Ja se där, tack för det! Men det är alltså till 135:an, till 90:an kan jag trots idogt surfande inte hitta något sådant anslag. Det må kanske bli 135:an då i stället men det innebär att prsiskillnaden mot Festo 300:an blir rätt liten. Kanske värt att gå på den då trots allt...
 
snickargubben skrev:
Ja se där, tack för det! Men det är alltså till 135:an, till 90:an kan jag trots idogt surfande inte hitta något sådant anslag. Det må kanske bli 135:an då i stället men det innebär att prsiskillnaden mot Festo 300:an blir rätt liten. Kanske värt att gå på den då trots allt...
Det är inte prisskillnaden till Festool 300 som är huvudfrågan, utan vilken som är bäst av 300 och 135:an. Detta är ett av de verktyg jag har här hemma där jag valt att inte köpa Festool. Priset var inte orsaken. Däremot hade jag hellre valt Carvex (som inte fanns när jag köpte min 135:a). Carvex har dock fåt et blandat mottagande.

--- Mats ---
 
Jag valde mellan 135:an, Festool 300 och Carvex. Valde bort den senare pga pris och blandat mottagande, men det blev 135:an då jag läste mer gott om den oftare än 300:an. Rätt eller fel, men folket fick styra... :)
 
snickargubben skrev:
Ja se där, tack för det! Men det är alltså till 135:an, till 90:an kan jag trots idogt surfande inte hitta något sådant anslag. Det må kanske bli 135:an då i stället men det innebär att prsiskillnaden mot Festo 300:an blir rätt liten. Kanske värt att gå på den då trots allt...
2 608 040 289 detta är till GST90
 
G
Dum fråga, av en som också måste investera i en vettig sticksåg. Vad är egentligen bladstyrning för något?
 
Bladstyrningen (i Boschs fall) gör att bladet går rakare och har mindre tendeser att vrida/böja sig.
 
Efter att nu ha köpt Festo maskinen till slut så kan jag bara konstatera att det är en skön känsla att såga med den. Det hade nog varit en fröjd att såga med Boschen också för all del, det är alltid en fröjd att såga... :D
 
degas skrev:
Jo, men en 135:a har stått på tapeten länge. :)
Jag kan ändå sakna ett smalare sikte ibland framför sågbladet.
Personligen tycker jag att det är enklare att såga då.
Men det är ju bara min åsikt (och recencentens då, förstås) .
jag har haft en 135 i några år och den är bra - använder den även för att längskapa när jag är i garaget - har inget utsug på cirkelsågen.

men en laserprick som visar vart man sågar hade inte varit helt fel.

jag har satt en liten röd tuschprick på plastskyddet - det gör det lättare att följa linjen när man sågar
 
Älskar mina Bosch sågar, särskilt GST90:an!
90:an är en mycket trevlig såg, har själv både GST 150:an och GST 90:an men använder 90:an till det mesta 150:an ligger mest på hyllan idag.
i somras skulle jag såga till lite snickarglädje till farstukvisten 150:an var för stor och klumpig, jag fick inte in känslan riktigt utan fick kämpa med sågen ordentligt för att komma runt i svängarna, beställde raskt en 90:a från Duab hade inte speciellt höga förväntningar men blev väldigt positivt förvånad, en mycket kompetent maskin (om man ser till pris och storlek) och en härlig sågkänsla, Som sagt numer är det min favvosåg och rekommenderas starkt.
Relativt lätt och smidig och "lagom" stark!

"sikta" gör jag med bladet, håller den lika mycket uppochned som jag håller "rättvänd", då spelar varken lasrar eller tuschprickar någon roll

jag har inte brytt mig om att skaffa anhåll till den för jag tror inte att den kommer till sin rätt om man skall längdsåga/kapa, föreslår en cirkelsåg till sådana göromål.
 
Ingen av Bosch sticksågar har lampa eller hur är det?
 
nope inte mina! vet inte om 135:an har det ? någon av de gröna har det säkert.
 
Nej ingen lampa på någon av de blåa så här långt.
 
Nu är GST 90 beställd från lindarn.se 1295 inkl 24 blad, fraktfritt. :) verktygsförrådet växer när man skaffat hus!
 
GST 140 har lampa...
 
Hoscar skrev:
nope inte mina! vet inte om 135:an har det ? någon av de gröna har det säkert.
PST 900 och 1000 har på den gröna sidan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.