6 881 läst ·
13 svar
7k läst
13 svar
Stöd till reglar?
Hej,
Bygger ut en befintlig altan över berg och hade tänkt gjuta fast stolpskor i berget och sedan ha en 2"x4" bräda upp till reglarna som är 2"x8". Fästes med hålplatta. Max höjd ca en meter. Max regellängd ca 4 meter. Avstånd mellan reglarna 60 cm.
Fungerar detta eller finns andra bättre alternativ???
Mvh,
Ulf Söderberg
Bygger ut en befintlig altan över berg och hade tänkt gjuta fast stolpskor i berget och sedan ha en 2"x4" bräda upp till reglarna som är 2"x8". Fästes med hålplatta. Max höjd ca en meter. Max regellängd ca 4 meter. Avstånd mellan reglarna 60 cm.
Fungerar detta eller finns andra bättre alternativ???
Mvh,
Ulf Söderberg
Produkter som diskuteras: "hålplatta"
Hålplattor
Metallplattor med hål är flexibla infästningskomponenter som används i en rad olika konstruktioner och projekt. Dessa plattor kan bidra till att förstärka förbindelser, fördela laster jämnt, och ge en säker förankring eller fästpunkt
Läs mer
Som jag tolkar det så ska du ha 45x95 (2"4) som stolpe mellan stolpsko och golvreglar. Det låter klent om du ska ha så högt som en meter. Ska golvreglarna fästas i en ram av samma virkesdimension som reglarna (45x195), eller ska den bjälken (bärlinan) monteras under reglarna? Det påverkar ju höjden en del. Ska det vara räcke?
4 meters spännvidd tror jag blir för långt för 45x195. Jag har själv en altan med spännvidden 5 meter, men har satt en bärlina i mitten också och kunde då gå ner till 45x145 golvreglar.
4 meters spännvidd tror jag blir för långt för 45x195. Jag har själv en altan med spännvidden 5 meter, men har satt en bärlina i mitten också och kunde då gå ner till 45x145 golvreglar.
Hej,
Tack för svaret.
Jag hade inte tänkt att ha en bärlina under reglarna utan fästa 45x95 direkt upp under reglarna. Tänkte ha en ram som stöd under reglarna, men fäster den i huvudsak i 45x95-brädorna.
Räcke blir det såklart. Tänkte mig 95x95 som fästs i 45x95 från stolpskorna och upp, dessa kommer även fästas i reglarna.
Skickar med en liten snabbritad bild där det förhopppningsvis går att se hur jag har tänkt.
Om nu 45x95 är för klent, är det bästa då att gå upp i dimension eller att gjuta en betongpelare som minskar avståndet?
Är verkligen 45x195 för klent för 4 m? Skulle väl kunna sätta en bärlina i mitten och som du gå ner till 45x145...

Tack för svaret.
Jag hade inte tänkt att ha en bärlina under reglarna utan fästa 45x95 direkt upp under reglarna. Tänkte ha en ram som stöd under reglarna, men fäster den i huvudsak i 45x95-brädorna.
Räcke blir det såklart. Tänkte mig 95x95 som fästs i 45x95 från stolpskorna och upp, dessa kommer även fästas i reglarna.
Skickar med en liten snabbritad bild där det förhopppningsvis går att se hur jag har tänkt.
Om nu 45x95 är för klent, är det bästa då att gå upp i dimension eller att gjuta en betongpelare som minskar avståndet?
Är verkligen 45x195 för klent för 4 m? Skulle väl kunna sätta en bärlina i mitten och som du gå ner till 45x145...

Jag har gjort en liknande lösning som du.
Från stolpskorna och upp har jag satt 70*70 reglar. Jag satte stolpskorna så tätt jag kunde upp till en bärlina på 45*195, (det blev sju stolpskor på 7 meter).
Nu har jag inte tabellen framför mig men jag tror att 4m kan vara OK för 45*195, jag har tre meter på 170*45 och det är ok.
/Zeb
Från stolpskorna och upp har jag satt 70*70 reglar. Jag satte stolpskorna så tätt jag kunde upp till en bärlina på 45*195, (det blev sju stolpskor på 7 meter).
Nu har jag inte tabellen framför mig men jag tror att 4m kan vara OK för 45*195, jag har tre meter på 170*45 och det är ok.
/Zeb
Självbyggare
· Stuga i Dalsland
· 358 inlägg
Hejsan!
Enligt den tabell jag har, (Terasser o Uteplatser av Dag Thorstensen) så bör det vara 3.10 m spännvidd vid 45 x 195, vid cc 600 o 22 mm trall. vid cc 400 kan man öka med 10%.
Lycka till!
Enligt den tabell jag har, (Terasser o Uteplatser av Dag Thorstensen) så bör det vara 3.10 m spännvidd vid 45 x 195, vid cc 600 o 22 mm trall. vid cc 400 kan man öka med 10%.
Lycka till!
Hej igen,
Har ändrat mig lite...
Altanen blir ca 4x6m, bärlinor (45x195) på 2 och 4m, cc reglar (45x195) 600mm.
Räcker det med 45x95 som stöd för bärlinorna och hur stort avstånd kan jag ha mellan dessa enligt måtten ovan?
Maxmått från underkant bärlina till stolpsko blir 80cm.
Har ändrat mig lite...
Altanen blir ca 4x6m, bärlinor (45x195) på 2 och 4m, cc reglar (45x195) 600mm.
Räcker det med 45x95 som stöd för bärlinorna och hur stort avstånd kan jag ha mellan dessa enligt måtten ovan?
Maxmått från underkant bärlina till stolpsko blir 80cm.
Hmm, ok... Jag svarar med en fråga:
Varför inte ha en bärlina längst ut som du fäster i räckesstolparna (som du ju ska ha) som i sin tur kan fästas i stolpskor?
Då slipper du ha en 45x95 under varje golvregel (för jag uppfattar att det är det du har tänkt) och du vinner stabilitet i räcket. Färre spik-/skruvförband som kan börja glappa. Avståndet mellan stolparna borde kunna vara upp till ca 2 meter om det passar ditt räcke.
Om spännvidden nu blir 6 meter så klarar du dig på en bärlina mitt under (3 m) och en längst ut (om du gör som jag föreslår).
Jag kan ha missuppfattat något i din beskrivning...
Varför inte ha en bärlina längst ut som du fäster i räckesstolparna (som du ju ska ha) som i sin tur kan fästas i stolpskor?
Då slipper du ha en 45x95 under varje golvregel (för jag uppfattar att det är det du har tänkt) och du vinner stabilitet i räcket. Färre spik-/skruvförband som kan börja glappa. Avståndet mellan stolparna borde kunna vara upp till ca 2 meter om det passar ditt räcke.
Om spännvidden nu blir 6 meter så klarar du dig på en bärlina mitt under (3 m) och en längst ut (om du gör som jag föreslår).
Jag kan ha missuppfattat något i din beskrivning...
"Hmm, ok..."
Förstår att den inledningen inte betyder att du vill anlita mig som altanbyggare...
Har ingen större erfarenhet av altanbygge men är grymt tacksam för de tips och råd jag har fått här.
Som svar på din första fråga så är det ju i princip så jag har tänkt nu enligt mitt senaste inlägg. Spännvidden blir dock 4 m, 6 m är "bredden".
Jag kommer att göra som du säger och fästa den yttersta bärlinan i räckesstolparna. Räcker 95x95 om man som du säger har max 2 m mellan stolparna?
Är bästa fästmetoden några vagnsbult (antal?)?
Kan jag till bärlinan mitt under på 2 m använda 45x95 (tjatar om denna dim då stolpskorna redan är inköpta...) och i så fall vilket maxavstånd bör jag hålla mig till?
Behöver man något fall på altanen och i så fall hur mycket?
Förstår att den inledningen inte betyder att du vill anlita mig som altanbyggare...
Har ingen större erfarenhet av altanbygge men är grymt tacksam för de tips och råd jag har fått här.
Som svar på din första fråga så är det ju i princip så jag har tänkt nu enligt mitt senaste inlägg. Spännvidden blir dock 4 m, 6 m är "bredden".
Jag kommer att göra som du säger och fästa den yttersta bärlinan i räckesstolparna. Räcker 95x95 om man som du säger har max 2 m mellan stolparna?
Är bästa fästmetoden några vagnsbult (antal?)?
Kan jag till bärlinan mitt under på 2 m använda 45x95 (tjatar om denna dim då stolpskorna redan är inköpta...) och i så fall vilket maxavstånd bör jag hålla mig till?
Behöver man något fall på altanen och i så fall hur mycket?
Produkter som diskuteras: "vagnsbult"
Vagnsbultar
Vagnsbultar är specialdesignade bultar som ofta används i konstruktion och mekaniska sammanhang för att fästa objekt tillsammans. De har en rund eller fyrkantig hals som hjälper till att förhindra att bulten roterar när muttern dras åt. De
Läs mer
Min är redan byggd...ulsa skrev:
All right. My mistake.
Räcker som räckesstolpe? Javisst, de har väldigt lite med stabiliteten att göra. 45*195 räcker utmärkt som bärlina om det är 2 meter mellan plintarna.
Vagnsbult är bra. "Ett par stycken".
Nej, det kan du inte (avståndet skulle bli löjligt kort mellan plintarna). Men bärlinan ska ju stå på högkant och virket är ju 45 mm brett. Välj 45x170 eller 45x195 istället.
Det finns olika uppfattningar. Jag har det inte och det går bra ändå.
Tack för svaren!
Jag menar naturligtvis att 45x95 skall användas som stöd till mittbärlinan som såklart är 45x195 den också.
Alltså 45x95 från stolpskor upp till bärlinan, blir troligen mac 60 cm höjd på 45x95.
Jag uttryckte mig inte så bra...Quote:Kan jag till bärlinan mitt under på 2 m använda 45x95 (tjatar om denna dim då stolpskorna redan är inköpta...) och i så fall vilket maxavstånd bör jag hålla mig till?
Nej, det kan du inte (avståndet skulle bli löjligt kort mellan plintarna). Men bärlinan ska ju stå på högkant och virket är ju 45 mm brett. Välj 45x170 eller 45x195 istället.
Jag menar naturligtvis att 45x95 skall användas som stöd till mittbärlinan som såklart är 45x195 den också.
Alltså 45x95 från stolpskor upp till bärlinan, blir troligen mac 60 cm höjd på 45x95.
Om du nu absolut ( :
) vill ha lösningen med 45x95 som stolpar under bärlinorna så tror jag att du borde förstärka dem med ytterligare en 45x95. Då kan du låta den börja precis ovanför stolpskon och sedan låta den gå upp på bärlinans insida.
Enkel ascii-skiss (X=bärlina, Z=stolpe, I=stolpsko)
XXZZ
XXZZ
XXZZ
XXZZ
XXZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
IZZI
IZZI
-----
I
I
Enkel ascii-skiss (X=bärlina, Z=stolpe, I=stolpsko)
XXZZ
XXZZ
XXZZ
XXZZ
XXZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
IZZI
IZZI
-----
I
I
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden