Haidar89
Nu ska vi lägga sten i vår uppfart, men jag är så trött på att man fyller fogarna med stenmjöl eller liknande löst alternativ. Vill ha något som sitter permanenten utan att behöva underhålla det eller se ogräs växa igenom. Någon som kan guida mig genom en bra metod och vilken hårdfog man bör använda samt tips på val av sten som passar ihop med den metoden.

Bild för referens

• Person som applicerar hårdfog mellan stenar på en uppfart med hjälp av ett verktyg. Vit stenläggning och grus syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hellwiz
  • Laddar…
Använd helst inga 60x60 plattor. Om du använder en bra markduk så kommer inget ogräs igenom oavsett vad du använder som fog. Hård fog har risk att spricka om det blir en kall vinter. Har läst någon gång i en tråd här att man kan blanda i lite cement i tex stenmjöl. Men det får då inte vara för mycket. Hård fog som finns att köpa är ganska dyrt och enligt mig bara ett sätt att tjäna mycket pengar.

Haidar89 Haidar89 skrev:
Nu ska vi lägga sten i vår uppfart, men jag är så trött på att man fyller fogarna med stenmjöl eller liknande löst alternativ. Vill ha något som sitter permanenten utan att behöva underhålla det eller se ogräs växa igenom. Någon som kan guida mig genom en bra metod och vilken hårdfog man bör använda samt tips på val av sten som passar ihop med den metoden.

Bild för referens
D DanielSt81 skrev:
Använd helst inga 60x60 plattor. Om du använder en bra markduk så kommer inget ogräs igenom oavsett vad du använder som fog. Hård fog har risk att spricka om det blir en kall vinter. Har läst någon gång i en tråd här att man kan blanda i lite cement i tex stenmjöl. Men det får då inte vara för mycket. Hård fog som finns att köpa är ganska dyrt och enligt mig bara ett sätt att tjäna mycket pengar.
Semi hårdfog som finns på till ex byggmax eller stenbolaget. Man borstar in det i mellan stenarna och vattnar försiktigt. Fogen är hård när det är torrt men vid regn släpper den genom regnet.

• Gilla
byggblc och 2 till
  • Laddar…
Hej
Ett vanligt problem som jag kämpat med i många år. Markduken hindrar inte ogräs att gro i springorna. Den skiljer olika marklager att blandas.
Jag tror att endast ett material utan skarvar fungerar, ett homogent lager. Jag har sett lösningar på det men dom är nog ganska dyra. Sök vidare efter bra lösning jag minns inga namn på det jag sett. Annars med vanlig marksten eller stenplattor återstår ett evigt arbete med rensning av ogräs.
Lycka till

• Gilla
zlickepinne och 7 till
  • Laddar…
Som vanligt: underarbetet är a och o. När det är gjort, är hårdfog mitt givna val.

2015 la jag 10x20cm betongsten på två st dekorationsytor i asfalten på min garageuppfart (tyckte det skulle bli snyggt på en annars trist asfaltyta på 60 kvadratmeter)
Dekorationsytorna fogades med hårdrog. De har varken spruckit eller fått någon påväxt mer än lite mossa där vatten ansamlar sig i skarven mot asfalten. Underlaget preparerades av proffs.

2020 la jag en meter bred remsa utmed huset med samma storlek på stenarna (10x20cm) samt 2x5m gång mellan väg och entretrappa. Hårdfog även här. Fogen har spruckit där stenarna har rört på sig pga dåligt preparerat underlag. I sprickorna har frö lyckats gro. Underlaget preparerades av glada amatörer (yes, padda användes)

Jag fick ett tips av en stenläggare FINBETONG färdig i säck från ex. Byggmax, underlaget måste vara välpreparetat. Jag har följt rådet i flera år och det har fungerat bra för mig, jag har använt finbetong som fog mellan byastenar och kullersten. Först sopa ner i omgångar så det packas, sedan lätt vattning under flera dagar. Jag kanske bör tillägga att jag bor vid Skånes sydkust där vi inte har så värst kalla vintrar.

• Gilla
SusoDus
  • Laddar…
Hårdfogen fungerar i en säsong, sen får man toppa året efter om det inte är tak över.

Du måste borsta bort all hårdfog från plattorna innan du vattnar och när du vattnar så gör du det med en blomkanns med spridare/blomspruta eller ’dimma’ på vattenslangen.

Har du för högt tryck så åker fogen ut på plattorna och då sitter det där, speciellt viktigt om du har lagt granitplattor eller annan fin sten där man vill bevara ytan.

Det spelar ingen roll hur mycket markduk man använder, det som växer mellan plattorna kommer ovanifrån.

• Gilla
Fredrik Eriksson och 1 till
  • Laddar…
T
Står inför samma projekt i sommar. Betongsten 10 x 20, ca 150 kvadratmeter trädgårdsgång med höjdskillnader och flera svängar. Det ska bli intressant och lärorikt att prova på.

N nxtdj skrev:
Hårdfogen fungerar i en säsong, sen får man toppa året efter om det inte är tak över.

Du måste borsta bort all hårdfog från plattorna innan du vattnar och när du vattnar så gör du det med en blomkanns med spridare/blomspruta eller ’dimma’ på vattenslangen.

Har du för högt tryck så åker fogen ut på plattorna och då sitter det där, speciellt viktigt om du har lagt granitplattor eller annan fin sten där man vill bevara ytan.

Det spelar ingen roll hur mycket markduk man använder, det som växer mellan plattorna kommer ovanifrån.
HUR man applicerar hårdfogen står på påsen.
Om fogen bara skulle hålla en säsong, så har man nog gjort något fel...
Klassiskt är att fogen inte har härdat klart innan störtregnet kom.

Har sedan flera år använt s k flexibel hårdfog både på marktegel och oregelbunden sandsten. Det funkar faktiskt mycket bra förutsatt att underlaget är bra och plattorna inte sätter sig. Lite småsprickor i en del fogar men inget allvarligt. I stort sett inget ogräs som klarar att sätta sig i fogarna.

Helt klart värt pengarna. Annars som sagt ett evigt ogräsrensande.

Markduk? Funkar inte alls. Ogräsfrö kommer liksom flygande uppifrån🤓
Det som är vitsen med markduk är att särskilja olika material.

Risken med betong är ju att den nästan säkert spricker - förr eller senare. Det ser inte fint ut, och ogräsfrö hittar garanterat sprickorna.

• Gilla
mrmlz och 2 till
  • Laddar…
S SusoDus skrev:
HUR man applicerar hårdfogen står på påsen.
Om fogen bara skulle hålla en säsong, så har man nog gjort något fel...
Klassiskt är att fogen inte har härdat klart innan störtregnet kom.
Ok?

D DanielSt81 skrev:
Men det finns frön som landar mellan plattorna och blir ogräs, vindspridning och där hjälper ingen markduk

Snubbelin Snubbelin skrev:
Men det finns frön som landar mellan plattorna och blir ogräs, vindspridning och där hjälper ingen markduk
Ok, och då är lösningen att skita i markduk så att man definitivt får massa med ogräs underifrån? Kommer det något uppifrån så är det ju mer än enkelt att ta bort. Men såklart, vill man vara 100% säkert då är det enda sättet väl att asfaltera.

Det är sällan man ser såna där stensättningar som ligger stilla och inte lever med tjälen. Med hårdare fogar blir det ännu värre. Jag rekommenderar 0-16 makadam över allt. Billigare och hållbarare än stensättning.

Jag har en altan av kalksten foglöst, där man kunde lagt hårdfog om man velat. Altanen är byggd efter klassisk rekommendation där man använder markduk, lägger 10 cm 8-16 grus, paddar, gjuter 10 cm betongplatta och sist lägger stenen i murbruk. Man måste även ha lös cementblandning på stenens undersida för att det skall greppa. Det blev kanonbra, men tog lite tid .. Jag har en tråd om det någonstans..

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.