Hej!
Har försökt att göra sticklingar från denna växt som jag inte har namnet på. Men sticklingarna som jag satt i vatten har inte fått rötter utan istället tyna bort. Någon som vet vad den heter så jag kan hitta information eller någon som kan ge mig konkreta tips?
Stort tack på förhand!
Har försökt att göra sticklingar från denna växt som jag inte har namnet på. Men sticklingarna som jag satt i vatten har inte fått rötter utan istället tyna bort. Någon som vet vad den heter så jag kan hitta information eller någon som kan ge mig konkreta tips?
Stort tack på förhand!
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Jag tycker det ser ut som en Paraplyaralia.
Lägenhetsfixare
· Skåne
· 237 inlägg
Det är en Paraplyaralia. Det är bara att klippa av en gren, sätta den i vatten och vänta ett tag. När den utvecklat några vita rottrådar sticker du ner den i en kruka. Superenkelt!
Om du sätter sticklingen i en grön/brunfärgad glasflaska i solljus i söderfönster lyckas du kanske bättre.
Jag brukar sätta stickling i liten kruka jord med plastpåse över men då kräver den lite mer skötsel, pyssel, kärlek. Och då ska man undvika för stark sol.
Jag brukar sätta stickling i liten kruka jord med plastpåse över men då kräver den lite mer skötsel, pyssel, kärlek. Och då ska man undvika för stark sol.
Menar du en gren som ett litet skott med ett par blad eller en tjockare stam där blomman har delat på sig?Annelie Hultberg skrev:
Jag testar imorgon och delar bilder så får ni guida mig. Har försökt tidigare men utan några rötter och sticklingarna har tappat bladen.yonna skrev:
Har nu klippt av en bit på en förgrening och redan efter några dagar i vatten har bladen börjat hänga. Har jag klippt av den fel?Annelie Hultberg skrev:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 48 131 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 48 131 inlägg
Jag föreslår att du tar bort de flesta av bladen så att avdunstningen inte blir så stor samt sätter en stor plastpåse (typ sån man köper frukt och grönsaker i) löst över för att höja luftfuktigheten (men inte så mycket att det bildas mögel).
Klicka här för att svara
