8 885 läst ·
38 svar
9k läst
38 svar
Sticksåg - Vad väljer man?
Sida 1 av 3
Japp, en 85a måste vara det mest prisvärda alternativet. Jag är helnöjd med min även om jag också kan se fördelar med de allra senaste modellerna - dock tveksamt om det är värt en extra tusing att slippa justera plattan med insexskruv etc.
Produkter som diskuteras: "insexskruv"
Insexskruv
Insexskruvar är specifika skruvar som har ett sexkantigt hål i huvudet. Dessa skruvar drivs med hjälp av ett verktyg kallat insexnyckel eller insexmejsel, som passar in i det sexkantiga hålet.
Läs mer
Jag har en 85:a och anser att det är mitt bästa verktyg alla kategorier. Fantastiskt bra såg. Nu har jag iofs inte prövat de andra du föreslog, men bättre än så här behöver definitivt inte jag. Flera kompisar som har prövat min har köpt eller velat köpa en!
/Johan
/Johan
En sak som jag är osäker på om de andra maskinerna 100, 130 har är möjligheten att flytta bak plattan för "kantnära sågning. Det är en funktion som är mycket användbar när man behöver den.
Själv använder jag föregångaren GST60 som närmar sig 20 år nu men still going strong och ja, jag använder sticksågen _mycket_, smidigare såg finns inte att ha med upp på tak mm. Sen är balansen i de nyare bättre, just nu kör jag Festos Triton eller vad den heter en hel del med och den är rätt lik GST130, underbar maskin.
/Kent
Själv använder jag föregångaren GST60 som närmar sig 20 år nu men still going strong och ja, jag använder sticksågen _mycket_, smidigare såg finns inte att ha med upp på tak mm. Sen är balansen i de nyare bättre, just nu kör jag Festos Triton eller vad den heter en hel del med och den är rätt lik GST130, underbar maskin.
/Kent
Bosch 85 PE finns på erbjudande hos Jula för 1600:-
/Gladestone
/Gladestone
En av de saker jag lärt mig uppskatta med 85an är att den är lätt att såga uppochner med. Det gäller förstås alla sågar med denna utformning, men kanske har inte alla insett hur användbart det är.
1. Man ser var man sågar
2. Sågspånet stannar på "andra" sidan.
3. kapar man brädor faller dom undan och trasslar inte i sågbladet när man kapar av....
4. Toppen vid finjustering mha sticksåg.
1. Man ser var man sågar
2. Sågspånet stannar på "andra" sidan.
3. kapar man brädor faller dom undan och trasslar inte i sågbladet när man kapar av....
4. Toppen vid finjustering mha sticksåg.
Om man nu inte är lika fast i det "blå träsket" utan bara vill ha en hygglig sticksåg men ändå med viss kvalitet, tror ni att detta kunde vara något?

Funderar på att lägga ett bud. Kvaliteten ser ju i vart fall godkänd ut, eller vad säger ni andra "icke-ortodoxa"?
Tacksam för synpunkter/
Gladestone
Funderar på att lägga ett bud. Kvaliteten ser ju i vart fall godkänd ut, eller vad säger ni andra "icke-ortodoxa"?
Tacksam för synpunkter/
Gladestone
Jaha, det funkade inte att lägga in bilden, men här kommer adressen:
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=22583&item=7511598298
/Gladestone
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&category=22583&item=7511598298
/Gladestone
Jag är tveksam till det där med "ser godkänd ut". Hur kan man se det?
Jag köper verktyg långsiktigt och chansar helst inte. Om jag ändå vill chansa så handlar jag på Bauhaus och får 5 års garanti.
Jag köper verktyg långsiktigt och chansar helst inte. Om jag ändå vill chansa så handlar jag på Bauhaus och får 5 års garanti.