Hej!

Tänkte dela med mig av mina erfarenheter med budget-stenbrytning.

Jag skulle gräva en grop till nya stenkistan men fann jag stora granitstenar 20cm under markytan. Jag försökte borra och bryta loss med kilar men det gick långsamt och borrar slets fort (granit verkar vara hårt). Innan jag hyrde Cobra-borren och spräckkilar tänkte jag göra ett sista försök med grillkol, som jag har läst om. Eftersom man skulle elda under marken var det dåligt med luft så jag kom på att man kan blåsa in luften i kolbädden mha. 8mm kopparrör kopplad till kompressor (reglerad till lågt tryck).

Det gick över förväntan. Kolbriketter blev supervarma och processen gick på 30 min istället för att vänta i timmar på att kolet ska brinna upp. Stenen sprack och sen var det att slå sönder bitarna och plocka ut. Det tog 5 omgångar men man slapp borrandet och stendamm.

Totalt bröt jag loss cca 1 ton och det gick åt 20kg kolbriketter.

Tips: Lägg på några plattor som "skydd" över kolbädd så att värmen koncentreras över stenen. Man behöver inte mycket tryck från kompressorn, 1 bar räcker. Tejpa på 1m kopparrör i slutet så att du kan böja och vinkla den som du vill. Stenen spricker även utan att hälla på vatten men det är bra att släcka glöd och kyla ner lite innan man plockar bitarna. Kompressorn kan bli varm, ha den utomhus (jag har en 3-fasare så den gick inte 100%, 1-fasare kan bli varm)

• Grävd grop i trädgård med redskap, en röd borrmaskin, och en teknik för att bryta sten med grillkol och kopplade luftslangar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Grävd grop i trädgård med synliga betongplattor och brutna stenbitar efter stenbrytning.
    Skapa konto
  • Sprucken granitsten upphettad av glödande grillkol i en grop för stenbrytning.
    Skapa konto
  • Gilla
slugger och 17 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.