Tittar på att bygga om mitt hus från 30-talet lite och undrar om någon vet om det går att räkna på/veta om man kan sätta en pelare mot den gamla sylen. Är i så fall i ena ändan på en nockbalk som skulle bli nästan 9m lång. Jag kommer riva murstocken och då "vet man" att man kan sätta en pelare där men jag skulle vilja ha den längre bort så man slipper en pelare mitt i rummet. Problemet är att då vet man nog inte att man kan ställa den på något som håller vikten. Det finns ju en syl under "plattan" men vad är kvalitet på den och går den ens att använda?

Ritat det jag skulle vilja göra med en röd pelare från nock till syl. Går det att inifrån förstärka på något sätt, typ mellan syl och golv, så man vet att det håller eller är man ändå offer för antaganden och gissningar?

Observera att sylen syns dåligt på denna gamla ritning som jag fått från byggnadskontoret men det är det enda jag har.

• Gammal ritning av ett hus med en markerad röd linje som föreslagen pelare från nock till syl.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Grundläggningen är gjord med s.k. utbredda plattor som var mycket vanligt fram till ca 1960. Man behöver veta hur det ser ut under dessa, makadam eller träpålar? Under alla omständigheter bör man inte lägga en ny pelare i annat läge än där den gamla hjärtväggen finns. Detta verkar vara ett projekt som kräver rätt ordentliga kunskaper i byggnadskonstruktion och äldre byggnadsteknik

Tack!

Ungefär som jag trodde. Får nöja mig med en pelare där gamla murstocken gick, förutsatt att konstruktören ser att det fungerar med belastningen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.