Hej!
Får alltid så go hjälp här. Jag byggde för ett par år sedan ett hus på en tomt med flera byggnader i behov av kärlek.
Ett, som var ett gammalt lager har jag nu rivit och tänkte att det kunde bli en fin plats för en uteplats - solen dyker upp där vid 18-tiden också
I och med att det var en byggnad på platsen innan är det ganska jämnt, jag har mest funderingar på hur ni hade gått tillväga för att stenlägga? Jag har fått en sjujäkla massa sten från en bonde i närheten.
Är det ”bara” att beställa stenkross, stenflis, markduk. Få någon att forsla hit all sten och tuta och köra? Behöver jag ändå få hit en grävmaskinist för att jämna ut och underlätta med att sprida ut all kross. Räknar med ca 15 kubik.
mvh
och ja, det ser ut som kriget på bilden men jag jobbar på det
Får alltid så go hjälp här. Jag byggde för ett par år sedan ett hus på en tomt med flera byggnader i behov av kärlek.
Ett, som var ett gammalt lager har jag nu rivit och tänkte att det kunde bli en fin plats för en uteplats - solen dyker upp där vid 18-tiden också
I och med att det var en byggnad på platsen innan är det ganska jämnt, jag har mest funderingar på hur ni hade gått tillväga för att stenlägga? Jag har fått en sjujäkla massa sten från en bonde i närheten.
Är det ”bara” att beställa stenkross, stenflis, markduk. Få någon att forsla hit all sten och tuta och köra? Behöver jag ändå få hit en grävmaskinist för att jämna ut och underlätta med att sprida ut all kross. Räknar med ca 15 kubik.
mvh
och ja, det ser ut som kriget på bilden men jag jobbar på det
Bästa svaret
Du kan skippa både markduk och krosslager (bärlager).
Har det stått en byggnad så räcker nog bärighet för en stensättning utan ännu mera bärlager.
Markduk har du ju för att separera jord från bärlager men du har ju redan bärlager.
Så på med 10 cm stenflis och börja lägga stenen som bonden gav dig.
Om du vill spara lite tid så lägg ännu tjockare med stenflis och lägg sedan ut din kullersten i rätt mönster men bry dig inte om att få samma höjd.
Det fixar du med en större padda/vibbra/markvibrator.
Minimum 400 kg men gärna 700 kg med fjärrstyrning.
Har det stått en byggnad så räcker nog bärighet för en stensättning utan ännu mera bärlager.
Markduk har du ju för att separera jord från bärlager men du har ju redan bärlager.
Om du vill spara lite tid så lägg ännu tjockare med stenflis och lägg sedan ut din kullersten i rätt mönster men bry dig inte om att få samma höjd.
Okej! Tack för bra svar. Det spar ju mig ett antal tiotusen. Det kommer en del rotskott på platsen men det kanske ger sig?lunnabo skrev:
Du kan skippa både markduk och krosslager (bärlager).
Dum fråga kanske, men hur gör jag med kanten ut mot åkern? Så att inte stenarna ”faller ut”.
Som du ser på bilden har jag en pall med lecablock, kunde det varit något eller finns bättre/snyggare alternativ? Packa på med jord på sidan ev..
Ah, givetvis. Finns ett par rejäla bumlingar i högen som jag kan göra en snygg kant med. Återkommer i höst med bilder och ev frågorlunnabo skrev:
Har en del att stå i innan jag kan börja med de ”roliga projekten” haha.
Tack för hjälpen
Och du tror jag slipper fiberduk? Tänkte mest för rotskott.. Kan ju iofs redan nu lägga över presenningen jag använt till taket på tänkt plats, kan väl knappast skada.
Klicka här för att svara