Hej!

Har försökt att göra sticklingar från denna växt som jag inte har namnet på. Men sticklingarna som jag satt i vatten har inte fått rötter utan istället tyna bort. Någon som vet vad den heter så jag kan hitta information eller någon som kan ge mig konkreta tips?

Stort tack på förhand!

Okänd grönväxt i kruka på diskbänk, nära diskmedelsflaska och skåpsluckor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
  • Gilla
sole_oggi och 2 till
  • Laddar…
Det är en Paraplyaralia. Det är bara att klippa av en gren, sätta den i vatten och vänta ett tag. När den utvecklat några vita rottrådar sticker du ner den i en kruka. Superenkelt!
 
  • Gilla
sole_oggi och 1 till
  • Laddar…
Om du sätter sticklingen i en grön/brunfärgad glasflaska i solljus i söderfönster lyckas du kanske bättre.

Jag brukar sätta stickling i liten kruka jord med plastpåse över men då kräver den lite mer skötsel, pyssel, kärlek. Och då ska man undvika för stark sol.
 
  • Gilla
sole_oggi
  • Laddar…
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Det är en Paraplyaralia. Det är bara att klippa av en gren, sätta den i vatten och vänta ett tag. När den utvecklat några vita rottrådar sticker du ner den i en kruka. Superenkelt!
Menar du en gren som ett litet skott med ett par blad eller en tjockare stam där blomman har delat på sig?
 
yonna yonna skrev:
Om du sätter sticklingen i en grön/brunfärgad glasflaska i solljus i söderfönster lyckas du kanske bättre.

Jag brukar sätta stickling i liten kruka jord med plastpåse över men då kräver den lite mer skötsel, pyssel, kärlek. Och då ska man undvika för stark sol.
Jag testar imorgon och delar bilder så får ni guida mig. Har försökt tidigare men utan några rötter och sticklingarna har tappat bladen.
 
Annelie Hultberg Annelie Hultberg skrev:
Det är en Paraplyaralia. Det är bara att klippa av en gren, sätta den i vatten och vänta ett tag. När den utvecklat några vita rottrådar sticker du ner den i en kruka. Superenkelt!
Har nu klippt av en bit på en förgrening och redan efter några dagar i vatten har bladen börjat hänga. Har jag klippt av den fel?

Växtgren med vissnande blad i genomskinlig vas med vatten, på en fönsterbräda inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

En hand håller en klippt förgrening med vissnande blad mot en ljus bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Jag föreslår att du tar bort de flesta av bladen så att avdunstningen inte blir så stor samt sätter en stor plastpåse (typ sån man köper frukt och grönsaker i) löst över för att höja luftfuktigheten (men inte så mycket att det bildas mögel).
 
  • Gilla
sole_oggi
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Jag föreslår att du tar bort de flesta av bladen så att avdunstningen inte blir så stor samt sätter en stor plastpåse (typ sån man köper frukt och grönsaker i) löst över för att höja luftfuktigheten (men inte så mycket att det bildas mögel).

Jag gör detta direkt!
 
En av dem börjar ruttna från längst ner på stammen och vandrar uppåt. Vattnet blir grumligt då stammen på sticklingen ruttnar.
Växtstickling med tecken på röta vid basen, i ett vattenglas, med suddig bakgrund av gröna blad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.