4 369 läst ·
30 svar
4k läst
30 svar
Stickkontakt utan nolla?
Jo men det va frågan men när alla sa nej då kan jag köra 230v det spelar ingen roll jag ska timerstyra vvb eftersom jag vet att vattnet håller minst 1.5 dag utan att gå under 50 grader har provat och duschat minst 4 ggr och det är fortfarande varmt. Så varför ska jag köra 24/7 när jag kan värma från 50grader till 80 grader på några timmar och sen göra den strömlös och förbruka vattnet på mindre än 5kwh per dag istället för att den ska gå igång vid minsta lilla handtvättR RoAd skrev:
Allt är ju relativt, men jag skulle nog säga att det är rätt mycket. För mycket för att jag skulle vara bekväm med att koppla det över den billigaste form av timer som går att hitta. Men du gör som du vill, det är inte olagligt.H Hampus55 skrev:
Det påståendet tar jag nog med en stor nypa salt tills du visat mig en källa till detH Hampus55 skrev:
Men ja, det är nog inte ovanligt. Det är många som saknar respekt för el.
Redigerat:
En bra timer ska klara 16ahR RoAd skrev:Allt är ju relativt, men jag skulle nog säga att det är rätt mycket. För mycket för att jag skulle vara bekväm med att koppla det över den billigaste form av timer som går att hitta. Men du gör som du vill, det är inte olagligt.
Det påståendet tar jag nog med en stor nypa salt tills du visat mig en källa till det
Men ja, det är nog inte ovanligt. Det är många som saknar respekt för el.
Medlem
· Södermanland
· 658 inlägg
Antar att du menar 16A och visst, det *ska* de. (dock 230V 1-fas, inte 2-fas)H Hampus55 skrev:
Men det innebär inte att de i praktiken gör det någon längre tid.
De elbilsbränder som skett pga laddning har vid flera tillfällen skett på grund av att man just använt en vanlig timer och sedan belastat den med 10A under en längre tid.
Den klarar rätt många till och frånslag, men förr eller senare bränner kontakt-tungorna fast och det blir överhettning och stor risk för brand.
Om du väljer att ändå gå vidare med den lösningen så rekommenderar jag dig att ha timern i ett brandsäkert utrymme och nya batterier i brandvarnaren.
Det är inte många kronor du sparar på att använda den lösningen jämfört med en "riktig" lösning, dimensionerad för ändamålet som det länkats till ovan.
Var inte dumsnål.
Har du ingen termostat alls på din VVB? Den gör ju normalt att VVB håller den temp du ställt in. Energiförbrukningen är samma oavsett vad, du kan inte "tjäna" på att bara värma vissa tider. Eller jo, du får lite mindre värmeförluster om du låter VVB svalna mellan större användningar men dessa värmeförluster hamnar i rummet där den sitter så om den inte sitter utomhus så får du det tillgodo ändå.H Hampus55 skrev:Jo men det va frågan men när alla sa nej då kan jag köra 230v det spelar ingen roll jag ska timerstyra vvb eftersom jag vet att vattnet håller minst 1.5 dag utan att gå under 50 grader har provat och duschat minst 4 ggr och det är fortfarande varmt. Så varför ska jag köra 24/7 när jag kan värma från 50grader till 80 grader på några timmar och sen göra den strömlös och förbruka vattnet på mindre än 5kwh per dag istället för att den ska gå igång vid minsta lilla handtvätt
Om du istället är ute efter att bara värma på lågpristid för att du har timmätning så är det en lite annan fråga. Då skulle jag precis som Fotografen rekommendera en riktig kontaktor och någon form av timer eller smart puck till den. Det är en tung förbrukare som är fast monterad, den bör därmed vara fast ansluten. Att göra det rätt och riktigt blir visserligen olagligt men ändå en betydligt säkrare lösning än att gå över någon budgettimer för stickpropp.
Vad har det med saken att göra?
Ja, det finns VVB med stickpropp. Dessa är till för att man ska kunna installera dem själv, utan elektriker. Det är dock bättre att göra en korrekt fast installation. Tyvärr är lagstiftningen sådan i Sverige att detta bättre alternativ i många fall blir orealistiskt pga kostnad/allmän svårighet att få tag på en elektriker för ett så litet jobb.
Ja, det finns VVB med stickpropp. Dessa är till för att man ska kunna installera dem själv, utan elektriker. Det är dock bättre att göra en korrekt fast installation. Tyvärr är lagstiftningen sådan i Sverige att detta bättre alternativ i många fall blir orealistiskt pga kostnad/allmän svårighet att få tag på en elektriker för ett så litet jobb.
Det finns VVB med stickkontakt.H Hampus55 skrev:
Notera att de har en betydligt lägre effekt än tvåfas-beredare. Dvs ska du försöka spara in på att köra vid rätt tidpunkt så blir det lättare med en tvåfasberedare och rätt utrustning.
Om du dessutom har tänkt byta din beredare till en annan med stickpropp så har du redan där förlorat större delen av beloppet du tänkt tjäna in.
Så här kan det bli till slut med stickproppsansluten vvb; https://www.byggahus.se/forum/threads/kontaktbrand-vagar-jag-stoppa-i-kontakten.366547/
Det är alltid bättre att ha större laster fast anslutna.
Det är alltid bättre att ha större laster fast anslutna.
Moderator
· Stockholm
· 57 753 inlägg
Men det spelar (nästan) ingen roll för förbrukningen om du kör den hela tiden i korta intervall, eller låter den vara avstängd för att sedan köra en längre uppvärmning.H Hampus55 skrev:Jo men det va frågan men när alla sa nej då kan jag köra 230v det spelar ingen roll jag ska timerstyra vvb eftersom jag vet att vattnet håller minst 1.5 dag utan att gå under 50 grader har provat och duschat minst 4 ggr och det är fortfarande varmt. Så varför ska jag köra 24/7 när jag kan värma från 50grader till 80 grader på några timmar och sen göra den strömlös och förbruka vattnet på mindre än 5kwh per dag istället för att den ska gå igång vid minsta lilla handtvätt
Det varmvatten du tar ut ur beredaren har kostat exakt lika mycket att värma upp oavsett om du vämt det under en lång körning, eller under en kort uppvörmning.
Energi lämnar beredaren på två sätt.
1. genom det vatten du tar ut
2. genom förluster, förlusten är att beredaren läcker värme till rummet den står i.
Värmen som har lämnat beredaren ersätts genom att temostaten sätter igång elementet.
Det vatten du tar ut kan du inte göra något åt, det kostar lika mycker el, oavsett hur du styr beredaren.
Förlusten genom att värme läcker är proportionell mot temperaturen. Där minskar kostnaden om beredaren är sval. Så där finns en liiiten besparing om du låter beredaren bli sval över dagen. Om du har 20 grader i rummet, och vattnet i beredaren är 80 grader, så läcker dubbelt så mycket ut, jämfört med om beredaren istället är 50 grader. Man vill dock inte långvarit ha låg temperatur i beredaren, då kan legionella bakterier växa till (ger en lunginfektion med väldigt hög dödlighet).
OM du har en "normal" förbrukning av varmvatten så är den stora kostnaden det förbrukade varmvattnet´. Förlusterna från en beredare är små. Besparingen att sänka temperaturen blir då helt marginell.
Redigerat:
Har man timdebitering så tjänar man en hel del på att värma enbart under billigare timmar.H hempularen skrev:Men det spelar (nästan) ingen roll för förbrukningen om du kör den hela tiden i korta intervall, eller låter den vara avstängd för att sedan köra en längre uppvärmning.
Det varmvatten du tar ut ur beredaren har kostat exakt lika mycket att värma upp oavsett om du vämt det under en lång körning, eller under en kort uppvörmning.
Energi lämnar beredaren på två sätt.
1. genom det vatten du tar ut
2. genom förluster, förlusten är att beredaren läcker värme till rummet den står i.
Värmen som har lämnat beredaren ersätts genom att temostaten sätter igång elementet.
Det vatten du tar ut kan du inte göra något åt, det kostar lika mycker el, oavsett hur du styr beredaren.
Förlusten genom att värme läcker är proportionell mot temperaturen. Där minskar kostnaden om beredaren är sval. Så där finns en liiiten besparing om du låter beredaren bli sval över dagen. Om du har 20 grader i rummet, och vattnet i beredaren är 80 grader, så läcker dubbelt så mycket ut, jämfört med om beredaren istället är 50 grader. Man vill dock inte långvarit ha låg temperatur i beredaren, då kan legionella bakterier växa till (ger en lunginfektion med väldigt hög dödlighet).
OM du har en "normal" fölrbrukning av varmvatten så är den stora kostnaden det förbrukade varmvattnet´. Förlusterna från en beredare är små. Besparingen att sänka temperaturen blir då helt marginell.
Har du timdebitering på elen?H Hampus55 skrev:Jo men det va frågan men när alla sa nej då kan jag köra 230v det spelar ingen roll jag ska timerstyra vvb eftersom jag vet att vattnet håller minst 1.5 dag utan att gå under 50 grader har provat och duschat minst 4 ggr och det är fortfarande varmt. Så varför ska jag köra 24/7 när jag kan värma från 50grader till 80 grader på några timmar och sen göra den strömlös och förbruka vattnet på mindre än 5kwh per dag istället för att den ska gå igång vid minsta lilla handtvätt