När man kör med hjulet nere så kvittar kvaliten ;)
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Hur definierar man bra kvalitet på stödhjul förutom att det inte ska ha plastfälg?
 
Nimajneb skrev:
Hur definierar man bra kvalitet på stödhjul förutom att det inte ska ha plastfälg?
Lagrad vev tex...Sen finns det inte så många fler funktioner :)
 
Nja, många funktioner är inte samma sak som bra kvalité, ofta är det nog snarare tvärtom, IMO. Men för den som vill finns det gott om "funktioner" även på stödhjul, som våg, broms, automatik och säkert fler därtill.

Ebay i all ära, men jag hade tänkt hålla mig inom sveriges gränser denna gång och helst i närområdet.

Automatik är ju smidigt, när det fungerar, problemet är att det inte alltid gör det. Min erfarenhet är att det krävs ett visst avstånd mellan hjul och mark, annars funkar det överhuvudtaget inte, sanslöst frustrerande, så det går bort för mig.
 
Redigerat:
Jag har bara sett ett släp med ett bra stödhjul och det är mitt eget.

1. Stödhjulet sitter på ramens insida vilket minskar brytkrafterna.
2. Stödhjulet orkar maxlast eller mer, jag hissar lätt upp över 3t på flaket.
3. Automatik så man slipper en massa extra klämkopplingar som inte håller och som man glömmer. Har aldrig haft problem med detta.
4. Kullager i topplagringen på veven
5. Enkelt att smörja rörliga delar.

Ser inte riktigt ut såhär men detta är ganska likt, mitt är ett alko men röret är fyrkantigt.


http://www.al-ko.se/391_1052.htm?prod_id=prod_1052
 
Redigerat:
Kan inte direkt påstå att dessa sk kvalitetsstödhjul får mig att dregla.

Kan någon visa upp ett stödhjul med inbyggd elmotor för drivning o styrning och dessutom fjärrstyrd så lovar jag att komma på andra tankar.
Tänk va coolt o kryssa runt på brädgården en trång lördagförmiddag mellan alla som inte kan parkera rätt med sina släp.
 
Korvgubbe
Motoriserade båttrailers har jag sett tidigare, så det är inte helt orimligt att det finns vanliga släpkärror med.
 
Nimajneb skrev:
Kan inte direkt påstå att dessa sk kvalitetsstödhjul får mig att dregla.

Kan någon visa upp ett stödhjul med inbyggd elmotor för drivning o styrning och dessutom fjärrstyrd så lovar jag att komma på andra tankar.
Tänk va coolt o kryssa runt på brädgården en trång lördagförmiddag mellan alla som inte kan parkera rätt med sina släp.
Fast då ser du ju bara ut som alla andra som inte kan navigera med släp på kroken? Om än lite mindre svettig. Inte coolt. ;)
 
Jamen Mathias, hur många nya kompisar får du för att du har kullager i veven jämfört med att ha en släpkärran som följer dig som en trogen hund? ;) tom i Stockholm så måste ju detta ha en viss hype :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.