När jag skulle ta ut ugnslampan (halogenlampa, G9) för att byta den gick den sönder, och stiften sitter kvar i sockeln (bild bifogad men är svårt att se).

Har försökt pilla ut dem med tandpetare och pincett (med elen avstängd) men inte lyckats, den är ganska svåråtkomlig.

Är det nån som varit i liknande situation och lyckats lösa den eller har några råd?

Och är det säkert att använda ugnen i nuvarande skick eller bör jag vänta tills jag fått ut stiften?

Närbild av en ugnshållare där en halogenlampas stift sitter kvar i sockeln efter att lampan gått sönder; metalliskt och plastigt utseende.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

ClasseClas
Byt lamphållare

ClasseClas ClasseClas skrev:
Skaffa en spetstång så får de säkert ett rejälare grepp och kan ta bort stiften.
Det här funkade! Problemet var bara att den här delen följde med:

Metallklämma på ett trägolv, avsedd för elektrisk koppling, enligt inlägget svårt att återmontera.
Skapa konto

Som alltså är denna:

Elektrisk komponent med ett borttaget metallstycke markerat i rött, svårt att sätta tillbaka, vilket antyder behovet av att kontakta en elektriker.
Skapa konto

Verkar svårt att få in den igen så jag antar att det bara är att kasta in handduken och ringa en elektriker…

Du får säkert bättre hjälp av en servicetekniker som sysslar med vitvaror. Laga spisar är nått elektriker normalt inte sysslar med.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
ClasseClas
I Intelligence2 skrev:
Det här funkade! Problemet var bara att den här delen följde med:

[bild]

Som alltså är denna:

[bild]

Verkar svårt att få in den igen så jag antar att det bara är att kasta in handduken och ringa en elektriker…
Vilken ugn har du? Modellbeteckning/PNC? Det finns reservdelar förmodligen och behöver inte vara vansinnigt svårt att byta. På förra ugnen bytte jag det övre grillelementet för egen maskin.

• Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.