C
P pjkw skrev:
Enligt denna sprängskiss är det samma artikelnummer
Då kan jag inte tänka mig annat än att det är samma del.
Bra deckarjobb, det är så där man får hålla på när man grejar med gamla sågar.

ullberg
P pjkw skrev:
Hittade denna, tror jag chansar och beställer
[länk]
Har du inte redan den delen? Som jag tolkar det är det väl denna

Närbild av en motorsåg där en del av kedjespänningen justeras med en skruvmejsel. En del är markerad med röd cirkel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

EDIT: är det inte dessutom just den piggen som den excentriska delen i kåpan (den du markerade med sylen) ska ta tag i? Fattar dock inte helt hur den delen i sig ska flytta svärdet, vanligen brukar väl spännaren dra i det av oljehålen som inte används för olja, ser inte riktigt om denna del gör det…

/U

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
ullberg ullberg skrev:
Har du inte redan den delen? Som jag tolkar det är det väl denna

[bild]

EDIT: är det inte dessutom just den piggen som den excentriska delen i kåpan (den du markerade med sylen) ska ta tag i? Fattar dock inte helt hur den delen i sig ska flytta svärdet, vanligen brukar väl spännaren dra i det av oljehålen som inte används för olja, ser inte riktigt om denna del gör det…

/U
Ja det har du rätt i, den delen som syns på sprängskissen är väldigt lik den där 😂 dock ser den inte likadan ut på reservdelsshoppen 🤔
Som syns på bilden nedan så är spiralen i kåpan alltså mot fronten av sågen, inte där den andra piggen sticker ut.
Jag tycker bilden på reservdelar online ser ut att kunna vara rätt, får hoppas att den ser ut så och inte som sprängskissen föreslår.

• Gul kedjesågskydd med spiraldesign, visat mot framsidan av motorsågen, liggandes på ett grönt golv med små svarta och vita fläckar.
    Skapa konto
C
Det som stör mig här är att samtliga sprängskisser för Q-modellerna (som uppenbarligen betyder att de har snabbspänning) visar att kedjeplåten skall sitta mellan svärdet och kåpan.
Till skillnad mot övriga modeller som har plåten mellan sågen och svärdet.

Känns inte direkt rätt, men... det är inte så att den helt enkelt är felaktigt ihopsatt? Kan inte se att du saknar några delar utifrån sprängskisserna. Plåtens position verkar vara det som avviker.

https://www.sgarden.cz/SpareParts/Manufacturers/STIGA/697/Chainsaw#ModelLine22462-Model8559

C cpalm skrev:
Det som stör mig här är att samtliga sprängskisser för Q-modellerna (som uppenbarligen betyder att de har snabbspänning) visar att kedjeplåten skall sitta mellan svärdet och kåpan.
Till skillnad mot övriga modeller som har plåten mellan sågen och svärdet.

Känns inte direkt rätt, men... det är inte så att den helt enkelt är felaktigt ihopsatt? Kan inte se att du saknar några delar utifrån sprängskisserna. Plåtens position verkar vara det som avviker.

[länk]
Har funderat på det med, om plåten ska sitta på andra sidan svärdet.. tycker inte det känns rätt, men oavsett så finns det inget som kan påverkas av spiralen som ska spänna kedjan, så jag känner mig rätt övertygad om att något saknas ändå.

Stiga motorsågar är ommärkta McCullough.
De har inte gjort sig kända för fungerande tekniska lösningar.

Därför vill jag inte ge mig in på att gissa hur det där skall fungera. Det är nämligen fullt möjligt att det aldrig var tänkt att fungera överhuvudtaget.

C
P pjkw skrev:
så jag känner mig rätt övertygad om att något saknas ändå.
Tycker inte heller det känns rätt, men... Nu har jag ingen erfarenhet av Stiga, men jag tycker ändå det vore mystiskt om deras sprängskisser och reservdelslistor hade så pissig kvalitet att de både saknar vitala delar och visar fel hur delarna skall sitta ihop utan att det blir rättat i senare revisioner/modeller.
Nää, känns osannolikt...

Uppdatering:
Jag beställde delen på vinst och förlust, var inte helt uppenbart hur den skulle passa... Men efter lite klurande fick jag till det, verkar funka!
Nu måste jag bara få ordning på kedjan 🥳
Och såvida jag inte totalt Frankensteinat ihop det (tycker inte det ser så ut) så stämmer alltså inte sprängskissen 😂

• Svart metalldel på vit yta, del av mekaniskt projekt.
    Skapa konto
  • Motorsågens kedja och svärd med justeringsbult på ett grönt golv.
    Skapa konto
  • Motorsåg med monterad kedja och svärd på golv.
    Skapa konto
  • Gilla
breakman och 3 till
  • Laddar…
C
P pjkw skrev:
Och såvida jag inte totalt Frankensteinat ihop det (tycker inte det ser så ut) så stämmer alltså inte sprängskissen 😂
Nä, det där känns ju helt rätt och rimligt.

ullberg
Även jag tycker det ser rätt ut och är glad att jag tolkade sprängskissen fel och du den rätt!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.