Hej,

Bygger ut en befintlig altan över berg och hade tänkt gjuta fast stolpskor i berget och sedan ha en 2"x4" bräda upp till reglarna som är 2"x8". Fästes med hålplatta. Max höjd ca en meter. Max regellängd ca 4 meter. Avstånd mellan reglarna 60 cm.
Fungerar detta eller finns andra bättre alternativ???

Mvh,
Ulf Söderberg

Bob_the_builder
Som jag tolkar det så ska du ha 45x95 (2"4) som stolpe mellan stolpsko och golvreglar. Det låter klent om du ska ha så högt som en meter. Ska golvreglarna fästas i en ram av samma virkesdimension som reglarna (45x195), eller ska den bjälken (bärlinan) monteras under reglarna? Det påverkar ju höjden en del. Ska det vara räcke?

4 meters spännvidd tror jag blir för långt för 45x195. Jag har själv en altan med spännvidden 5 meter, men har satt en bärlina i mitten också och kunde då gå ner till 45x145 golvreglar.

Hej,

Tack för svaret.

Jag hade inte tänkt att ha en bärlina under reglarna utan fästa 45x95 direkt upp under reglarna. Tänkte ha en ram som stöd under reglarna, men fäster den i huvudsak i 45x95-brädorna.
Räcke blir det såklart. Tänkte mig 95x95 som fästs i 45x95 från stolpskorna och upp, dessa kommer även fästas i reglarna.
Skickar med en liten snabbritad bild där det förhopppningsvis går att se hur jag har tänkt.

Om nu 45x95 är för klent, är det bästa då att gå upp i dimension eller att gjuta en betongpelare som minskar avståndet?

Är verkligen 45x195 för klent för 4 m? Skulle väl kunna sätta en bärlina i mitten och som du gå ner till 45x145...

altan.gif

Jag har gjort en liknande lösning som du.

Från stolpskorna och upp har jag satt 70*70 reglar. Jag satte stolpskorna så tätt jag kunde upp till en bärlina på 45*195, (det blev sju stolpskor på 7 meter).

Nu har jag inte tabellen framför mig men jag tror att 4m kan vara OK för 45*195, jag har tre meter på 170*45 och det är ok.

/Zeb

Hej,

Skulle var himla käckt om du kunde kolla i den där tabellen när du kommer åt den.

Verkar lite som om jag kanske borde vrida 45x90-reglarna 90 grader och lägga en bärlina (45x195) ovanpå.

Fler åsikter mottages tacksamt.

Hejsan!
Enligt den tabell jag har, (Terasser o Uteplatser av Dag Thorstensen) så bör det vara 3.10 m spännvidd vid 45 x 195, vid cc 600 o 22 mm trall. vid cc 400 kan man öka med 10%.

Lycka till!

Hej igen,

Har ändrat mig lite...
Altanen blir ca 4x6m, bärlinor (45x195) på 2 och 4m, cc reglar (45x195) 600mm.

Räcker det med 45x95 som stöd för bärlinorna och hur stort avstånd kan jag ha mellan dessa enligt måtten ovan?
Maxmått från underkant bärlina till stolpsko blir 80cm.

Bob_the_builder
Hmm, ok... Jag svarar med en fråga:

Varför inte ha en bärlina längst ut som du fäster i räckesstolparna (som du ju ska ha) som i sin tur kan fästas i stolpskor?

Då slipper du ha en 45x95 under varje golvregel (för jag uppfattar att det är det du har tänkt) och du vinner stabilitet i räcket. Färre spik-/skruvförband som kan börja glappa. Avståndet mellan stolparna borde kunna vara upp till ca 2 meter om det passar ditt räcke.

Om spännvidden nu blir 6 meter så klarar du dig på en bärlina mitt under (3 m) och en längst ut (om du gör som jag föreslår).

Jag kan ha missuppfattat något i din beskrivning...

"Hmm, ok..."
Förstår att den inledningen inte betyder att du vill anlita mig som altanbyggare... :)
Har ingen större erfarenhet av altanbygge men är grymt tacksam för de tips och råd jag har fått här.

Som svar på din första fråga så är det ju i princip så jag har tänkt nu enligt mitt senaste inlägg. Spännvidden blir dock 4 m, 6 m är "bredden".

Jag kommer att göra som du säger och fästa den yttersta bärlinan i räckesstolparna. Räcker 95x95 om man som du säger har max 2 m mellan stolparna?
Är bästa fästmetoden några vagnsbult (antal?)?

Kan jag till bärlinan mitt under på 2 m använda 45x95 (tjatar om denna dim då stolpskorna redan är inköpta...) och i så fall vilket maxavstånd bör jag hålla mig till?

Behöver man något fall på altanen och i så fall hur mycket?

En fråga på samma tema. Är på semester och har råkat åka på att bygga altan :P

Har inte tillgång till några tabeller här men visst räcker 45*145 golvreglar vid CC60 till 3 meters spännvidd, 28 mm trall. Eller minns jag fel?

I den tabell jag fick av en medlem här så står det för 45x145 reglar spännvidd 2.3 m. För 45x195 gäller spännvidd 3.10 m. Detta gäller för cc60 samt 22 mm trall.

Bob_the_builder
ulsa skrev:
"Hmm, ok..."
Förstår att den inledningen inte betyder att du vill anlita mig som altanbyggare... :)
Min är redan byggd... ;) Men "hmm, ok" var mest avsett som en eftertänksam inledning.

Som svar på din första fråga så är det ju i princip så jag har tänkt nu enligt mitt senaste inlägg. Spännvidden blir dock 4 m, 6 m är "bredden".
All right. My mistake.

Jag kommer att göra som du säger och fästa den yttersta bärlinan i räckesstolparna. Räcker 95x95 om man som du säger har max 2 m mellan stolparna?
Är bästa fästmetoden några vagnsbult (antal?)?
Räcker som räckesstolpe? Javisst, de har väldigt lite med stabiliteten att göra. 45*195 räcker utmärkt som bärlina om det är 2 meter mellan plintarna.
Vagnsbult är bra. "Ett par stycken".

Kan jag till bärlinan mitt under på 2 m använda 45x95 (tjatar om denna dim då stolpskorna redan är inköpta...) och i så fall vilket maxavstånd bör jag hålla mig till?
Nej, det kan du inte (avståndet skulle bli löjligt kort mellan plintarna). Men bärlinan ska ju stå på högkant och virket är ju 45 mm brett. Välj 45x170 eller 45x195 istället.
Behöver man något fall på altanen och i så fall hur mycket?
Det finns olika uppfattningar. Jag har det inte och det går bra ändå.

Tack för svaren!

Quote:Kan jag till bärlinan mitt under på 2 m använda 45x95 (tjatar om denna dim då stolpskorna redan är inköpta...) och i så fall vilket maxavstånd bör jag hålla mig till?

Nej, det kan du inte (avståndet skulle bli löjligt kort mellan plintarna). Men bärlinan ska ju stå på högkant och virket är ju 45 mm brett. Välj 45x170 eller 45x195 istället.
Jag uttryckte mig inte så bra...
Jag menar naturligtvis att 45x95 skall användas som stöd till mittbärlinan som såklart är 45x195 den också.
Alltså 45x95 från stolpskor upp till bärlinan, blir troligen mac 60 cm höjd på 45x95.

Bob_the_builder
Om du nu absolut ( ::)) vill ha lösningen med 45x95 som stolpar under bärlinorna så tror jag att du borde förstärka dem med ytterligare en 45x95. Då kan du låta den börja precis ovanför stolpskon och sedan låta den gå upp på bärlinans insida.

Enkel ascii-skiss (X=bärlina, Z=stolpe, I=stolpsko)

XXZZ
XXZZ
XXZZ
XXZZ
XXZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
ZZZZ
IZZI
IZZI
-----
I
I

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.