8 885 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Sticksåg - Vad väljer man?
Tja, det är naturligtvis inte så lätt att "se" om det är kvalitet eller ej.
Nedanstående talat (i viss mån) enligt mig för att det KAN vara något att ha (men jag är som sagt inte säker) :-/
- Ful design (ex jätteklistermärket).
- Rätt modell (utan "bygelhandtag")
- Tyskt märke
- Företaget verkar primärt tillverka olika fräsgrejer, och det ser "industriellt" ut: http://www.profi-fraeswerkzeuge.de
Sammantaget ger det en bra "magkänsla" tycker jag.
Fler synpunkter mottages gärna.
Mvh/Gladestone
Nedanstående talat (i viss mån) enligt mig för att det KAN vara något att ha (men jag är som sagt inte säker) :-/
- Ful design (ex jätteklistermärket).
- Rätt modell (utan "bygelhandtag")
- Tyskt märke
- Företaget verkar primärt tillverka olika fräsgrejer, och det ser "industriellt" ut: http://www.profi-fraeswerkzeuge.de
Sammantaget ger det en bra "magkänsla" tycker jag.
Fler synpunkter mottages gärna.
Mvh/Gladestone
Hehe... det kanske ligger nåt i det du säger 
Allvarligt talat så hade valet delvis att göra med sådjupet i trä. 120:an tar 120mm djup och 85:an 85mm. Jag måste såga ett gäng 95x95 stolpar på plats som vi har satt upp redan men som vi nu har ångrat oss om i längd
. Nu är jag dock inte alls säker på att vi kommer att sticksåga av stolparna.
Sen tyckte jag att 120:an såg mycket läckrare ut ;D
Allvarligt talat så hade valet delvis att göra med sådjupet i trä. 120:an tar 120mm djup och 85:an 85mm. Jag måste såga ett gäng 95x95 stolpar på plats som vi har satt upp redan men som vi nu har ångrat oss om i längd
Sen tyckte jag att 120:an såg mycket läckrare ut ;D
Charlie skrev:
De nyare sågarna är en dröm att hålla i men det är inga problem att köra längre sågblad i den gamla modellen. Min gamla GST60 har fått slita men den tuggar sig igenom allt även om kuggarna börjar väsnas och handtaget ovanpå inte sitter fast längre *s*
/Kent
/Kent
Betr Gladestone´s tyska sticksåg.
GLÖM DEN!
Jag synade en likadan i sömmarna. Det är duktigt dålig konstruktion på den del där man fäster sågbladet (med insex - kass). Det var glapp och en massa annat kass. Jag var först också inne på att jag inte ville lägga för mycket pengar men jag insåg efter att jag synat den billigare att det finns inga genvägar när det gäller sticksåg. Det är blåa som gäller!! Och vidare när det gäller verktyg för lite mer än bara amatörbruk: Glöm B&D. Jag har lovat mig att ALDRIG köpa deras produkter mer!
GLÖM DEN!
Jag synade en likadan i sömmarna. Det är duktigt dålig konstruktion på den del där man fäster sågbladet (med insex - kass). Det var glapp och en massa annat kass. Jag var först också inne på att jag inte ville lägga för mycket pengar men jag insåg efter att jag synat den billigare att det finns inga genvägar när det gäller sticksåg. Det är blåa som gäller!! Och vidare när det gäller verktyg för lite mer än bara amatörbruk: Glöm B&D. Jag har lovat mig att ALDRIG köpa deras produkter mer!
Väskan är värdelös. För liten för att rymma tillräckligt med blad. Sladden får man krånga in, och den hamnar i kläm när man skall stänga locket. Om du ids komma till Västerås och hämta den, skall jag gå ned i källaren och leta reda på den. Festools lådor är de enda som fungerar på riktigt. Och de hemgjorda förstås.
Jag fick till svar att dom säljs i 2 versioner, 1 version utan väska och 1 med. Men tittar man på bosch´s hemsida så står det att "hantverkarväska" medföljer och det gick jag på. Nu skickar iaf Bosch en sån till mig gratis som tur är 
Hmm det var ju tråkigt att höra att den knappt går ner i väskan
jaja bättre att försöka traggla ner den i väskan iaf än att den ligger löst.
Nu är den blå boschen reggad på bosch´s hemsida iaf med förlängd garanti.
Hmm det var ju tråkigt att höra att den knappt går ner i väskan
Nu är den blå boschen reggad på bosch´s hemsida iaf med förlängd garanti.
Vadå väska... till min Makita följde det med en rymlig väska men man använder sågen så ofta att det är bara knökigt att hålla på med den. Näe, väskan är visserligen bra men bara om sågen skall transporteras under mindre angenäma förhållanden eller stuvas undan för en tid... fast varför behöver man då en bra sticksåg ;D
Till att "transportera under mindre angenämna förhållanden" måste nog alla transporter utanför verkstaden räknas *s* Det är "rätt" trevligt att ha alla tillbehör till en maskin samlade i en och samma väska och utstickande sågblad skyddade.
Trist bara att t ex inte Hilti fattat att man tar med sig mer än "ett par borr" men de får ju inte plats *suck*
Festo's system är småtrevligt men jag fattar inte varför man har containrar, förlåt systrainrar, när man behöver lådor som är anpassade för varje maskin, inte av hur trevliga de ser ut ihop. Vem tusan bygger lego på arbetsplatsen?
Varför inte bara göra en låda med stängbara fack och _utrymme_ där man kan lägga ner sågblad, tillbehör etc som är anpassade till maskintyp?
/Kent
Trist bara att t ex inte Hilti fattat att man tar med sig mer än "ett par borr" men de får ju inte plats *suck*
Festo's system är småtrevligt men jag fattar inte varför man har containrar, förlåt systrainrar, när man behöver lådor som är anpassade för varje maskin, inte av hur trevliga de ser ut ihop. Vem tusan bygger lego på arbetsplatsen?
Varför inte bara göra en låda med stängbara fack och _utrymme_ där man kan lägga ner sågblad, tillbehör etc som är anpassade till maskintyp?
/Kent