25 948 läst ·
91 svar
26k läst
91 svar
Sticker i ögon och luftrör av eldning?
Kanske en provtryckning med fläkt av och på bara för att vara säker då precis som flera har påpekat så verkar ju fläkten påverka trycket negativt.I Ironside skrev:Efter som vi hade pellets så var sotaren här varje år och inspekterade, de hade en utökad check med lite större intervall men det var inte så längesen de var här.
I detta fall har man satt ett rör i skorstenen som går dedikerat till kaminen, det finns inga spjäll här bara en lucka för sotaren. De som var med och eldade ville påstå att det var mycket bra drag i kaminen, klart bättre än i deras egna.
Jag är nog inne på att det är en kombination av kamin som suttit orörd länge samt att en aning rökgas har taget sig in på grund av frånluftsfläkten.
samma här efter vi hade installerat våran, tog några rejäla eldningar för det skulle försvinna.D Dazpoet skrev:
Precis som kaminen har någon beläggning/färg som måste brännas bort.
Om du syftar till vår så fanns den i huset när vi flyttade hit för 6 år sen och den har inte använts på den tiden förens vi testade nu för ett litet tag sen. Hur mycket förra ägaren använde den vet vi inte men den var praktiskt taget i nyskick när vi flyttade in, troligen inte suttit där länge.A AndersMå skrev:
Öppnade fönstret skriver du, tänker att draget inte blir som det ska då. Plus att värmen försvinner ut men ni kanske stängde det efter en stund?I Ironside skrev:Hej,
Vi bor i ett villaområde byggt på 70 talet, tidigare har vi kört pellets men numera kör vi som de flesta andra värmepump. Det har dock blivit mer intressant att elda med ved på grund av elpriser och vi råkar ha en finare contura spis.
Eftersom vi hade rejält torkad ved av ek så körde vi ett test en kväll. Öppnade fönstret och drog igång elden, allt gick bra men efter 1 timme så fick 3/4 i hushållet besvär med luften samt lätt stickande ögon.
Vi har en frånluftsfläkt som går på lägsta steget, kanske var det så att den ändå drog in lite rök i huset.
Grejen är dock att vi märkt av dessa problem även nu när grannar eldar på i minus grader.
Kan man bli allergisk mot vedeldning? Eller handlar det om att något är fel med förbränning eller bränsle?
MVH
Varför öppnade ni fönstret?? Det är meningen att få huset varmt när man eldar inte släppa ut värmen. Fläkt? Varför då? Jag eldade hela hösten i en vedspis och fick både värme och lagade maten på den. En gång har jag öppnat fönstret eller fönstren överallt. Det var kalldrag i skorsstenen fullt med rök överallt och jo det stack som bara den i ögonen. På vedspisen finns en liten asklucka där man kan kolla om det är drag genom att tända en tändare och se att lågan dras in. Testade när det gick att andas inne och det var inget drag. Fick stoppa dit lite tidningspapper och tända på sen blev det drag och bara att elda som vanligt.I Ironside skrev:Hej,
Vi bor i ett villaområde byggt på 70 talet, tidigare har vi kört pellets men numera kör vi som de flesta andra värmepump. Det har dock blivit mer intressant att elda med ved på grund av elpriser och vi råkar ha en finare contura spis.
Eftersom vi hade rejält torkad ved av ek så körde vi ett test en kväll. Öppnade fönstret och drog igång elden, allt gick bra men efter 1 timme så fick 3/4 i hushållet besvär med luften samt lätt stickande ögon.
Vi har en frånluftsfläkt som går på lägsta steget, kanske var det så att den ändå drog in lite rök i huset.
Grejen är dock att vi märkt av dessa problem även nu när grannar eldar på i minus grader.
Kan man bli allergisk mot vedeldning? Eller handlar det om att något är fel med förbränning eller bränsle?
MVH
Förra ägaren sat att man måste öppna fönstret när man tänder brasan annars ryker det in. Det tog ett tag för den att ta sig och det var tydligt att stängde man fönstret så blev det sämre. Men när elden väl var igång så drog det bra i skorstenen utan att behöva ha fönstret öppet.H Hans-Greta skrev:Varför öppnade ni fönstret?? Det är meningen att få huset varmt när man eldar inte släppa ut värmen. Fläkt? Varför då? Jag eldade hela hösten i en vedspis och fick både värme och lagade maten på den. En gång har jag öppnat fönstret eller fönstren överallt. Det var kalldrag i skorsstenen fullt med rök överallt och jo det stack som bara den i ögonen. På vedspisen finns en liten asklucka där man kan kolla om det är drag genom att tända en tändare och se att lågan dras in. Testade när det gick att andas inne och det var inget drag. Fick stoppa dit lite tidningspapper och tända på sen blev det drag och bara att elda som vanligt.
Jag misstänker att det har lite mer hur tätt huset är kanske?
Den mekaniska frånluftsboxen på vinden gissar jag att förra ägaren satte in för att ventilera källaren, det blir ju lätt lite gammal doft i källare men här är källaren praktiskt taget som entréplan.
Så är det kanske. Är mycket självdrag i en gammal timmerkåk.I Ironside skrev:Förra ägaren sat att man måste öppna fönstret när man tänder brasan annars ryker det in. Det tog ett tag för den att ta sig och det var tydligt att stängde man fönstret så blev det sämre. Men när elden väl var igång så drog det bra i skorstenen utan att behöva ha fönstret öppet.
Jag misstänker att det har lite mer hur tätt huset är kanske?
Den mekaniska frånluftsboxen på vinden gissar jag att förra ägaren satte in för att ventilera källaren, det blir ju lätt lite gammal doft i källare men här är källaren praktiskt taget som entréplan.
Japp, bytte ut pannan hos mina föräldrar för några år sedan mot en gjutjärnspanna. Man ser knappt ens någon rök när man precis satt fyr, den förbränner veden riktigt bra. Enda nackdelen var att den var tung att kasa ner för källartrappan, fick sätta med länk och block i bilen.Workingclasshero skrev:
Jasså kanske i de du har varit. Blir riktigt varmt och skönt i stugan efter bara 30 min eldning. Drar inte så mkt från golven. Undras vilka oisolerade golv du råkat ut för. Däremot drar det vid fönstren. Har funderat på att tillverka isolerade fönsterluckor....Norrtull skrev: