2 302 läst ·
8 svar
2k läst
8 svar
Sticksågblad från Schweiz?
Jag har ett par frågor som kanske nån har koll på: Jag har genom åren ramlat över sticksågblad av olika märken, tex Bosch, DeWalt, Irwin och Bacho som samtliga är tillverkade i Schweiz, i fallet med Irwin och Bahco är jag rätt säker att de är från samma fabrik då förpackningen är identisk. Nu till frågan, hur många sticksågbladsfabriker finns det i Schweiz, och vem tillverkar vad? Eller är det så att allt tillverkas i Bosch sågbladsfabrik i St Niklaus och märks och förpackas för/av de olika märkena? Med tanke på att den fabriken sägs spotta ur sig 860000 stick- och tigersågblad per dag så finns i allafall volymerna att tillverka annat än Boschblad kan man tänka sig....
Jag är mycket intresserad av hur det här hänger ihop. Tyvärr kan jag inte bidra med någon information, men jag kommer att bevaka den här tråden med stort intresse. Är Festools blad också tillverkade i Schweiz?
När jag för ca 3 år sedan skulle köpa blad fick jag höra (skvaller-style) att Bosch tillverkade festools blad (och detta av en återförsäljare som sålde både Bosch och Festool). Dock ställer jag mig idag mycket tveksam till det då det står made in germany på mina paket med festoolblad.
Redigerat:
Det kanske är paketet som är tillverkat i Tyskland?Daniel_N skrev:
Men det känns som att det inte är helt osannolikt att det är samma tillverkare, men olika märken. Det stämmer ju för sängar, tv-skärms skärmar osv osv.
Undrar vad som krävs för att tillverka sågblad. Går det att tillverka kvalitetet i småskalig produktion kan ju festo ha sin egen lina men krävs det mer så finns det inte en chans annat än Festo köper av Bosch. Vad kan festool ha av sågbladsmarknaden..... typ 0,001%.
Medlem
· Värmlands län
· 2 899 inlägg
Spontant låter det inte som Festool att lägga ut den tillverkningen. De tillverkar ju inte allt i sin fabrik, så möjligt är det förstås.
När jag köpte sticksågsblad på Biltema så stod det på kvittot sticksågsblad Bosch
Jag tror nog på det att en fabrik tillverkar flertalet av fabrikaten med olika specifikationer och när dom satsar på nya maskiner för att tillverka märkesblad går dom gamla kvar och gör lågprisblad .
Det är möjligt att biltemas blad tillverkas i samma fabriker som märkesblad, men att det står bosch på kvittot beror med största säkerhets på att du köpte blad med t-fäste som passar bosch. Motsatsen är u-fäste som bland andra B&D använder (eller har använt åtminstone).
Stemmer det som sies over her at stikksagbladenes u og T fester omtales som bosch feste osv ettersom hvilke som tok de i bruk.ceson skrev:
Det er fortsatt ikke umulig at biltema sine stikksagblad er fra bosch fabrikken. De fleste fabrikker kan lage alt mulig på spesifikasjoner.
Klicka här för att svara