25 948 läst ·
91 svar
26k läst
91 svar
Sticker i ögon och luftrör av eldning?
Nån av mina grannar i 70-tals villaområdet kör fortfarande med oljebrännare! Den lukten och den stickande känslan i halsen som uppstår av detta är obeskrivlig! Jag skulle nog säga att det är ganska precis exakt motsatsen till när man är ute och promenerar på kvällarna och folk har tänt i sina vedeldstäder, det doftar ju underbart!
Eller som hustrun sa häromdagen "vilken julkänsla jag fick nu när det ligger snö på marken och folk eldar med ved".
Eller som hustrun sa häromdagen "vilken julkänsla jag fick nu när det ligger snö på marken och folk eldar med ved".
För att återgå till trådstartarens problem så kommer jag att tänka på en bekant som råkade ut för någonting liknande. Det visade sig att veden var litet smått möglig och han hade fått svår mögelallergi. Det var inte vedeldningen han reagerade på utan vedinbärningen strax innan.
Hej.I Ironside skrev:Hej,
Vi bor i ett villaområde byggt på 70 talet, tidigare har vi kört pellets men numera kör vi som de flesta andra värmepump. Det har dock blivit mer intressant att elda med ved på grund av elpriser och vi råkar ha en finare contura spis.
Eftersom vi hade rejält torkad ved av ek så körde vi ett test en kväll. Öppnade fönstret och drog igång elden, allt gick bra men efter 1 timme så fick 3/4 i hushållet besvär med luften samt lätt stickande ögon.
Vi har en frånluftsfläkt som går på lägsta steget, kanske var det så att den ändå drog in lite rök i huset.
Grejen är dock att vi märkt av dessa problem även nu när grannar eldar på i minus grader.
Kan man bli allergisk mot vedeldning? Eller handlar det om att något är fel med förbränning eller bränsle?
MVH
Har själv astma och shr. Sensorisk hyperreaktivitet. Superkänsliga luftrör.
Rök funkar inte alls för mig. Om grannar eldar så röken kommer in via ventilationen så finns det stora kolfilter att köpa. Klippa till och sätta i ventilerna. Kanske kan hjälpa.
Jag tror det är oljan kaminen är behandlad med som brinner upp. Jag brände av min kamin igår utomhus och det rök överallt tills oljan brunnit upp. Jag trodde först det var läckage men när oljan väl brunnit rök det bara ur skorsten.
Om du med frånluftsfläkt menar typ en köksfläkt som är kopplad till ventilationen av huset? Så skulle jag absolut säga att den troligen är källan till dina problem då den skapar ett undertryck i huset så att det ryker in från kaminen. Vid eldning i kall väderlek när det är bra drag i skorstenen ska absolut inga rökgaser tränga in i bostaden om allt är helt och spjället inte är igenskjutet för mycket. Eldstaden slukar luft som MÅSTE ersättas med frisk luft utifrån, detta kräver naturligtvis att huset inte är så tätt att friskluften har svårt att ta sig in för då skapar ju även eldstaden ett undertryck i huset. Sedan kan det ju inte uteslutas att ni är extra känsliga för eventuell rök, men ögonen ska absolut inte tåras av er egen eldning om allt fungerar tillfredställande.I Ironside skrev:Vet inte hur mycket förra ägaren eldat i kaminen, troligen inte mycket med tanke på att den se som ny ut. Dock är det svårt att förstå att man installerar en sådan fin pjäs utan att använda den. Den har stått orörd sen vi flyttade hit 2016 så det är ett tag sen.
Jag läste på så gott jag kunde innan eldning, dessutom hade vi några som eldar lite då och då i deras egna kamin på besök. Jag vill tro att vi gjorde allt rätt när det gäller spjäll och att öppna ett fönster.
Jag ringde faktiskt sotaren innan, de har tidigare kommit årligen eftersom vi körde pellets så de sa att det var fritt fram för oss(bytte från pellets för 1 år sen typ).
Frånluft fläkten vi har sitter på vinden och är en gammal men ganska kraftig sak, dock körde den bara på steg 1. Den har 1 utblås i hallen på entréplan, d.v.s ovanför gillestugan i källaren där vi eldade, sen har den 3 utblås i källaren men inte just i gillestugan. Värt att nämna är dock att vi öppnade ett fönster bara par meter från kaminen vilket gjorde en hel del skillnad på elden(till det bättre). Om man inte gör detta så sa förra ägaren att det ryker in rejält.A AndersMå skrev:
Ni borde absolut prova att stänga av frånluftfläkten HELT nästa gång ni eldar, börja med att även ha fönstret öppet. Nästa gång ni eldar så kan ni starta med öppet fönster och prova att stänga det när ni fått kaminen varm, på det viset kan ni sakta men säkert hitta en nivå där det inte ryker in. Detta förutsatt att det första försöket med avstängd fläkt och öppet fönster går bra.I Ironside skrev:Frånluft fläkten vi har sitter på vinden och är en gammal men ganska kraftig sak, dock körde den bara på steg 1. Den har 1 utblås i hallen på entréplan, d.v.s ovanför gillestugan i källaren där vi eldade, sen har den 3 utblås i källaren men inte just i gillestugan. Värt att nämna är dock att vi öppnade ett fönster bara par meter från kaminen vilket gjorde en hel del skillnad på elden(till det bättre). Om man inte gör detta så sa förra ägaren att det ryker in rejält.
I min värld är det eldstaden som ska sköta allt arbete med frånluft, så länge man eldar.
Betyder utblås att ventiler suger eller blåser luft? Om det är frånluftsdon (sugande) tror jag att du har för många och för stort undertryck. Testa att stanna fläkten 5 min innan du tänder brasan nästa gång och slå på efter 10 min.I Ironside skrev:Frånluft fläkten vi har sitter på vinden och är en gammal men ganska kraftig sak, dock körde den bara på steg 1. Den har 1 utblås i hallen på entréplan, d.v.s ovanför gillestugan i källaren där vi eldade, sen har den 3 utblås i källaren men inte just i gillestugan. Värt att nämna är dock att vi öppnade ett fönster bara par meter från kaminen vilket gjorde en hel del skillnad på elden(till det bättre). Om man inte gör detta så sa förra ägaren att det ryker in rejält.
Nu förtäljer ju inte historien hur kanalen är utformad, Murad, metallrör etc men en nyfiken undrar ju när provtryckning eller inspektion av sotaren senast var utförd.I Ironside skrev:Frånluft fläkten vi har sitter på vinden och är en gammal men ganska kraftig sak, dock körde den bara på steg 1. Den har 1 utblås i hallen på entréplan, d.v.s ovanför gillestugan i källaren där vi eldade, sen har den 3 utblås i källaren men inte just i gillestugan. Värt att nämna är dock att vi öppnade ett fönster bara par meter från kaminen vilket gjorde en hel del skillnad på elden(till det bättre). Om man inte gör detta så sa förra ägaren att det ryker in rejält.
Efter som vi hade pellets så var sotaren här varje år och inspekterade, de hade en utökad check med lite större intervall men det var inte så längesen de var här.A AndersMå skrev:
I detta fall har man satt ett rör i skorstenen som går dedikerat till kaminen, det finns inga spjäll här bara en lucka för sotaren. De som var med och eldade ville påstå att det var mycket bra drag i kaminen, klart bättre än i deras egna.
Jag är nog inne på att det är en kombination av kamin som suttit orörd länge samt att en aning rökgas har taget sig in på grund av frånluftsfläkten.