770 läst ·
7 svar
770 läst
7 svar
Bygelhandtag eller rakt handtag på sticksåg?
Jag har köpt och renoverar en sommarstuga. Det är första gången jag gör någon sorts renovering på egen hand, men har använt en del verktyg när jag var mindre och hjälpte min far med olika projekt så jag inbillar mig att jag inte är helt oförmögen
Nu ska jag bland annat bygga grind till staketet, snickra ihop en sandlåda, kapa laminatskivor m.m. Hade gärna använt en kap- och gersåg, men då både förrådsutrymme och budget för verktyg är begränsat så har jag tänkt köpa en bra sticksåg.
Jag undrar om det finns tydliga för- och nackdelar med de olika typer av sticksågar som finns? Vissa har bygelhandtag och andra ett rakt handtag. Om det finns någon som har testat båda så får ni gärna berätta hur ni upplever skillnaderna.
Och om någon skulle vilja, så får ni gärna tipsa om en bra sticksåg. Eldriven, budget omkring 1500-2000 kr.
Tack på förhand
Nu ska jag bland annat bygga grind till staketet, snickra ihop en sandlåda, kapa laminatskivor m.m. Hade gärna använt en kap- och gersåg, men då både förrådsutrymme och budget för verktyg är begränsat så har jag tänkt köpa en bra sticksåg.
Jag undrar om det finns tydliga för- och nackdelar med de olika typer av sticksågar som finns? Vissa har bygelhandtag och andra ett rakt handtag. Om det finns någon som har testat båda så får ni gärna berätta hur ni upplever skillnaderna.
Och om någon skulle vilja, så får ni gärna tipsa om en bra sticksåg. Eldriven, budget omkring 1500-2000 kr.
Tack på förhand
Jag vet att jag inte svarar på din fråga - men mitt tips givet det du ska göra är
Alt 1 Köpa https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-kap-gersagar/kap-och-gersag-009461/
Alt två billig handväskemodell och en cirkelsåg.
Under tiden klämmer o känner du på batteridriven blå Bosch, Makita m fl, kanske lånar av nån som har osv.
När du hittat ngn som känns bra kör du på den serien.
Bus once, cry once 🙂
Alt 1 Köpa https://www.jula.se/catalog/verktyg...lektriska-kap-gersagar/kap-och-gersag-009461/
Alt två billig handväskemodell och en cirkelsåg.
Under tiden klämmer o känner du på batteridriven blå Bosch, Makita m fl, kanske lånar av nån som har osv.
När du hittat ngn som känns bra kör du på den serien.
Bus once, cry once 🙂
Bygel eller handväskemodellen har ofta steglöst gasreglage medans limpmodellen har av eller på och sen ett vred någonstans där du ställer in önskad hastighet på bladet.O OscarSM1 skrev:Jag har köpt och renoverar en sommarstuga. Det är första gången jag gör någon sorts renovering på egen hand, men har använt en del verktyg när jag var mindre och hjälpte min far med olika projekt så jag inbillar mig att jag inte är helt oförmögen
Tack på förhand
Ofta vill man kunna såga underifrån för att dels se linjen man vill följa bättre, inget spån samlas över den samt få finare snitt/mindre fransigt.
Jag har några olika sticksågar och samtliga är av limpmodell/rak.
Kläm och känn i butik innan du köper om du har möjlighet, mitt råd är att hitta en limpa som känns bra i hand och plånbok.
Först, en sticksåg är ett användbart verktyg men inte överallt. Det är bra för små, krångliga och böjda snitt men inte för långa raka snitt. Av alla mina elverktyg är sticksågen ett av de minst använda, jag använder den så gott som enbart till golv (golvspån och laminat).
För att kapa brädor och skivor är en cirkelsåg betydligt bättre, helst tillsammans med en snabbvinkel eller skena.
Skillnaden mellan "limpor" och "handväskor" är framförallt hur de används. En handväska används ovanifrån och har oftast en reglerbar avtryckare, dvs varvtalet beror på hur hårt du trycker. Fördelen är att du ser hela verktyget medan du jobbar. Nackdelen är att verktyget lätt skymmer arbetsstycket precis där du sågar.
En limpa används oftast underifrån och skymmer naturligtvis inte lika mycket. De har oftast en låsbar avtryckare och en liten ratt eller knapp för att reglera varvtalet. Nackdelen är att de flesta limpor har ganska grovt grepp så de kan vara svåra att hålla ordentligt om man har små händer (det har blivit bättre de senaste åren med moderna borstlösa motorer som är mindre).
Man måste också tänka på vilket blad man väljer: vilket material du skall såga i, hur fint snitt som behövs, hur svängt det är och om du sågar uppifrån eller underifrån.
För att kapa brädor och skivor är en cirkelsåg betydligt bättre, helst tillsammans med en snabbvinkel eller skena.
Skillnaden mellan "limpor" och "handväskor" är framförallt hur de används. En handväska används ovanifrån och har oftast en reglerbar avtryckare, dvs varvtalet beror på hur hårt du trycker. Fördelen är att du ser hela verktyget medan du jobbar. Nackdelen är att verktyget lätt skymmer arbetsstycket precis där du sågar.
En limpa används oftast underifrån och skymmer naturligtvis inte lika mycket. De har oftast en låsbar avtryckare och en liten ratt eller knapp för att reglera varvtalet. Nackdelen är att de flesta limpor har ganska grovt grepp så de kan vara svåra att hålla ordentligt om man har små händer (det har blivit bättre de senaste åren med moderna borstlösa motorer som är mindre).
Man måste också tänka på vilket blad man väljer: vilket material du skall såga i, hur fint snitt som behövs, hur svängt det är och om du sågar uppifrån eller underifrån.
Produkter som diskuteras: "snabbvinkel"
Snabbvinkel MRS Speed Square Hultafors
Mät och markera vinklar snabbt
215 kr inkl moms
Läs mer
Det mesta av det du nämner att du ska göra klarar du med en kap- gersåg. Förutom kapa skivor. Så jag hade rekommenderat att du köper en cirkelsåg och bygger en kapmojäng (sök här på forumet).
Jag har försökt att såga rakt med en sticksåg mha rätskiva men det är svårt. Sticksåg är bra men precis som andra redan skrivit: det är inte det mest använda verktyget.
Edit: men går det så hade försökt att stretcha budgeten och köpa en kap- gersåg på direkten. Det är ett av de mest använda verktygen för mig (förutom skruvdragaren)
Jag har försökt att såga rakt med en sticksåg mha rätskiva men det är svårt. Sticksåg är bra men precis som andra redan skrivit: det är inte det mest använda verktyget.
Edit: men går det så hade försökt att stretcha budgeten och köpa en kap- gersåg på direkten. Det är ett av de mest använda verktygen för mig (förutom skruvdragaren)
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 2 326 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 2 326 inlägg
Här är ett bra val på sticksåg i din budget! Glöm ej att köpa rätt typ av blad bara för de arbeten du ska göra. Tex ska du kapa mycket brädor så köp ett grovtandat.O OscarSM1 skrev:Jag har köpt och renoverar en sommarstuga. Det är första gången jag gör någon sorts renovering på egen hand, men har använt en del verktyg när jag var mindre och hjälpte min far med olika projekt så jag inbillar mig att jag inte är helt oförmögen
Tack på förhand
Sen finns det säkerligen bättre sågar för olika tillfällen (jag har själv halkat in i köpträsket och har en hel del olika) men väljer ändå sticksågen rätt ofta för att den är smidig att ta fram och ha med sig.
Jag rekommenderar inte att köpa billiga modeller först och sen byta upp sig, då får du bara betala för en maskin extra.
Lycka till!
https://www.netonnet.se/art/hem-fri...dRuDnGRHFVitQurnp1CxI9bTDYqKzTk0aAiGWEALw_wcB
Hej
När du skriver eldriven menar du då en som kopplas till elnätet med sladd eller en som är batteridriven?
Om det är en batteridriven har du redan andra verktyg som är det? Fortsätt i så fall med samma tillverkare.
Har du inga batteridrivna så är Parkside från Lidl ett bra budgetval. Visst kvaliten går knappast att jämföra med Bosch professionell, med för en sommarstuga så duger det gott och väl.
Angående valet av sticksåg så håller jag med om att en cirkelsåg är mer användande. Så inom budgeten på 2000 så skulle jag köpa en dyrare cirkelsåg och sedan en billigare sticksåg. För min erfarenhet av sågande är att cirkelsågen används mycket oftare än sticksåg när det gäller grövre virke som används utomhus, och även inomhus så klart.
När du skriver eldriven menar du då en som kopplas till elnätet med sladd eller en som är batteridriven?
Om det är en batteridriven har du redan andra verktyg som är det? Fortsätt i så fall med samma tillverkare.
Har du inga batteridrivna så är Parkside från Lidl ett bra budgetval. Visst kvaliten går knappast att jämföra med Bosch professionell, med för en sommarstuga så duger det gott och väl.
Angående valet av sticksåg så håller jag med om att en cirkelsåg är mer användande. Så inom budgeten på 2000 så skulle jag köpa en dyrare cirkelsåg och sedan en billigare sticksåg. För min erfarenhet av sågande är att cirkelsågen används mycket oftare än sticksåg när det gäller grövre virke som används utomhus, och även inomhus så klart.
Du har fått bra svar av andra men jag tänkte bara flika in kring limpa och bygel.O OscarSM1 skrev:Jag har köpt och renoverar en sommarstuga. Det är första gången jag gör någon sorts renovering på egen hand, men har använt en del verktyg när jag var mindre och hjälpte min far med olika projekt så jag inbillar mig att jag inte är helt oförmögen
Tack på förhand
Jag har en av varje. Limpa med sladd och av bättre kvalitet samt en billigare bygel med batteri. Ska jag kapa något ”precist” använder jag uteslutande limpan men ska något bara kapas av sträcker jag mig oftast efter bygeln för den duger. Jag använder oftast bygeln mera som ett allt-i-allo verktyg för att den är smidigare när du inte alltid har ett stabilt underlag, kapar i luften i konstiga ställningar osv. Lite grövre jobb helt enkelt. Jag tror det beror mycket på den variabla avtryckaren som gör att man kan köra sakta när det behövs.
Oavsett modell så ska du se till att köpa bra blad. Hellre en billig modell med bra blad än tvärtom (imho). Jag använder mycket Bosch för de är oftast bra och går att köpa på många ställen men troligen funkar andra lika bra eller bättre.
Edit: Jag hade köpt en billig sticksåg och en billig cirkelsåg alt kap/ger. Sticksåg vill du inte använda till att kapa skivor med mer än i nödfall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden