55 966 läst ·
65 svar
56k läst
65 svar
Sticksåg Bosch GST 90 E, något att ha?
Ja se där, tack för det! Men det är alltså till 135:an, till 90:an kan jag trots idogt surfande inte hitta något sådant anslag. Det må kanske bli 135:an då i stället men det innebär att prsiskillnaden mot Festo 300:an blir rätt liten. Kanske värt att gå på den då trots allt...
Det är inte prisskillnaden till Festool 300 som är huvudfrågan, utan vilken som är bäst av 300 och 135:an. Detta är ett av de verktyg jag har här hemma där jag valt att inte köpa Festool. Priset var inte orsaken. Däremot hade jag hellre valt Carvex (som inte fanns när jag köpte min 135:a). Carvex har dock fåt et blandat mottagande.snickargubben skrev:
--- Mats ---
Jag valde mellan 135:an, Festool 300 och Carvex. Valde bort den senare pga pris och blandat mottagande, men det blev 135:an då jag läste mer gott om den oftare än 300:an. Rätt eller fel, men folket fick styra... 
2 608 040 289 detta är till GST90snickargubben skrev:
Efter att nu ha köpt Festo maskinen till slut så kan jag bara konstatera att det är en skön känsla att såga med den. Det hade nog varit en fröjd att såga med Boschen också för all del, det är alltid en fröjd att såga... 
jag har haft en 135 i några år och den är bra - använder den även för att längskapa när jag är i garaget - har inget utsug på cirkelsågen.degas skrev:
men en laserprick som visar vart man sågar hade inte varit helt fel.
jag har satt en liten röd tuschprick på plastskyddet - det gör det lättare att följa linjen när man sågar
Älskar mina Bosch sågar, särskilt GST90:an!
90:an är en mycket trevlig såg, har själv både GST 150:an och GST 90:an men använder 90:an till det mesta 150:an ligger mest på hyllan idag.
i somras skulle jag såga till lite snickarglädje till farstukvisten 150:an var för stor och klumpig, jag fick inte in känslan riktigt utan fick kämpa med sågen ordentligt för att komma runt i svängarna, beställde raskt en 90:a från Duab hade inte speciellt höga förväntningar men blev väldigt positivt förvånad, en mycket kompetent maskin (om man ser till pris och storlek) och en härlig sågkänsla, Som sagt numer är det min favvosåg och rekommenderas starkt.
Relativt lätt och smidig och "lagom" stark!
"sikta" gör jag med bladet, håller den lika mycket uppochned som jag håller "rättvänd", då spelar varken lasrar eller tuschprickar någon roll
jag har inte brytt mig om att skaffa anhåll till den för jag tror inte att den kommer till sin rätt om man skall längdsåga/kapa, föreslår en cirkelsåg till sådana göromål.
90:an är en mycket trevlig såg, har själv både GST 150:an och GST 90:an men använder 90:an till det mesta 150:an ligger mest på hyllan idag.
i somras skulle jag såga till lite snickarglädje till farstukvisten 150:an var för stor och klumpig, jag fick inte in känslan riktigt utan fick kämpa med sågen ordentligt för att komma runt i svängarna, beställde raskt en 90:a från Duab hade inte speciellt höga förväntningar men blev väldigt positivt förvånad, en mycket kompetent maskin (om man ser till pris och storlek) och en härlig sågkänsla, Som sagt numer är det min favvosåg och rekommenderas starkt.
Relativt lätt och smidig och "lagom" stark!
"sikta" gör jag med bladet, håller den lika mycket uppochned som jag håller "rättvänd", då spelar varken lasrar eller tuschprickar någon roll
jag har inte brytt mig om att skaffa anhåll till den för jag tror inte att den kommer till sin rätt om man skall längdsåga/kapa, föreslår en cirkelsåg till sådana göromål.
Ingen av Bosch sticksågar har lampa eller hur är det?