1 265 läst ·
24 svar
1k läst
24 svar
Stiga motorsåg, vad saknas för kedjespänning?
ullberg
Verktygstokig
· Stockholm
· 3 995 inlägg
ullberg
Verktygstokig
- Stockholm
- 3 995 inlägg
Har du inte redan den delen? Som jag tolkar det är det väl dennaP pjkw skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
EDIT: är det inte dessutom just den piggen som den excentriska delen i kåpan (den du markerade med sylen) ska ta tag i? Fattar dock inte helt hur den delen i sig ska flytta svärdet, vanligen brukar väl spännaren dra i det av oljehålen som inte används för olja, ser inte riktigt om denna del gör det…
/U
Ja det har du rätt i, den delen som syns på sprängskissen är väldigt lik den där 😂 dock ser den inte likadan ut på reservdelsshoppen 🤔ullberg skrev:
Har du inte redan den delen? Som jag tolkar det är det väl denna
[bild]
EDIT: är det inte dessutom just den piggen som den excentriska delen i kåpan (den du markerade med sylen) ska ta tag i? Fattar dock inte helt hur den delen i sig ska flytta svärdet, vanligen brukar väl spännaren dra i det av oljehålen som inte används för olja, ser inte riktigt om denna del gör det…
/U
Som syns på bilden nedan så är spiralen i kåpan alltså mot fronten av sågen, inte där den andra piggen sticker ut.
Jag tycker bilden på reservdelar online ser ut att kunna vara rätt, får hoppas att den ser ut så och inte som sprängskissen föreslår.
Det som stör mig här är att samtliga sprängskisser för Q-modellerna (som uppenbarligen betyder att de har snabbspänning) visar att kedjeplåten skall sitta mellan svärdet och kåpan.
Till skillnad mot övriga modeller som har plåten mellan sågen och svärdet.
Känns inte direkt rätt, men... det är inte så att den helt enkelt är felaktigt ihopsatt? Kan inte se att du saknar några delar utifrån sprängskisserna. Plåtens position verkar vara det som avviker.
https://www.sgarden.cz/SpareParts/Manufacturers/STIGA/697/Chainsaw#ModelLine22462-Model8559
Känns inte direkt rätt, men... det är inte så att den helt enkelt är felaktigt ihopsatt? Kan inte se att du saknar några delar utifrån sprängskisserna. Plåtens position verkar vara det som avviker.
https://www.sgarden.cz/SpareParts/Manufacturers/STIGA/697/Chainsaw#ModelLine22462-Model8559
Har funderat på det med, om plåten ska sitta på andra sidan svärdet.. tycker inte det känns rätt, men oavsett så finns det inget som kan påverkas av spiralen som ska spänna kedjan, så jag känner mig rätt övertygad om att något saknas ändå.C cpalm skrev:Det som stör mig här är att samtliga sprängskisser för Q-modellerna (som uppenbarligen betyder att de har snabbspänning) visar att kedjeplåten skall sitta mellan svärdet och kåpan.
[länk]
Stiga motorsågar är ommärkta McCullough.
De har inte gjort sig kända för fungerande tekniska lösningar.
Därför vill jag inte ge mig in på att gissa hur det där skall fungera. Det är nämligen fullt möjligt att det aldrig var tänkt att fungera överhuvudtaget.
De har inte gjort sig kända för fungerande tekniska lösningar.
Därför vill jag inte ge mig in på att gissa hur det där skall fungera. Det är nämligen fullt möjligt att det aldrig var tänkt att fungera överhuvudtaget.
Tycker inte heller det känns rätt, men... Nu har jag ingen erfarenhet av Stiga, men jag tycker ändå det vore mystiskt om deras sprängskisser och reservdelslistor hade så pissig kvalitet att de både saknar vitala delar och visar fel hur delarna skall sitta ihop utan att det blir rättat i senare revisioner/modeller.P pjkw skrev:
Nää, känns osannolikt...
Uppdatering:
Jag beställde delen på vinst och förlust, var inte helt uppenbart hur den skulle passa... Men efter lite klurande fick jag till det, verkar funka!
Nu måste jag bara få ordning på kedjan 🥳
Och såvida jag inte totalt Frankensteinat ihop det (tycker inte det ser så ut) så stämmer alltså inte sprängskissen 😂
Jag beställde delen på vinst och förlust, var inte helt uppenbart hur den skulle passa... Men efter lite klurande fick jag till det, verkar funka!
Nu måste jag bara få ordning på kedjan 🥳
Och såvida jag inte totalt Frankensteinat ihop det (tycker inte det ser så ut) så stämmer alltså inte sprängskissen 😂
Klicka här för att svara